خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قرارداد ایران و چین از «ترکمانچای دوم» تا «دستور قرآن»

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «قرارداد ایران و چین از «ترکمانچای دوم» تا «دستور قرآن»» نوشت:

متأسفانه در کشور ما جناح، حزب، باند و …؛ اصل شده و حق و عدل در این وسط پایمال می‌گردد. به عنوان مثال دولت جمهوری اسلامی در صدد عقد توافقی ۲۵ ساله با چین است که هنوز در مرحله مذاکره است و افکار عمومی از آن اطلاع کاملی ندارد و وجوه مثبت یا منفی آن به طور مستند و مدلّل آشکار نشده است. معلوم نیست از کجا و به چه نیتی خبر این قرارداد که هنوز در مرحله مذاکره است، به بیرون درز می‌کند[شاید هم از طرف دشمنان نظام مثل اسرائیل و آمریکا و برای ضربه زدن به روابط اقتصادی ایران با بلوک شرق افشا شده] و بعد از برملا شدن، این گونه برداشت می‌شود که دولت به عقد این قرارداد تمایل داشته و اقدام کرده است. از آنجا که دولت و رئیس آن مغضوب جناحی قدرتمند در کشور است، سران و بدنه آن جناح که بر غالب تریبون‌ها از جمله صدا و سیما تسلّط دارند؛ بی‌خبر از اصل واقعیت به خیال خود برگ برنده‌ای برای حمله به دولت، رئیس جمهور و وزیر خارجه یافته و با علم کردن این قرارداد، ننگین خواندن آن، معرفی آن به مثابه فروختن یا واگذاری ایران به چین، قرین قراردادن با معاهده ننگین ترکمانچای قاجار و …، در یکی دو هفته گذشته علیه دولت ترکتازی ‌کردند.

در این وسط به ناگاه بعضی از افراد خبردار می‌شوند که دولت چندان با این توافق همراه و همدل نبوده و سرمنشأ آن رهبری و فرستاده ویژه ایشان به چین بوده است[ر. ک: سایت انتخاب، کد خبر 561075] با درز این خبر، ناگاه همه تریبون‌هایی که تا دیروز این قرارداد را ننگین‌ترین قرارداد و … می‌شمردند و از نثار هیچ توهینی به بانیانش [دولتی ها و رئیس جمهور] دریغ نداشتند، تغییر موضع می‎دهند و چنان دوآتشه طرفدار این قرار داد می‌گردند که یکی از تریبونداران آن جناح در صدد دفاع از آن، پای قرآن را به میان کشیده، می‌گوید: «در بحث روابط ایران و چین موضوع خط سیاسی مطرح نیست بلکه پایه اقدامات، مبتنی بر دستورات خداوند در[قرآن] سوره مبارکه ممتحنه است»(اقتصاد نیوز، کد خبر 61/350053).

مواجهه این جناح با این قرارداد، حقیقتی را به عیان نشان داد. حقیقتی که مقداری از آن چند روز پیش بر زبان آقای عباس عبدی جاری شد. با توجه به موضع‌گیری‎های تند و تیز مجلسی‌های یازدهم در مخالفت با دولت روحانی و وزیر امور خارجه‌اش با علم کردن برجام و قرارداد مذکور، که هر چه توانستند در مجلس به وزیر امور خارجه توهین کردند و بعد هم سخن از سؤال و بلکه استیضاح و عدم کفایت رئیس جمهور به میان آوردند و امضاها جمع کردند و …؛ به ناگاه سخنان رهبری در دیدار تصویری با نمایندگان به مثابه آب سردی بر همه آن آتش‌های افروخته گردید و نشان داد به گفته آقای عبدی «نمایندگان مجلس از فهم مواضع رهبری عاجزند» (خبر آنلاین، کد خبر 1411242) و امروز بیش از پیش روشن شد که نه تنها نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم، که اصولاً غالب سران اصولگرا از درک مواضع رهبری در غالب زمینه‌ها ناتوانند و لذا گاهی در اثر همین ندانستن، سازی می‌نوازند که اصلاً با آهنگ رهبری همخوان نیست.

امید که نمایندگان مجلس فارغ از نظر سران نظام، به جایگاه و وظیفه خطیر خود توجه داشته و در مقام اظهار نظر، آنچه عقل و درکشان بدان رسیده مطرح کنند تا در صحن مجلس و مطبوعات و دیگر مجامع تصمیم‌گیری مطرح شده و پخته گردد و در نهایت به بهترین تصمیم تبدیل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. تا جایی که همه میدونن این قرارداد از اول مورد انتقاد کلی بود و صدا سیما هم انتقادی درباره اش نکرد نمیدونم چرا این تحلیلای آبکی رامیذارین درست نیست متاسفانه این قراردا ۵سال معطل غرب بود وقتی که دولت و شخص روحانی از غرب نا امید شد برای اجرای چنین قرار دادی به چین متمایل شد و از اونجایی که به واسطه دید منفی که به چین داشت مخصوصا با عقد قراردادهای توخالی و آبکی با شرکتهای غربی روی مذاکره با چینو نداشت لذا یه جورایی رهبری را واسطه کردن برای انعقاد قرار داد اینطوری بگیی بهتره بابا مردم میفهمن

  2. اینکه فردی در تائید عقد قرارداد واگذاری خاک ایران زمین به چینی ها متوسل به آیات قرآن میشود، آدمی را به یاد فرمایش مولای متقیان و امیر مومنان به یارانش می اندازد که با خوارج، با زبان قرآن سخن مگوئید چرا که تفاسیر مختلف میتوان از قرآن برداشت کرد. لذا اینان با برداشت های عجیب و غریب از آیات و روایات و تفاسیر به رأی در صدد تائید منویات خود هستند. می بینم که نزدیک است تا آیه ای یا سوره ای بنام (ضرورت عقد قرارداد با اخوان چینی و روسی) ، یا (ضرورت دشمنی و عناد با غرب و اروپا و آمریکا) تولید و عرضه کنند!!! نمی دانم اگر آخرتی باشد و حسابی و کتابی، اینان اگر واقعا اعتقادی به آن داشته باشند ، چگونه جواب خواهند داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا