خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی در محل حادثه نطنز

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نمایندگان از محل حادثه رخ داده در نطنز بازدید کردند و در آنجا گفت و گو های کارشناسی با برخی افراد حاضر در محل صورت گرفت و مروری بر سناریوهای مطرح درباره این حادثه انجام شد.

ابوالفضل عمویی  در گفت‌وگو با فارس، در تشریح جزئیات بازدید اعضای کمیسیون متبوعش از چند سایت هسته‌ای به ویژه نطنز، اظهار داشت:  امروز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با سفر به قم و نطنز از سایت‌های هسته‌ای شهید علی محمدی و شهید احمدی روشن بازدید کردند.

وی افزود: این سفر با هدف بررسی آخرین تحولات و اقدامات در فعالیت‌های هسته‌ای کشور صورت گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: در حال حاضر در سایت شهید علی محمدی در فردو ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در ۶ آبشار از سانتریفیوژ های نسل یک اورانیوم را تا نزدیک ۴.۵صد غنی سازی می‌کنند.

عمویی تصریح کرد: در سایت شهید احمدی روشن در نطنز شاهد سانتریفیوژهای نسل یک، دو و نسل چهار بودیم که در زنجیره غنی سازی قرار گرفتند؛ در مشاهدات از روند تحقیق و توسعه بر روی نسل های جدید سانتریفیوژ ایرانی هم مواردی را دیدیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر روند تحقیق و توسعه از نسل‌های جدید سانتریفیوژ از جمله سانتریفیوژ های «آی آر ۶»، «آی آر ۸» و «آی آر۹» ادامه دارد و نمایندگان فعالیت‌های دانشمندان جوان هسته ای کشور و تحقیق و توسعه در مورد این سانتریفیوژها را از نزدیک دیدند.
وی افزود: کشور ما در طراحی،  تحقیق و توسعه روی نسل های جدید سانتریفیوژ روند روبه جلویی دارد و با طراحی و ساخت قطعات در داخل کشور ما را از وابستگی به خارج بی نیاز کرده است.

عمویی با بیان اینکه نمایندگان در بازدید از این دو سایت ضمن تقدیر از دانشمندان هسته‌ای کشور بر حفظ دستاوردها و توانمندی‌های علمی و انسانی موجود در این حوزه تاکید کردند، گفت: نمایندگان همچنین از محل حادثه رخ داده در نطنز بازدید کردند و در آنجا گفت و گو های کارشناسی با برخی افراد حاضر در محل صورت گرفت و مروری بر سناریوهای مطرح درباره این حادثه انجام شد.

وی افزود: جمع بندی دقیق تر در مورد علت این حادثه نیازمند بررسی های کارشناسی بیشتر است که امیدواریم نهادهای مسوول در این زمینه پاسخ مقتضی را ارائه کنند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ضمن تاکید بر حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور، آمادگی خود را برای همکاری با سازمان انرژی اتمی برای حفظ و توسعه این دستاوردها اعلام و بر رعایت فاکتورهای پدافند غیر عامل در تاسیسات هسته‌ای کشور تأکید کردند.

وی اعلام کرد که فعالیت غنی سازی در سایت نطنز با صحت و در سطح سابق ادامه دارد و حادثه خللی در آن ایجاد نکرده است.

وی افزود: غنی سازی در نطنز در بخش زیرزمینی صورت می گیرد و بر اساس مشاهدات نمایندگان،  روند جاری غنی سازی بدون وقفه ادامه دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: حادثه در یکی از سوله های روی سطح رخ داد که به غنی سازی ارتباطی ندارد و بیشتر در امور تحقیق و توسعه به کار گرفته می شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا