خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تکلیف «اسکار» مهران مدیری معلوم شد، اما ساترایی‌ها پاسخ خبرآنلاین را ندادند

خبرآنلاین نوشت: پیش تر رسانه ها از گروگان گیری صداوسیما در قبال «مهران مدیری» خبر داده بودند اما روابط عمومی ساترا در خبری اعلام کرده بود برنامه مهران مدیری مشکلی ندارد اما حالا مشخص شده صداوسیما در اقدامی غیرحرفه ای، از قدرت خود در ساترا برای گروکشی از هنرمندان استفاده می‌کند ما هم این ماجرا را از محمدصادق افراسیابی پیگیری کردیم و او جواب ما را نداد.

مهسا بهادری: این را بارها و بارها از منتقدان زیادی شنیده‌ایم که صداوسیما و افرادی که در آن مشغول هستند به خودی و غیرخودی تبدیل شده است، گاهی از اجرای برنامه‌ها و کنار گذاشتن مجری‌ها گله شده و گاهی از برخوردهای یکسویه و یک طرفه با مسائل اما نکته جالب‌تر ماجرا این است که ساترا هم این ماجرای خودی و غیرخودی را اعمال کرده، البته نه در میان آثاری که می‌خواهد مجوز بگیرد یا افرادی که در این سازمان کار می‌کنند بلکه در پاسخگویی به خبرنگاران این اتفاق در حال رخ دادن است.

ماجرا از جایی شروع شد که در روزهای اخیر اخباری مبنی بر صدور مجوز برنامه «اسکار» و عدم اعلام آن از سوی ساترا منتشر شد که ظاهرا سازمان صداوسیما برای اخذ تعهد از مهران مدیری جهت تولید برنامه، صدور مجوز را با وجود رای مثبت شورای پروانه ساترا، نهایی نکرده است.

در پی همین حواشی و بگیر و بستان صدور مجوز برای برنامه «اسکار» مهران مدیری و پخش آن از شبکه نمایش خانگی و جلوگیری ساترا از صدور مجوز با «ناصر قدیر کاشانی»، تهیه کننده دورهمی گفت‌وگو کردیم و او توضیح داد آقای مدیری هیچ بدهی نقدی یا تعهد تولید برنامه به سازمان صدا و سیما ندارند، چون اصلاً هیچوقت قرارداد و مراوده مالی بین سازمان و آقای مدیری وجود نداشته و قرارداد ما با سازمان صدا و سیما تولید ۱۰۰ برنامه ۹۰ دقیقه‌ای یعنی جمعاً ۹۰۰۰ دقیقه برنامه بود. با توجه به اینکه بعضی از برنامه‌ها کمتر از ۹۰ دقیقه تولید شدند برای جبران کسری دقیقه‌ها، ۲۵ برنامه اضافه تولید و تحویل سازمان شد.

او درباره شکایت سازمان صداوسیما هم توضیح داد: «سازمان صدا و سیما شکایتی از آقای مدیری مطرح کرد، دلیل این شکایت و اتهام آقای مدیری انتشار یک ویدئو در فضای مجازی است. ادعا سازمان این است که پس از آن دیگر امکان پخش تصویر آقای مدیری از صدا و سیما وجود ندارد، در نتیجه دیگر امکان پخش سریال‌هایی که آقای مدیری در آن بازی کردند هم از صدا و سیما وجود ندارد، بنابراین آقای مدیری باید پول تولید این برنامه‌ها بعلاوه آگهی‌های بازرگانی که باید پخش می‌شد ولی حالا دیگر نمی‌شود پخش کنند.»

این پاسخ‌ها از جانب ناصر قدیر کاشانی در شرایطی مطرح شد که رسانه ها از گروکشی صداوسیما برای صدور مجوز کار مهران مدیری خبر داده بودند، شنیده های جدید حاکی است، صداوسیما به طور آشکار در فعالیت ساترا دخالت کرده است.

پیش تر رسانه ها از گروگان گیری صداوسیما در قبال «مهران مدیری» خبر داده بودند اما روابط عمومی ساترا در خبری اعلام کرده بود برنامه مهران مدیری مشکلی ندارد اما حالا مشخص شده صداوسیما در اقدامی غیرحرفه ای، از قدرت خود در ساترا برای گروکشی از هنرمندان استفاده می‌کند.

ما هم برای پیگیری این ماجرا با محمدصادق افراسیابی تماس گرفتیم تا اوضاع را پیگیری کنیم در ابتدا که حاضر نشد پاسخگوی ما باشد بعد از کمی سوال و اصرار گفت دوستان کمی صبر کنند مشکلات حل می‌شود و باید صبوری کنند، اما ما از او خواستیم تا کمی دقیق‌تر پاسخ دهد، اما او ترجیح داد یک بحث قدیمی درباره یک خبر قدیمی را پیش بکشد و از آن گله کند و ما هم مجدد توضیح دادیم که این دو مسئله باهم متفاوت است و بهتر است ساترا به وعده خود درباره پاسخگویی به پرسش خبرنگاران عمل کند و پرسش هم این بود که آیا طبق گزارش انصاف نیوز نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد یک ماه است که در جلسات ساترا حاضر نشده است؟ و سوالات دیگری درباره اسکار را مطرح کردیم.

برای واضح شدن دلیل این پرسش هم در ادامه متن کامل خبر انصاف نیوز را می‌خوانید: «حواشی عدم صدور مجوز برنامه «اسکار» مهران مدیری از سوی ساترا ادامه دارد و خبرهای رسیده حاکی است نمایندگان وزارت ارشاد حدود یکماه است در جلسات ساترا شرکت نمی کنند. یکی از مدیران ساترا در یک گروه فرهنگی با تایید این خبر گفت: مجوز «اسکار» صادر شده اما رئیس سازمان صداوسیما خواستار همکاری مهران مدیری با تلویزیون است و در نتیجه ساترا فعلا نمی‌تواند خبر صدور مجوز و پخش این برنامه را اعلام کند!

در همین زمینه پیگیری‌ها نشان می‌دهد دو معاون وزیر ارشاد که نماینده این وزارتخانه در جلسات صدور مجوز ساخت و مجوز پخش ساترا هستند، حدود یکماه است که به جلسات ساترا نمی روند. ظاهرا برخورد غیر حرفه‌ای و غیرقانونی مدیران ساترا و اعمال نظرات سلیقه‌ای، باعث این قهر طولانی مدت و بی سروصدا شده است.»

پیرو همین خبر هم ما پیگیریمان را شروع کردیم و دنبال پاسخ این سوال‌ها بودیم، افراسیابی از ما خواست دست نگه داریم تا پاسخ نهایی را به ما بدهد و ما را به امروز صبح موکول کرد، اما وقت صبح پاسخ را پیگیری کردیم لینک گفت‌.گو با خبرگزاری تسنیم را برای ما ارسال کرد و در ادامه گفت هر آنچیزی را که لازم بود به تسنیم گفتم، مهم مگر روشن شدن ابهامات نیست؟ و اینگونه حاضر نشد که برای رفع ابهام پاسخ ما را بدهد و حالا می‌توانم شما را به خط اول گزارش و بحث خودی و غیرخودی ارجاع دهم.

علی رغم رفتار غیرحرفه‌ای مسئولان در پاسخگویی به این پرسش ما مرجع پاسخ به پرسش‌ها را خبرگزاری تسنیم قرار می‌دهیم همان جواب‌هایی که آقای افراسیابی شب گذشته می‌توانستند به ما بگویند اما ترجیحشان پاسخگویی به خبرگزاری تسنیم بود.

«محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تأکید کرد: همان طور که مشاور هنری و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند، جلسات شورای صدور مجوز تولید و انتشار ساترا طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای حقیقی و حقوقی به صورت منظم تشکیل می‌شود و در خصوص برنامه «اسکار» این شورا هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

وی افزود: از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری انتظار داریم قبل از اعلام هرگونه خبری از منابع ناشناس در خصوص سریال‌ها و برنامه‌های نمایش‌خانگی از روابط عمومی ساترا استعلام کنند و اجازه دهند اخبار از کانال‌های رسمی در اختیار ایشان قرار گیرد.

افراسیابی با اشاره به پخش فصل دوم «پدر گواردیولا» با مجوز ساترا از تماشاخونه تأکید کرد: پخش این سریال با نقش‌آفرینی مهران مدیری نشان داد که برخی از گمانه‌زنی‌ها در خصوص مهران مدیری صحت ندارد و باز هم تأکید می‌کنم که فعالان عرصه رسانه اجازه دهند فرآیندهای بررسی صدور مجوز در شورای صدور مجوز ساترا و فرآیندهای استعلام از طریق مراجع قانونی دنبال شود و بعد از اینکه جمع‌بندی نهایی حاصل شد حتماً روابط عمومی ساترا آخرین وضعیت صدور مجوز هر یک از سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی را اعلام خواهد کرد.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در پایان خاطرنشان کرد: از هفته گذشته بخش اخبار رادیو و تلویزیون شبکه خبر تمام سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی دارای مجوز از ساترا را معرفی می‌کند و هیچ محدودیتی در معرفی سریال‌ها و برنامه‌های نمایش خانگی دارای مجوز از ساترا ندارد.»

درپاسخ به این پرسش که آیا طبق گزارش انصاف نیوز نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد یک ماه است که در جلسات ساترا حاضر نشده است؟ محمدحسین نیرومند، مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای انتشار ساترا اعلام کرد که این شایعات به هیچ وجه صحت ندارد و ایشان در جلساتی که روزهای چهارشنبه در ساترا برگزار می‌شود به صورت منظم شرکت می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا