خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاوشگر امارات راهی مریخ می‌شود

ایندیپندنت نوشت: ساعاتی پس از نیمه شب امشب «کاوشگر امید» که در مرکز فضایی محمد بن راشد طراحی شده است، در چارچوب پروژه امارات برای کشف مریخ، به سمت سیاره سرخ حرکت خواهد کرد.

این کاوشگر که وزن آن ۱۳۵۰ کیلوگرم است از مرکزی در ژاپن به سمت مریخ پرتاب شد.

قرار بود که این کاوشگر ساعت هشت و ۵۱ دقیقه سه‌شنبه شب به وقت گرینویچ از مرکز فضایی تانگاشیما در ژاپن به فضا پرتاب شود. اما به دلیل پیش‌بینی شرایط نامناسب جوی در مرکز پرتاب به تعویق افتاد.

انتظار می‌رود این کاوشگر فوریه ۲۰۲۱ و هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس امارات متحده عربی به مریخ برسد.

امارات اولین بار در سال ۲۰۱۴ برنامه‌های خود برای رسیدن به مریخ را اعلام کرد.

برنامه ریزی شده است که کاوشگر امید به مدت دو سال در مدار مریخ باقی بماند. در طی این سفر  شرایط مربوط به آب و هوا و جو سیاره سرخ را مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بخش دیگری از اهداف این مأموریت بررسی جو مریخ و دلایل فرسایش آن نیز هست.

داده‌هایی که «کاوشگر امید» در اختیار مراکز علمی و پژوهشی در جهان قرار می‌دهد ، برای بررسی عمیق تر لایه‌های جو مریخ و دلایل از بین رفتن گاز هیدروژن و اکسیژن آن و بررسی تغییرات آب و هوا و ارتباط آنها با فرسایش سطح مریخ است که یکی از آنها دلایل ناپدید شدن آب مایع از سطح مریخ است.

از طرفی، دوربین اکتشافی EXI به صورت بصری لایه پایین اتمسفر مریخ را مورد بررسی قرار می‌دهد. جایی که از آن عکس‌هایی با وضوح بالا از مریخ می‌گیرد.

پنج سال پیش امارات متحده عربی اولین کشور دنیا بود که در وزارت علوم این کشور سمتی را به عنوان وزارت علوم پیشرفته ایجاد کرد و یک زن را به این مقام گمارد. هدف این وزارت‌خانه، پیش‌برد آموزش‌های تکنولوژیک و ترویج فناوری در این کشور بیان شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا