خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی به سخنان میرباقری و انصاریان درباره محرم

حجت‌الاسلام هادی سروش، استاد حوزه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «روحانیت و ضرورت سخن “مستند”» نوشت:

دو سخن غیر مستند و فاقد دلیل در این روزها از دو شخص مطرح در عالَم “سیاست” و عالَم “خطابه” در فضای مجازی دیده شد که جای بررسی و تامل دارد؛

اولی سخنی از آقای میرباقری است که عضو خبرگان است و ظاهرا رسانه ملی! همتی دارد که ایشان شناخته شود! و جان کلام ایشان این است:

“دیگر از مرحله قرنطینه عبور کرده‌ایم و به وضعیت ایمن‌سازی رسیده‌ایم. ما در ماه مبارک رمضان نیز کوتاهی کردیم. ضرورتی نداشت که ما مسأله قرنطینه را مقدم براجرای برگزاری مراسم‌ها بدانیم.”

خوب، پاسخ روشن است؛

بیماری کرونا و پیشگری و درمان آن، از اموری که کارشناسی آن ارتباطی به روحانیت ندارد. و در فقه این یک اصل مسلّم است که؛

واجب است “غیرخُبره” به “خبره” ، یعنی کارشناس مربوطه مراجعه کند. و این وجوب، وجوب عقلیِ است که بوسیله “وجوب شرعی” تایید شده است.

چه زیبا این معیار عقلانی از سخن آفتاب گونه امام علی (ع) قابل استفاده است که فرمود:

“رحمت الهی بر آن شخصی که دانایی و دارایی و ظرفیت خود را ارزیابی کند و از آن خارج نشود؛ – رَحِمَ اللهُ امْرءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَلَمْ يَتَعَدَّ طَوْرَهُ.”

دومی سخن جناب آقای شیخ حسین انصاریان است که جان کلام ایشان چنین است؛

“نترسید، مراسم محرم را برگزار کنید. عزاداری و گریه برای ایشان از افضل قربات است ولی در شرایط فعلی به جان امام حسین قسم می‌خورم که از افضل واجبات است و فراتر از این حرف‌ها رفته است.”

گرچه بنده به ایشان علاقمندم اما اجازه دهید در بررسی علمی، خارج از علاقه ها، صحبت کنیم.

پاسخ این سخن هم روشن است؛

در اینکه مراسم محرم یعنی عزاداری و گریه از “افضل قربات” است بحثی نیست.

چون از نظریه مبانی فقاهت که علم شریف “اصول فقه” عُهددار آن است؛ افضل قربات هم میتواند واجبات را شامل شود و هم میتواند مستحبات را زیر پوشش خود داشته باشد…

خوب سوالاتی اینجا مطرح است؛

آیا مراسم محرم، واجب شرعیِ تعبدی است؟

بسیار خوب؛ فرض بر این باشد که بدلیل اطمینان بخشِ فقهی، عزاداری، واجب شرعی باشد، آیا یک عمل واجب فردی است یا اجتماعی و یا اجتماعی که باید بشکل انبوه برگزار شود؟

بفرمایید؛ در صورت “تزاحم” با خطر جانی که مستند به نظریه کارشناسی شده باشد، چه حُکم فقهی پیدا می‌کند؟

سوال دیگر اینکه؛ چگونه مراسم محرم از “افضل واجبات” دانسته شده؟

نشانه افضلیت این است که واجب افضل که اصطلاحا “راجح” نامیده میشود باید بتواند بر واجب غیر افضل یعنی بر “مرجوح”، ترجیح و سیطره پیدا کند و احیانا آن واجبات غیر افضل را، تعطیل کند.

آیا “افضل واجبات”، با قسم به جان امام حسین (ع) از دیدگاه فقهی، مستدل و مستند میشود؟

بله؛ منکر نیستم اگر فقیهی یک “عملی” را “افضل واجبات” معرفی کند، چون نظریه اش مبتنی بر نظریه کارشناسی فقهی اوست، برای او و مقلدانش محترم و مجزی است.

نکته پایانی؛

امروز که همه صداها شنیده میشود و مردم و خصوصا جوانان ما از اندیشه و دانش بهرمند هستند، ضروری است که هر چهره ی دینی که دارای تریبون و یا شهرتی و یا سِمتی است و خصوصاً “روحانیت”، با استنادات شرعی و عقلیِ قابل اعتنا به دفاع از مکتب و حریم اهلبیت علیهم السلام بپردازند.

خدای مهربان لحظه ای ما از معرفت و محبت و عرض ارادت به ذوات مقدسه معصومین(ع) و علی الخصوص حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، در دنیا و آخرت محروم نفرماید. آمین

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چرا چرت میگین من کامل صحبت های ایشونو خوندم اصلا دراین مورد که محرم و اینا برگزار بشه صحبت نکردند کلا موضوع بحثشون یه چیز دیگه بود واقعا متاسفم
    حالا فکر کنین این مردم هم که عقل خودشون و دادن به این اخبار و اصلا نمیرن دنبال صحت و سقم یک مطالب برا همین وضعمون اینه

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا