خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – احمد توکلی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

احمد توکلی، نماینده‌ی ادوار مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1330 به دنیا آمد. او متولد بهشهر استان مازندران است.

توکلی دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه ناتینگهام انگلیس است، او تا سال 1393 استادیار دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی بوده و در این سال بازنشسته شد.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشر شده‌ی آقای توکلی در فضای مجازی آمده است، او «نویسنده کتاب مالیه عمومی و   بنیانگذار روزنامه‌ی رسالت و مدیر روزنامه‌ی فردا» بوده است.

توکلی در دوران ابتدای انقلاب به‌عنوان دادیار در بهشهر فعالیت می‌کرد و به‌عنوان نماینده‌ی مردم همین شهر در مجلس اول انتخاب شد.

احمد توکلی در دولت شهید رجایی به‌عنوان سخنگو حضور داشت و در دولت دوران جنگ نیز برای مدتی وزیر کار بود. او به دلیل اختلاف با نخست‌وزیر وقت از سِمت خود استعفا کرد. توکلی دلایل استعفای خود را این طور توضیح می‌دهد: «سياست دولت سالارانه ميرحسين سبب شد که هفت وزير درنامه‌ای به امام راحل برای استعفا اجازه گرفتند اما امام موافقت نکردند و از جمع اين هفت نفر فقط من و آقای عسگراولادی استعفا کرديم. اقتصاد تمرکزگرای دولت موسوی سبب شده بود که دولت با وجود ميل باطنی نتواند به جنگ کمک کند و اين حرکت تا جايی پيش رفت که امام خمينی (ره) درنامه خود به نخبگان کشور فرمودند «آقای نخست وزير پيش من آمدند و گفتند بودجه زير صفر است و ما نمی‌توانيم از جنگ حمايت کنيم و من جام زهر را سرمی‌کشم». با اينکه جو رسانه‌ای ضد من بود، قبل از استعفا به مجلس نامه نوشتم و درآن نامه گفتم که برنامه اول دولت ميرحسين غيراسلامی و غير ملی است».

توکلی از منتقدان جدی دولت سازندگی بود و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1372 و در شرایطی که اجماعی میان بیشتر طیف‌های سیاسی در حمایت از آیت‌الله هاشمی شکل گرفته بود به‌عنوان رقیب رئیس دولت سازندگی در انتخابات شرکت کرد. او در انتخابات سال 1380 نیز نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد و این بار در رقابت با سیدمحمد خاتمی، از رئیس‌جمهور وقت شکست خورد.

احمد توکلی در حوزه‌ی رسانه‌ای نیز فعالیت داشته و بر خلاف بیشتر سیاستمداران که در پشت پرده‌ی رسانه‌ها حضور دارند، فعالیت‌های رسانه‌ای را با نام خود انجام می‌دهد. او بنیانگذار روزنامه‌های رسالت و فردا بوده وهمینطور صاحب امتیاز وبسایت «الف» است.

توکلی که سابقه‌ی حضور در مجلس اول را داشته است، در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم نیز در فهرست اصولگرایان قرار گرفت و به مجلس راه یافت. او پس از پایان دوره‌ی حضورش در مجلس «سازمان مردم نهاد شبکه دیده بان شفافیت و عدالت» را تاسیس کرد. به گفته‌ی احمد توکلی «این سمن به عنوان یک سازمان مردم نهاد بنا است فساد را در اقتصاد ایران رصد و با کمک حکومت همه توانمندی‌ها را برای مقابله با آن بسیج کند».

از جمله اظهارنظرهای جنجالی توکلی درباره‌ی تخلفات دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران بود. توکلی درباره‌ی پرونده‌ی موسوم به «املاک نجومی» گفته بود: «هرچند همه دریافت کنندگان در قبال املاک دریافتی برای رد مال به شهرداری و جبران خسارات احتمالی واردآمده به این املاک و… مسئولیت مدنی دارند، برخی از این افراد، به لحاظ سمت اداری شان، مسئولیت کیفری نیز خواهند داشت. درواقع، همه دریافت کنندگان املاک که سمت آنها در «لایحه قانونی راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلسین و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری» ذکر شده است (تقریبا همه ۱۲۲ نفر) اقدامشان در معامله با شهرداری و خرید ملک از شهرداری، مشمول عنوان مجرمانه مقرر در این قانون است».

آقای توکلی از چهره‌های جریان اصولگراست که در حوزه‌های مختلف مسئولیت‌های اقتصادی و سیاسی دارای تجاربی طولانی بوده و به «فسادستیزی» مشهور است، منتقدان او اما بر این باور هستند که اقدامات و اظهارنظرهای او در برابر برخی چهره‌های اصولگرا که متهم به فساد و رانت هستند همواره با ملاحظاتی همراه بوده است.

«احمد توکلی برای ۱۴۰۰ تصمیمی ندارد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا