خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخی به چاپ نشدن عکس خواهر زیباکلام در آگهی فوت

صادق زیباکلام در متنی تند و کنایه آمیز، به نقدی درباره ی چاپ نشدن عکس فاطمه زیباکلام خواهر تازه درگذشته ی خود در آگهی فوت واکنش نشان داد.

به گزارش انصاف نیوز، متن نقد به او و پاسخ خودش که در هر دو را در اینستاگرام منتشر کرده در پی می آید:

تبعیضی که با مرگ هم پایان پیدا نمی‌پذیرد. روزهای گذشته دکتر فاطمه زیباکلام پژوهشگر فلسفه و دانشیار دانشگاه تهران درگذشت و سیل تسلیت‌ها به برادر او صادق زیباکلام جاری شد؛ اما وقتی به اعلامیه ترحیم نگاه می‌کنیم او این‌طور معرفی شده است؛ «مادری مهربان، همسری فداکار، همسر استاد نورپناه، خواهر گرامی دکتر زیباکلام» اما سمت دیگر اعلامیه قاب عکس او قرار دارد، اما خبری از عکس نیست و یک شاخه گل به‌جای او گذاشته شده و روبانی مشکی که بر قابی خالی از عکس نقش برجسته است. اگر در این قاب، عکس فاطمه زیباکلام با همان حجاب و محدودیت‌های اجباری موجود هم قرار می‌گرفت چه اتفاقی می‌افتاد؟ در صورت تقاضای ما چاپخانه‌ها چاپ نمی‌کردند؟ آیا امروزه که دیگر در اکثر خانه‌ها یک دستگاه کپی وجود دارد، نمی‌شد اعلامیه را با عکس زنی که درگذشته منتشر کرد؟ در جوامع مردسالار از لحظه‌ی تولد، چه بسی قبل از تولد، تفکرات تبعیض‌آمیز و متحجر شروع می‌شوند و تا بعد از مرگ هم ادامه پیدا می‌کنند.

پاسخ صادق زیباکلام:
سلام خانم محترم، به‌جز موافقت کامل با شما و ابراز تأسف واقعاً کلام دیگری نمی‌توان ابراز داشت. شما کاملاً درست دیده‌اید و واقعیت تلخ جامعه ما را متذکر شده‌اید حتی در میان اقشار به‌اصطلاح فرهیخته آن. اگر امروز به مجلس ختم خواهرم می‌آمدید، بخش دیگری از ورشکستگی فرهنگی‌مان را مشاهده می‌کردید. با اینکه مسجد جامع شهرک غرب بسیار شیک و در منطقه‌ای مرفه و بالای شهرنشین است منتهی ترتیب جداسازی زنان و مردان آن به‌گونه‌ای است که فکر کنم در زنگبار و حبشه هم این‌گونه نباشد. صدها نفر از خانم‌هایی که برای ادای احترام به همسر، پسران، داماد و یا برادران ایشان آمده بودند نمی‌توانستند هیچ‌کدام آن‌ها را ببینند. ایضاً اگر از مردان فامیل یا بستگان می‌خواستند مادر یا خواهر متوفی را ببینند نمی‌توانستند. واقعاً فکر کنم در حبشه هم به انسان‌ها این‌گونه توهین نشود. البته در جوامع غربی از زن به‌عنوان کالا و عروسک باربی و مقاصد مادی و جنسی بهره‌برداری می‌شود اما در عوض در ایران زنان به ارزش و جایگاه واقعی، اصیل، انسانی و عزت مدارانه شان دست پیدا کرده‌اند. سمبل این رسیدن به کرامت انسانی زنان در ایران اسلامی را می‌توان در مسجد جامع شهرک غرب و اعلامیه‌های ترحیم فاطمه زیباکلام استاد علوم تربیتی دانشگاه تهران می‌توان به‌وضوح ملاحظه نمود.
صادق زیباکلام ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا