خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایمیل لنین به آیزا برلین

آرش قلعه گلاب، روزنامه نگار و طنزنویس در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «ایمیل لنین به آیزا برلین» نوشت:

دقیق می‌داند چه ساعتی می‌خوابم. به همین خاطر پیام هایش را به طور معمول ساعت یک‌ونیم شب به بعد برایم می‌فرستد. فهم مضمون محتوای‌شان هم پیش از فرستادن، چندان برایم دشوار نیست. به عموم، مربوط به یکی از وقایع سیاسی روز است با چاشنی کنایه، از سوی یک دفرمیست چپ‌گرای رادیکال نیمه‌ی اول قرن بیستمی به یک رفرمیست لیبرال نیمه‌ی دوم قرن بیستمی. به مثل، فرض کنید ایمیل لنین به آیزابرلین.

«رفیق عزیز آیزابرلینی‌ام، از دولت تدبیر و امیدت چه خبر؟ از نعمت زاده و دخترش و دامادش چه خبر؟ از دلارای توی گاصندوقِ وزاری دولت روحانی چه خبر؟!»

پیام یاد شده‌ی بالا را که برایم فرستاد، خوب می‌دانستم کنایه از چیست. مدام نیش و زخم زبان این رفقای دفرمیست ما، دنبال سر ما رفرمیست‌هاست و دست بردار ما هم نیستند. همیشه‌ی خدا هم انتظارشان از زندگی و سیاست، دقیق، مثل آرزوی بردن تیم ملی آلمان در فینال جام جهانی از سوی تیم خوش استیل مالدیو است.

داشتم می‌گفتم، انتظار رسیدن پیام لنین را در ساعت یک‌و‌نیم شب داشتم. در عالم و دنیای ما آیزا برلینی‌ها، چندان معمول نیست که جواب دفرمیست‌های لنین مسلک را با تهدید سُرب داغ و سیمان بهبهان بدهیم. مصالح و مواد ما معمولن نه بوی خون می‌دهد نه بوی گلوله نه بوی سیمان. به طور معمول در چنین بزنگاه‌هایی، اگر قرار بر جواب دندان شکن باشد، دست‌مان می‌رود روی کیبورد کامپیوتر و به این‌باکس یا همان صندوق پست الکترونیکی رفقای دفرمیست‌مان حمله می‌کنیم و اگر قرار بر جواب مختصر و مفید باشد، ترجیح می‌دهیم جواب موشک را با موشک یا همان ایمیل بدهیم.

و اما جواب مختصر و مفید یک آیزابرلینی به پیام یک‌و‌نیم شبی یک لنینی در‌باره‌ی دختر و داماد و خود نعمت زاده و دلارهای احتمالی توی گاوصندوقِ وزرای روحانی.

«لنین جان، به ظاهر هنوز حاضر نیستی چشم دل بازکنی و جان بینی. هرروز که می‌گذرد، در گوشه‌ای از دنیایی که بر اساس آرمان‌های تو ساخته شد، مردم یکی از مجسمه‌هایت را به زیر می‌کشند. همین حالا که دارم برایت این مطلب را ایمیل می کنم، در کوبا خرید اجناس با دلار آزاد شده است. لنین عزیز باید اضافه کنم که قوانین صرفن از سوی سردمداران نیستند که تصویب می‌شوند، بلکه برگرفته از روح یک ملت هستند. برای این که نظر خودم را به نوعی به تو بقبولانم، از تو می‌خواهم که جای دور نروی و در بین اقوام و فامیل و حتی دوستان خود تحقیق کوچکی کنی. اگر موفق شدی اموال و دارایی تنها ده نفر از دوستان، آشنایان و یا فامیلت را رصد کنی و به طور دقیق بفهمی که چه قدر دارایی دارند، انتقاد تو به دختر و داماد و خود نعمت زاده و دلارهای احتمالی‌ توی گاوصندوق وزرای روحانی را به حق می‌دانم، وگرنه فکر کنم چنین انتقاداتی صرفا پشتوانه‌ی فلسفی و حقوقی ندارند و تنها برای دلخوشی هواداران تیم خوش استیل مالدیو است که نوشته می‌شود».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا