خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تهدید ترامپ به وتو کردن لایحه سیاست دفاعی آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه لایحه سیاست دفاعی سالانه را ۲۹۵ به ۱۲۵ تصویب کرد و یک گام به رویارویی با دونالد ترامپ بر سر حذف اسامی نظامیان دوران جنگ داخلی آمریکا از روی پایگاه‌های نظامی نزدیک شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، “قانون اختیارات دفاع ملی” سال مالی ۲۰۲۱ آمریکا با اکثریت لازم غیر قابل وتو به تصویب رسید، با این حال ممکن است برخی از ۱۰۸ جمهوری‌خواهی که به نفع این لایحه رای دادند، رای خودشان را تغییر دهند تا از وتوی ترامپ حمایت کنند.

در میان ۱۲۵ رای مخالف ۴۳ مورد دموکرات‌ها بودند.

لایحه دفاعی ۷۴۰.۵ میلیارد دلاری آمریکا موارد زیادی از جمله افزایش سه درصدی حقوق نظامیان تا ایجاد صندوق ۳.۶ میلیارد دلاری برای مقابله با چین در منطقه هند-اقیانوسیه و تخصیص یک میلیارد دلاری برای کمک به پنتاگون بابت آمادگی برای مقابله با بحران ویروس کرونا را شامل می‌شود.

اما یکی از مفاد این لایحه که از وزارت دفاع آمریکا می‌خواهد تا اسامی پایگاه‌های نظامی و دیگر تاسیسات‌های نظامی را که به نام افسران نظامی کنفدراسیون (مربوط به جنگ داخلی آمریکا) نامگذاری شده‌اند تغییر دهد، مناقشاتی را به وجود آورده است. براساس این لایحه، اسامی مورد مناقشه باید ظرف یک سال تغییر یابند.

در بحبوحه اعتراضات سراسر در ایالات متحده به نابرابری نژادی و با توجه به تاریخچه برده‌داری این کشور، توجهات به سمت برچیدن مجسمه‌ها، بناهای یادبود و دیگر علائم مرتبط به کنفدراسیون از مکان‌های عمومی جلب شده است. در ارتش آمریکا، نمونه‌های شدیدا جنجالی شامل ۱۰ پایگاه نظامی است که به یاد رهبران نظامی ارشد ارتش کنفدراسیون نامگذاری شده‌اند.

ارتش آمریکا برای تغییر اسامی این پایگاه‌ها اعلام آمادگی کرده است اما دونالد ترامپ علنا با چنین اقدامی مخالف است. اکنون ترامپ به وتوی لایحه اختیارات دفاع ملی تهدید می‌کند. او یکشنبه در مصاحبه با فاکس نیوز تاکید کرد که این لایحه دفاعی را “ممکن” است وتو کند. او ماه گذشته هم گفته بود، چنانچه تاکید روی تغییر اسامی پایگاه‌های نظامی باقی بماند، وتو دور از انتظار نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا