خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد کدیور از ممنوعیت انتشار کتابش

محسن کدیور در یادداشتی تلگرامی با عنوان «ممنوع القلمی و خط قرمزهای آزادی بیان» نوشت: اخیراً چند اتفاق تازه رخ داد که محرز شد (علیرغم برخی گشایشها برای بعضی ارباب قلم) نام من همچنان از ۱۳۸۸ در فهرست سیاه ممنوع القلمهای مطلق مندرج است.

به گزارش انصاف نیوز، او در بخشی از این یادداشت نوشته است:

«نه کتاب فلسفی‌ام حکمت‌ستیزی و بی اخلاقی را توانستم در ایران منتشر کنم نه ویرایش دوم کتابهای حق الناس و مجازات ارتداد و آزادی مذهبی. حتی جلوی ترجمه فارسی مقاله «دموکراسی و ارزشهای اخلاقی از منظر اسلامی» من هم گرفته شد. مدیر کل کتاب ارشاد صریحاً به ناشرم گفته: «نام کدیور همچنان در فهرست ممنوع القلمهاست و ما قادر به صدور مجوز به‌نام ایشان نیستیم.» (تیر ۱۳۹۹) در سال ۱۳۹۹ حداقل چهار کتاب فارسی از نویسنده در اروپا چاپ خواهد شد.

او می‌افزاید: برخلاف تلقی رایج، حکومت اسلامی در ایران کسی را به خاطر نقد باورهای دینی (از اصل اسلام تا وحی و قرآن) و زیر سؤال بردن تعالیم اسلامی ممنوع القلم نکرده است! خط قرمز هیچیک از اصول اعتقادی اسلامی و شیعی نیست.

کدیور می‌گوید به اعتقاد او نقد برخی صاحبان قدرت خط قرمز است، «حال آن که نقد هیچیک از تعالیم دینی و مذهبی خط قرمز نیست و منکران این اصول اعتقادی به میزانی از آزادی قلم و بیان برخوردارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. از آزادی بیان ناقدان دین به تعبیر خود دفاع کنید تا آزادی بیان شامل ناقدان قدرت هم بشود

  2. والا گمان می کنم چون ایشان در ایران نیست اطلاع چندانی ندارد . درست است که پس از سال ۸۸ کتاب های ایشان و عده ای دیگر ممنوع شد اما پس از روی کارآمدن دولت آقای روحانی کتاب های ایشان و آقای سروش و بشیریه دوباره تجدید چاپ شد . من خودم کتاب عالی ً حق الناس : اسلام و حقوق بشر ً ایشان چاپ سال ۹۳ را در کتاب فروشی دیدم . همین طور کتاب های دکتر سروش و حسین بشیریه و سایر ممنوع القلم شده ها در این سال تجدید چاپ شد . البته ایشان توقع نباید داشته باشند که کتاب های در خارج نوشته شده ایشان که ضد نظام و رهبری و ولایت فقیه است مثل کتاب ً ابتذال مرجعیت شیعه ً و یا کتاب ً حکومت ولایی ً در داخل ایران مجوز نشر بگیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا