خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار جان کری به ترامپ

وزیر امور خارجه دولت اوباما می‌گوید: توافق هسته‌ای با ایران محکم‌ترین، شفاف‌ترین و پاسخگو‌ترین توافق کنترل سلاحی است که تا امروز بر روی کره زمین منعقد شده است. اگر ما از آنچه انجام دادیم عقب‌نشینی کنیم، ۳۰ سال دیگر طول می‌کشد که یک رییس‌جمهوری دیگر آمریکا بتواند با ایرانی‌ها بنشیند و وارد مذاکره شود.

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن‌پست، جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا روز سه‌شنبه نسبت به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هشدار داد و گفت که چندین دهه طول می‌کشد تا بتوانیم بار دیگر برای اعمال محدودیت‌های جدید بر برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنیم.

بر اساس این گزارش، جان کری در گفت‌وگو با شورای امور جهان در دانشگاه ویلانوای فیلادلفیا فضای عمیق بی‌اعتمادی در مذاکرات به ویژه میان ایران و آمریکا به دلیل تاریخی طولانی از دشمنی را یادآور شد.

کری به صحبت‌های مقام‌های ایران در خصوص عدم اعتماد به آمریکا اشاره کرده و گفته متحدان آمریکا در منطقه نیز از دولت اوباما می‌خواستند که ایران را بمباران کند نه اینکه با آنها مذاکره کند. به‌رغم این فشارها شش کشور جهان در نهایت به این نتیجه رسیدند که در ازای لغو تحریم‌ها علیه ایران، تاسیسات هسته‌ای این کشور را مورد رصدهای بین‌المللی قرار دهند.

جان کری در این مصاحبه گفت: توافق هسته‌ای با ایران محکم‌ترین، شفاف‌ترین و پاسخگو‌ترین توافق کنترل سلاحی است که تا امروز بر روی کره زمین منعقد شده است. اگر ما از آنچه انجام دادیم عقب‌نشینی کنیم، ۳۰ سال دیگر طول می‌کشد که یک رییس جمهوری دیگر آمریکا بتواند با ایرانی‌ها بنشیند و وارد مذاکره شود.

در این گزارش آمده است که جان کری از ابتدا در روند مذاکرات محرمانه‌ای که سنگ بنای مذاکرات اصلی با ایران بود حضور داشت و سر تیم مذاکرات با این کشور بود.

کری تاکید کرده اگر در این بین اشتباهی رخ دهد، ما در مسیر رویارویی با ایران قرار خواهیم گرفت.

وزیر خارجه سابق آمریکا گفته ایران احتمالا در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در تاریخ ۱۲ می که ترامپ وعده‌اش را داده است، به سرعت اقدام‌هایی برای غنی‌سازی بیشتر اورانیوم و سایر فعالیت‌هایی که تحت مفاد برجام تا ۱۵ سال از آن منع شده است، انجام خواهد داد.

او این پرسش را مطرح کرده که «چرا یک نفر می‌خواهد محدودیت‌هایی را که ۱۵ سال به طول می‌انجامید، بردارد و کاری کند که همین امروز اتفاق بیفتد»؟

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، کری که  یکی از منتقدان ترامپ و سیاست‌هایش است، بعد از مدت‌ها به طور علنی به سیاست‌های او حمله کرده است. او خطاب به دولت ترامپ گفته است: به جای پاسخ درخور به نیازهای بدیهی، ما خودمان و حزب‌مان و منافع ایدئولوژیک‌مان را بر منافع ملی ارجح می‌دانیم.

او در ادامه گفته نسل قبلی آمریکایی‌ها رهبرانی داشتند که واقعا می‌ایستادند و رهبری میکردند. امروز ما چنین کسانی را نمی‌بینیم. ما صبح زود با طوفان توییتری از خواب بیدار می‌شویم.  چیزی که من امروز می‌بینم، اجتناب تکان‌دهنده‌ای از واقعیت است.

کری در ادامه به سیاست‌ها و دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا نیز اشاره کرده وگفته یک نیاز ضروری جداسازی انتقادات از برخی اقدام‌های کرملین و برخی مواضعی است که می‌توانیم در مسایل مشترک همکاری کنیم. پیشرفت در سوریه نیازمند همکاری با روس‌هاست. هیچ راه حلی بدون روسیه و ایران در سوریه وجود ندارد. آنها داخل شدند و ما نشدیم. آنها آنجا هستند و ما نیستیم. آنها بر اسد نفوذ دارند و ما نداریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا