خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارشاد کریمی کیست؟

«صبح روز چهارشنبه هم کانال سپاه سایبری مدعی شد عامل اصلی انفجار سایت هسته ای سایت ارشاد کریمی سالها پیمانکار سایت بوده و راه اندازی چرخه غنی سازی در اختیار وی قرار داشته است.»

دیده بان ایران نوشت: حادثهٔ انفجار سایت نطنز پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ در تأسیسات هسته‌ای نطنز در شمال استان اصفهان، یکی از مهم‌ترین سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم به وقوع پیوست که در همان ساعات اولیه انتشار خبر برخی گمانه زنی های رسانه ای محل «حادثه» را مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران اعلام کردند. ادعایی که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت و گو با خبرنگار صداوسیما آنرا اینگونه توصیف کرد: «این حادثه در یکی از سوله‌های محوطهٔ باز تأسیسات نطنز رخ داده‌است. به گفتهٔ او، این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده‌است».

کمالوندی 3 روز پس از این انفجار اضافه کرد که: “ما در مرحله اول متوجه شدیم که خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته اما خسارت‌های مالی قابل توجه بود اما همانطور که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است، الان مراجع امنیتی کشور می‌دانند که علت حادثه چیست اما بنا به ملاحظات امنیتی فعلا بنا ندارند در این باره صحبت کنند.”

اما با این وجود و موکول کردن علت اصلی حادثه باعث شد تا گمانه زنی ها در رابطه با وقوع این حادثه به سمت اسراییل برود. هرچند که ادعای «ادی کوهن» مشاور پیشین دفتر نخست‌وزیر اسرائیل هم در این بین بی تاثیر نبود.

این مقام مسئول پیشین اسراییل در توییترش ادعا کرد که اسرائیل بزرگترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بمباران و تخریب کرده‌است. بر اساس ادعای او انفجار و آتش‌سوزی در تأسیسات هسته‌ای ایران در نتیجهٔ حملهٔ جنگنده‌های اف ۱۶ اسرائیلی انجام شده‌است.

اما کمی بعد «بنی گانتس» وزیر امنیت اسرائیل و رئیس پیشین ستاد ارتش، در شانزدهٔ تیرماه ضمن رد این ادعا گفت: «آنگونه نیست که تمام اتفاقات رخ داده در ایران به اسرائیل مربوط باشد. شاید در طول این مدت همه به ما مشکوک بودند اما آنگونه نیست که هر آنچه در ایران رخ دهد به اسرائیل مربوط شود»

اما نکته دیگر در این ماجرا گزارش بی بی سی فارسی بود. این رسانه ادعا کرد که گروهی به نام «یوزپلنگان وطن» در ایمیلی به خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی مسئولیت حادثهٔ یاد شده را به عهده گرفته است. در این ایمیل ادعا شده‌است که اعضای این گروه در دستگاه‌های امنیتی ایران حضور و فعالیت دارند. بی‌بی‌سی نوشته که نمی‌تواند صحت این ادعا را تأیید کند.

در ایران هم مقامات هر از چند گاهی ضمن رد این گمانه زنی ها صحت علت اصلی ماجرا را به آینده موکول می کردند. به طور مثال مجتبی ذالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس 21 تیرماه درباره این حادثه به خبرگزاری ایرنا گفت: ابعاد مختلف در حال بررسی و عامل اصلی این حادثه تقریبا روشن ‌شده است ولی از موضع کمیسیون امنیت ملی سناریوهای مختلف در حال بررسی است که خدای‌نکرده در شناسایی علت اصلی اشتباه یا انحرافی صورت نگیرد.

این ادعا در حالی منتشر شد که یک روز قبل، سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان، در رابطه با علت حادثه نطنز گفت: وسایلی از خارج برای آزمایش سانتریفیوژهای جدید خریداری شده بود یکی دو سال قبل توسط پیمانکار خارجی تعمیر شد و بیشترین احتمال آن است که توسط آنان یک بمب مدت‌دار یا چیزی شبیه آن کارگذاری شده است البته هنوز علت در دست بررسی است.

موضوعی که کریمی قدوسی پس از بازدید محل انفجار اعلام کرد: انفجار نطنز ناشی از عملیات نفوذ و خرابکاری بوده است. او پیشتر هم بازرسان آژانس را مسئول این انفجار معرفی کرده بود. ادعایی که محمدباقر قالیباف رییس مجلس یازدهم هم تلویحاً آنرا تایید کرده بود.

اما نکته جالب در این بین انتشار خبری در فیس بوک علی جوانمردی، خبرنگار سابق صدای آمریکا بود. او در رابطه با همین موضوع بامداد روز چهارشنبه دوم مرداد نوشت: طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان در خطبه های نماز جمعه این شهر با اشاره به جزئیاتی از حادثه نطنز ، دخالت پیمانکار در کار گذاشتن بمب در سالن سنجش سانتریفیوژها را تایید کرده است. این فرد ارشاد کریمی نام دارد که سالها پیمانکار سایت بوده و راه اندازی چرخه غنی سازی در اختیار وی قرار داشته است. وی بوسیله تیم خود سالن محل سانتریفیوژها را با استفاده از کارگذاشتن بمب منفجر کرده است و خسارت بزرگی به صنعت هسته ای ایران وارد کرده است.

صبح روز چهارشنبه هم کانال سپاه سایبری ضمن تایید خبر این خبرنگار سابق صدای آمریکا مدعی شد عامل اصلی انفجار سایت هسته ای نطنز شناسایی شده است. به نوشته این سایت ارشاد کریمی سالها پیمانکار سایت بوده و راه اندازی چرخه غنی سازی در اختیار وی قرار داشته است.

اما ارشاد کریمی کیست؟

مهندس ارشاد کریمی متولد سال 1344 بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت مهندسی “مقیاس همیشه ردیاب” می‌باشد. این شرکت که به نام شرکت مهندسی مهر فعالیت می‌کند، از پیشگامان حضور تخصصی در عرصه‌ی کالیبراسیون و اندازه‌گیری است. مهندس کریمی، در سال 1366 پس از فارغ‌التحصیلی در رشته‌ی مهندسی مکانیک، حرفه‌ی اندازه‌گیری دقیق و کالیبراسیون را آغاز کرد. ایشان همزمان با دوران جنگ، کار حرفه‌ای خود را در صنایع دفاع آغاز نموده و تا سال 1370 در واحد تجهیزات اندازه‌گیری دقیق، در ساخت ابزارهای اندازه‌گیری مانند گیج ‌های فرمان برو نرو، به فعالیت در حوزه‌ی طراحی، ساخت و کنترل اندازه‌گیری پرداخت. پس از آن، وارد بخش خصوصی شد و حدود دو سال تا اواخر سال 1372 در صنایع خودرو کار کرد. هم‌زمان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، با تمرکزی بیش از پیش، کار در حوزه‌ی اندازه‌گیری دقیق را در صنایع خودروسازی از سر گرفت.

وی با ورود به شرکت لکسر، شرکت تجاری واردکننده‌ی تجهیزات دستی، بر طبق یک توافق دو جانبه توانست در مدت چهار سال آن را به یک شرکت مهندسی در زمینه‌ی ابزار دقیق و کالیبراسیون تبدیل کند. او در سال 1377 از شرکت لکسر جدا شده و شرکت مهر را پایه‌گذاری کردند. شرکتی که گفته می شود با نهادهای بسیاری در حال همکاری است.

اما با این وجود باید منتظر واکنش نهادهای امنیتی به انتشار این خبر از سوی رسانه های خارجی و برخی کانال های تلگرامی منتسب(!) ماند. و از همه مهمتر واکنش شخص «ارشاد کریمی» که در حال حاضر متهم ردیف اول پرونده این انفجار از سوی برخی رسانه هاست.

دیده بان ایران به یکی از کارکنان شرکتی که مدعی شده پیمانکار نطنز بوده  گفت و گوی انجام داده است: کارمند این شرکت  اتهام های مربوط به خود را رد کرده و مدعی است پیگیر شکایت از منتشر کنندگان است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یکبار برای همیشه تکلیف وطنفروشی را باید روشن کرد و آن انداختن وطنفروش همراه با ماده سگی که او را زائید به کوره آجرپزی است.

    10
    20
  2. سلام.درسته که مجازات جاسوس و خرابکار و وطن فروش مرگه ول مادر بیچاره اش چه تقصیری داره.لطفا منصف باشید و در ابراز نظرتون گناهی مرتکب نشید.

    15
    4
  3. دزدی.اختلاس.گرانی.تحریم.دشمنی با کل دنیا دستاورد ما بوده.وقتش نیست یکم به خودمون بیاییم مردم؟؟؟؟؟

    9
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا