خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ممکن است ماجرای میکونوس را تکرار کنند»

همدلی نوشت: سید جلال ساداتیان، سفیر پیشین ایران در انگلستان، به جماران گفت: اگر این چند ماه را هم بتوانند بگذرانند، ممکن است اتفاقاتی بیفتد ولی در شرایط فعلی داریم به سمت کیش و مات شدن پیش می رویم. برخی تندروها ممکن است بگویند شما مرعوب شده اید؛ شما به حساب مرعوب شدن ما بگذارید، ولی هشدارها را جدی بگیرید. شما که نمی ترسید و شجاع هستید، کاری کنید که هزینه های آن بر دوش ملت و نظام بار نشود و بتواند مرحله را به خوبی پشت سر بگذارد.سفیر پیشین ایران در انگلستان با تأکید بر اینکه ایران به خوبی نتوانسته از برگه های دیپلماسی بهره ببرد، گفت: بزرگوارانی هم که دست اندرکار سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی هستند، باید بدانند که صرفا با تمهیدات میدانی نمی‌توانند از کنار این قضیه رد شوند. با هر سیاست و تمهیدی که می‌خواهند یک عده متخصص‌تر و آشناتر به مسائل بین‌المللی را به کار بگیرند و فرض کنید که دعوت مجدد از آقای دکتر ظریف، دکتر عراقچی، دکتر صالحی و امثالهم داشته باشند و از مشاوره کسانی که دوره خوبی را طی کرده اند هم کمک بگیرند و اجازه ندهند مکانیزم ماشه و تهدیداتی که غرب دارد علیه ایران مطرح می‌کند به نتیجه برسد. اگر این چند ماه را هم بتوانند بگذرانند، ممکن است اتفاقاتی بیفتد ولی در شرایط فعلی داریم به سمت کیش و مات شدن پیش می رویم.سیدجلال ساداتیان درباره علت تشدید تنش های میان ایران و اروپا و تعبیر «سونامی در روابط ایران و اروپا» گفت:« مذاکرات برجام حدود 20 سال است که ادامه دارد و مراحل اولیه آن سه کشور اروپایی بودند و بعد که دیدند به توافق نمی‌رسند، آمریکا و کشورهای چین و روسیه اضافه شدند و انصافا کاری کارستان صورت گرفت. یعنی شش قطعنامه‌ای که در دوره آقای احمدی‌نژاد علیه ایران تصویب شده بود که چهار قطعنامه آن جنبه اجرایی داشت و بقیه کشورهای دنیا هم باید تبعیت می‌کردند، بر اثر مذاکرات حدود دو ساله آقای ظریف و همکاران‌شان با حمایت آقای روحانی ملغی اثر شد و برجامی اتفاق افتاد که بالغ بر یک سال هم آثاری داشت.»وی افزود:« ترامپ با شکلی که همه شاهد بودند، از این برجام خارج شد؛ به دلیل تحریکاتی که لابی اسرائیل و بعضا پالس‌هایی که از ایران داده می‌شد. اما اروپایی‌ها که انتظار این حرکت او را نداشتند و بارها اصرار کردند که خارج نشود، با آمریکا همکاری نکردند. ولو اینکه از نظر اقتصادی نتوانستند با کشورهایی که با ایران کار می‌کردند چیزی را مطرح کنند و خودشان هم اقدام مفیدی را انجام ندادند و حداکثر امکانی که فراهم کردند اینستکس بود که آن هم جواب کار ایران را نمی‌داد. اروپایی ها در بحث حقوقی و سیاسی با ترامپ همراهی نکردند.»
ساداتیان در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی افتاد که انزوای آمریکا در این بحث به اینجا کشیده شد که مواضع اروپایی ها در قبال ایران هم به آمریکا نزدیک شده است؟ گفت:« بعدا قضایای دیگری پیش آمد. ایران یک سال تحمل داشت و به تعهداتش عمل کرد، ولی بعد گفت چون اروپا کاری انجام نمی‌دهد، دلیلی ندارد که من هم به تعهدات خودم عمل کنم؛ و تا پنج مرحله تعهدات خودش را کاهش داد. یعنی مثلا قرار بود اورانیوم را تا 3.67 درصد غنی‌سازی کند و به سمت پنج تا 20 درصد رفت که همراه با تعهدات برجامی نبود؛ یا اینکه قرار بود آب سنگین را بفروشد که آن را هم ذخیره‌سازی کرد. کار به آنجا رسید که با تصویب مجلس دوربین‌های نظارت آژانس را هم خاموش کردند. اینها باعث شد که دائما تنش‌هایی را با آژانس داشته باشند و تذکراتی به ایران داده بودند و ایران هم گفته بود وقتی شما تعهدات‌تان را انجام نمی‌دهید دلیلی ندارد که من این تعهدات را ادامه بدهم.»

سفیر پیشین ایران در لندن افزود:«میانجی‌گری های کشورهای عربی مثل عمان و قطر هم جواب نداد. اروپایی ها مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا از طریق اروپا را روی میز گذاشتند و جوزف بورل و معاونینش وارد این فضا شدند و پیام ها تبادل شد. ایران مسائلی را در این مذاکرات مطرح کرد که باعث شد اروپایی ها بگویند ما نمی توانیم. از جمله آن مسائل این بود که باید سپاه از لیست تروریسم غرب خارج و تحریم های آن برداشته شود. آنها هم پاسخ دادند که مسأله سپاه ربطی به پرونده هسته ای ندارد. آقای بورل هم اعلام کرد که دیگر بحث ها قابل ادامه نیست و ما نمی توانیم ادامه بدهیم.»ساداتیان درباره حوادث اخیر کشور گفت:« اگر برجام اتفاق می‌افتاد، اروپایی‌ها می‌توانستند در آستانه فصل سرما به انرژی ایران دسترسی پیدا کنند؛ که نشد. دیگر اینکه ایران به سمت روسیه نمی‌رود، ولی بعد که اعلام شد ایران پهپاد در اختیار روسیه گذاشته و وزیر هم آن را تأیید کرد، مزید بر علت بود. از آن اضافه‌تر، موضوع مسائل داخلی ایران و اعتراضات اخیر پیش آمد و اعدام‌هایی که اتفاق افتاد. آخرین قطره‌ای که در این جام ریخت، مسأله آقای اکبری بود که گویا دارای تابعیت مضاعف از انگلستان هم بوده و ایشان او را به عنوان شهروند خودشان تلقی کردند و این اعدام را مورد اعتراض قرار دادند.»دیپلمات پیشین در ادامه توضیح داد:« اروپایی ها هم دارند از این اقدام انگلستان و واکنش‌های تند او حمایت می کنند و یکی از نمایندگان آنها اعلام کرده که همه نمایندگی‌های ایران، به خصوص دفاتر مذهبی، را تعطیل و کارکنان سفارت‌های ایران را اخراج کنید و سفیر را فرا بخوانید. سفیرشان را هم فراخواندند، ولو اینکه عنوان «موقت» بر آن دادند؛ و آلمان و فرانسه هم حمایت کردند.»
ساداتیان در بیان پاسخ ایران گفت:« این اقدامات برای آن است که مجموعه اقدامات انجام گرفته را به حساب ایران بگذارند و به نظرم ایران هم نتوانسته به خوبی موضع خودش در خصوص عدم انجام تعهدات آنها را منعکس کند از برگه های دیپلماسی هم به خوبی نتوانسته بهره ببرد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ضعیف ترین و فشل ترین و غیر مردمی ترین دولت طول تاریخ ، اصلا حرفی برای گفتن ندارد چون چیزی از دیپلماسی نمیداند . در یکسال رکورد تمام نا کارآمدی ها را شکستند . همین مجموعه که دارند با تمام امکانات برای موفقیت این دولت انتص…فعالیت میکنند زمان دکتر روحانی تا توانستند چوب لای چرخ دولت گذاشتند و مردم را آزار دادند و در جواب هر اعتراضی هم همیشه این جواب تکراری را میدادند که خودتان خاستید ، انتخاب خودتان است ، ما که گفتیم به فلانی رای بدهید همه چی خوب میشود . حالا فلانی منتصب شده و آه این ملت لحظه ای رهایشان نمیکند . تازه این ابتدای کار است . هشتک زمستان سخت و روزهای سخت تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا