خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بزرگسالان مبتلا به ADHD بیشتر دچار زوال عقل می شوند

سلامت نیوز نوشت: یک مطالعه جدید نشان می دهد که بزرگسالان مبتلا به اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) تقریباً سه برابر بیشتر از سایر بزرگسالان در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

نتایج همچنین نشان می دهد که درمان با داروهای ADHD ممکن است به کاهش خطر زوال عقل کمک کند.

آبراهام ریچنبرگ، محقق ارشد، استاد روانپزشکیِ دانشکده پزشکی ایکانِ نیویورک گفت: بیش از 3 درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده دارای ADHD هستند و بیشتر آنها تشخیص داده نمی شود.

تحقیقات محدودی در مورد این گروه وجود دارد و تعیین اینکه آیا این گروه در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل هستند و آیا داروها و یا تغییرات سبک زندگی می‌تواند بر خطر تأثیر بگذارد، مهم است.

رایچنبرگ تاکید کرد که این مطالعه ثابت نمی کند که ADHD باعث زوال عقل می شود، فقط به نظر می رسد که ارتباطی بین این دو بیماری وجود دارد.

او گفت: “اگر در بزرگسالی مبتلا به ADHD هستید، نسبت به فردی که ADHD ندارد، شانس بیشتری برای زوال عقل دارید.”

وی گفت: ممکن است برخی از علل ژنتیکی ADHD و علل ژنتیکی زوال عقل یکسان باشند و بنابراین مسیرهای ژنتیکی مشابهی برای هر دو اختلال وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: عوامل زیادی می توانند خطر زوال عقل را افزایش دهند. از جمله آنها می توان به دیابت، فشار خون بالا و عدم فعالیت بدنی اشاره کرد.

برای این مطالعه، رایچنبرگ و تیمش داده‌هایی را در مورد بیش از صد و نه هزار نفر که بین سال‌های 1933 تا 1952 متولد شده بودند و از سال 2003 تا 2020 دنبال شدند، جمع‌آوری کردند.

طی این مطالعه محققان دریافتند که بزرگسالان مبتلا به ADHD به طور قابل توجهی در معرض خطر زوال عقل هستند و در طول 17 سال پیگیری، 730 شرکت کننده (تقریباً 1٪) مبتلا به ADHD و بیش از 7700 (7٪) به زوال عقل تشخیص داده شدند. یافته ها نشان داد که زوال عقل در 13 درصد از مبتلایان به ADHD و در 7 درصد از افراد دیگر ایجاد شد.

رایچنبرگ تاکید کرد: علائم کمبود توجه و بیش فعالی در سنین بالا را نباید نادیده گرفت و باید با پزشکان در میان گذاشت.

لازم به ذکر است برای مثال، طیف وسیعی از عوامل دیگر – از جمله افسردگی، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، دیابت، سطح پایین تحصیلات و عدم تحرک بدنی – هم با زوال عقل و هم با ADHD مرتبط هستند

این یافته ها در 17 اکتبر به صورت آنلاین در JAMA Network Open منتشر شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا