خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک نماینده مجلس: شکل سربازی باید تغییر کند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: باید شکل خدمت سربازی تغییر کند چون به اتلاف وقت زیاد جوانان منجر می‌شود.

به گزارش انصاف نیوز، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با هفته‌نامه‌ی «جامعه پویا» درباره چالش‌های دوره خدمت سربازی گفت: «ضمن تاکید بر ضرورت آموزش نظامی، سربازی چه برای بچه‌های بی‌سرپرست و چه جوانان دیگر دربردارنده اتلاف وقت زیادی است؛ طبیعتا در اینکه همه باید آموزش نظامی ببینند، حرفی نیست؛ اما سربازی به این شکل، باید تغییر کند».

«محمدرضا بادامچی» در ادامه گفت: «نکته این است که باید برای اشتغال این افراد در آن دوره فکری کرد، این موضوع بسیار اهمیت دارد، چه جوانان بی‌سرپرست چه جوانان دیگر اگر نتوانند از این دوره به‌خوبی استفاده کنند، بسیار آسیب می‌بینند؛ آنها بدون هیچ مهارتی وارد بازار کار می‌شوند».

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به بهترین شکل از توان و نیروی جوانان استفاده کرد و نباید فرصت را از آنها گرفت، اظهار کرد: «این موضوع نیازمند تغییری در ساختار سربازی است. جوان بعد از دوره آموزشی باید در تخصص خودش مشغول شود یا اگر به آموزش نیاز دارد، باید به او در دوران سربازی آموزش داد تا احساس بطالت نکند که بخواهد معاف شود».

او با بیان اینکه در این زمینه مباحث زیادی مطرح است و چنین کاری به برنامه‌ریزی نیاز دارد، افزود: «به‌ویژه وقت جوانانی که تحصیل‌کرده هم هستند، نباید تلف شود و این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه این دوره با اشتغال همراه باشد. اکنون کشور ما مشکل اشتغال دارد، فکر می‌کنم اگر از دوره سربازان بهتر استفاده شود یا دوره کوتاه شود و به‌صورت احتیاط باشد، هم از وقت و زمان سربازان بهتر استفاده می‌شود و آنها با داشتن مهارتی وارد بازار کار می‌شوند و هم اینکه برای تولیدگران نیروی فعالی فراهم می‌شود تا آنان نیز بتوانند او را آموزش دهند و برای آینده آماده کنند».

بادامچی با اشاره به اینکه رسیدن به این موضوع، مسیر ساده‌ای ندارد و لازم است زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی آن ایجاد شود، بیان کرد: «زمینه‌های فکری و فرهنگی در نهادها نیاز است و فقط این نیست که در مجلس قانون‌گذاری شود، اجرائی‌شدنش به کار فرهنگی نیاز دارد. ما قانون‌گذاری را براساس نیاز جامعه انجام می‌دهیم و از این طریق است که می‌توانیم درستی این کار را محک بزنیم».

او با اشاره به اینکه در کل جامعه این نیاز احساس می‌شود که دوره سربازی حتما بارورتر باشد، از امکان‌های موجود برای قانون‌گذاری در این حوزه گفت و افزود: «اگر کششی عمومی وجود داشته باشد، می‌توان قانون را تصویب کرد. در واقع بخش مهمی از موضوع به رضایت و خواست جامعه معطوف است تا طرحی در مجلس ارائه شود. این موضوع اهمیت بسیار دارد؛ من حتی معتقدم اگر این طرح در صحن بیاید استقبال می‌شود».

بادامچی با بیان اینکه البته این موضوع باید در کمیسیون امنیت یا کمیسیون‌های تخصصی پیگیری شود، اضافه کرد: «باید به سویه‌های گوناگون موضوع توجه و حرف‌ها شنیده شود. باید توجه کنیم بدون فراهم‌شدن زمینه‌ای که در آغاز از آن سخن گفتم، هر قانون‌گذاری بی‌فایده می‌ماند. اگر به این زمینه‌ها توجه نشود، چنین طرح مهمی زمین می‌ماند. نباید از یاد ببریم که با تغییراتی در دوره خدمت سربازی می‌توان به فایده‌ای چندسویه رسید: هم می‌توان با تربیت نیروی کار ماهر، اشتغالش را تضمین کرد و هم موضوع معافیت و مانند آن را بلاموضوع کرد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا