خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقد تغییر نام محله جی و سی متری جی

به گزارش انصاف نیوز، علیرضا زمانی، پژوهشگر شهری در یادداشتی نوشت:

امروز و صد سال دیگر اگر از بچه های محله جی و سی متری جی سوال شود بچه کجایی جواب خواهند داد بچه سی متری جی. حالا اگرشورای نام گذاری محلات شهرداری برای خودش جلسه بگذارد و نام این محله را به استنادات واهی تغییر دهد، هیچ فرقی به حال اهالی محله در منتسب کردن خود به جی نخواهد داشت.

نام جی برای اولین بار نهصد سال پیش در کتاب النقض عبدالجلیل رازی و نزهه القلوب مستوفی آمده است. جی به دو بخش جی علیا و جی سفلی تقسیم می شده است و از مجموعه روستاهای بلوک غار بود. بلوک غار شامل چهل روستا بود که بیشتر در شمال و غرب و شمال غربی ری واقع شده بودند و امروزه بیشترشان به محلات منطقه ۱۷،۱۹،۱۰،۱۸،۱۶ تبدیل شده اند.

جی علیا همان محله جی و سی متری جی و بریانک امروز بود و جی سفلی امام زاده حسن منطقه ۱۷ و زمین های پایین دست آن را شامل می شد. در این محدوده سه روستا بود. روستای جی، امام زاده حسن و جی بیرونک. در نقشه بغایری که اواخر دوره قاجار تهیه شده، نام این سه روستا مشخص است. هر یک از این روستاها یک قلعه و یک خانه اربابی داشت. این قلعه ها محل سکونت اهالی بود چون در آن زمان امنیت در این اطراف وجود نداشت کشاورزان و خانواده هایشان درون قلعه زندگی می کردند. در قلعه ها از هنگام غروب تا طلوع آفتاب بسته بود و هر شب چند نفر نگهبان در و قلعه بودند.

قلعه جی در سمت شرق امام زاده عبدالله بود و هنوز بقایایی از دیوار این قلعه باقی مانده است. قلعه امام زاده حسن هم روبروی بقعه این امام زاده قرار داشت که امروز به جایش درمانگاهی ساخته اند. قلعه جی بیرونک یا بریانک خودمان هم در جنوب این میدان قرار داشت که امروز بافت این قلعه را هنوز می توان در این محله پیدا کرد.

در دوره قاجار این روستاها جزو اراضی خالصه بود و در زمان مظفرالدین شاه، این روستاها را به اسماعیل خان امین الملک فروختند. امین الملک برادر امین السلطان بود و این صدراعظم قاجاری بسیار به او عشق می ورزید. هنوز نام یکی از خیابان های منطقه ۱۷ به نام امین الملک است. در اطراف قلعه جی بیرونک یا بریانک هم باغ های بسیار زیبایی قرار داشت که بعدها به خاندان تهرانی و کمپانی رسید و امروز این باغ ها به یکی از زیباترین پارک های تهران بدل شده اند که وسعت بسیار گسترده ای دارند.

باری… اطلاعات در مورد جی بسیار زیاد است که در این مقال نمی گنجد….

یادم می آید حدود یک سال و نیم پیش بحث تغییر نام جی به این جهت که این نام مربوط به یکی از افراد بدنام دوره پهلوی اول است، در شورای نام گذاری مطرح شد. در آن زمان آقای هادیان که اواخر مدت حضورشان در این شورا بود از بنده خواستند مستندات هویتی این محله را به این شورا ارسال کنم. خانمی تماس گرفتند و این منابع در اختیارشان قرار گرفت.

اما امروز از طریق یکی از دوستان خبرنگار در یکی از گروهها مطلع شدم نام این محله با هویت ریشه دار را عوض کرده اند. در جواب این دوست خبرنگار هم که موضوع را پی گیری می کرده جواب دادند اگر در اینترنت سرچ کنید خواهید فهمید که جی نام فرد مشکل داری بوده است!

بسیار متأسف شدم از این که دوستان در سال های اخیر بدون مطالعه با تغییر برخی نام های اصیل تهران در حال تیشه زدن به ریشه هویت این خاک و آب هستند و متأسف تر این که این کار اشتباه خود را پیوند زده اند به نام شهدای گرانقدر تهرانشهر و ایران زمین.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا