خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – سیدمحمود علوی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات و عضو مجلس خبرگان رهبری در سال 1333 به دنیا آمد. او متولد لامرد استان فارس است.

علوی دارای تحصیلات حوزوی بوده و از استادانی نظیر حضرات آیات  اعتمادی، محقق داماد، حسینی کاشانی، باکوئی، علوی و ستوده درس آموخته و درس خارج را نیز از حضرات آیات خامنه‌ای، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، یزدی و هاشمی شاهرودی بهره برده است. او هم‌چنین دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و دکتری خود را در رشته‌ی فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد اخذ کرده است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی آقای علوی آمده است، او « همزمان با تحصیل ، به تدریس دروس حوزه اشتغال داشته و کتاب‌های سطح حوزه را یکی پس از دیگری سپری کرده و هم اکنون به تدریس سطوح عالی حوزه ( رسائل و مکاسب ) در حوزه علمیه اشتغال دارد».

حجت‌الاسلام علوی در پیش از انقلاب فعالیت‌های مختلفی داشت که از آن جمله می‌توان به تاسیس انجمن اسلامی جوانان آبادان و قم، فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در نقاط مختلف استان فارس،  برپایی و هدایت تظاهرات علیه رژیم پهلوی در قم و مناطق جنوب فارس و  رهبری یک گروه چریکی شبه نظامی در قم در سال ۱۳۵۷ اشاره کرد.

سیدمحمود علوی در سال‌های ابتدایی انقلاب  نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس و نماینده دفتر امام خمینی (ره) در لامرد بود. و دوره‌های اول، دوم، جهارم و پنجم مجلس به‌عنوان نماینده‌ی مردم انتخاب شد. او در دوران حضورش در مجلس به‌عنوان سخنگوی کمسیون شوراها و امور داخلی، نایب رئیس کمسیون شوراها و امور داخلی، نایب رئیس کمسیون‌های سیاست خارجی و آیین نامه داخلی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کویت رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و مراکش فعالیت می‌کرد.

علوی در سال 1379 با حکم رهبری رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش شد و تا سال 1388 نیز در این سمت حضور داشت.

با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام علوی نیز وزیر اطلاعات شد. اظهارنظر او درباره‌ی فرآیند انتخاب به‌عنوان وزیر اطلاعات با حاشیه‌هایی همراه شد، او گفته بود: «به دلیل سوابق کاری خود فکر می‌کردم که آقای روحانی وزارت کشور را به من پیشنهاد دهند، زمانی که دکتر روحانی از من درخواست همکاری کردند، گفتند: می‌خواهم وزارت اطلاعات را به شما بسپارم. به آقای روحانی گفتم: شما با توجه به کدام سابقه کاری این مقام به من پیشنهاد می‌دهید؟ اگر بگویید وزارت کشو، من با این پُست آشنایی دارم، ایشان گفت من الان برای وزرات اطلاعات یک نیرویی که مورد اعتماد مقام معظم رهبری باشد می‌خواهم و این گزینه الان شما هستید. بعد آقای روحانی به من گفت: از چه می‌ترسی از خدا بخواه کمک می‌کند. من گفتم از تو حرکت از خدا برکت اما من با چه آورده‌ای به این میدان بیایم من آورده‌ای ندارم. دیدم آقای روحانی با یک حالتی به من نگاه کرد و گفت: علوی تو آورده نداری؟! تو پسر فاطمه زهرا (س) هستی از مادرت کمک بخواهی او تو را رها می‌کند؟ من بغض کردم و گفتم حالا که اسم مادرم را آوردی چشم قبول می‌کنم».

علوی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال 1394 در لیست جریان‌های به نام «خبرگان ملت» بود و با رای مردم تهران به عنوان یکی از نمایندگان این مجلس انتخاب شد. او در نهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل احراز نشدن «التزام عملی به اسلام و نظام» رد صلاحیت شده بود!

درباره‌ی دوران حضور علوی در وزارت اطلاعات ارزیابی‌های متفاوتی وجود دارد، برخی دوران او را نسبت به گذشته با گشایش‌هایی همراه می‌دانند و معتقدند از برخوردهای قهری و امنیتی کاسته شده است، گروهی این دوران را نیز مانند گذشته و بر خلاف شعارهای مطرح شده از سوی روحانی و علوی می‌دانند و طیف‌هایی از اصولگرایان نیز معتقدند نبود اقتدار لازم در این دوره از وزارت اطلاعات سبب به وجود آمدن حوادث ضدامنیتی شده است.

آقای علوی از چهره‌های سیاسی میانه‌رو بوده که در سال‌های اخیر و با حضور در وزارت اطلاعات بیشتر از قبل برای جامعه شناخته ‌شده است.

محسن علوی:‌ بعید می‌دانم پدرم برای ۱۴۰۰ بیاید

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا