خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – محمدباقر نوبخت

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سال 1329 به دنیا آمد. او متولد شهر رشت در استان گیلان است.

نوبخت دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه پیزلی اسکاتلند است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشر شده‌ی آقای نوبخت در فضای مجازی آمده است، او «خواهرزاده حجت‌الاسلام حسن حجتی از روحانیون سرشناس گیلان و نوه‌ی آیت‌الله ابوالقاسم حجتی است».

نوبخت در سال‌های ابتدایی انقلاب  مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه بود و پس از آن به‌عنوان نماینده‌ی مردم رشت راهی مجلس شد. انتخابی که علاوه بر مجلس سوم در دوره‌های چهارم، پنجم و ششم نیز تکرار شد.

محمدباقر نوبخت در دوران ریاست حسن روحانی بر مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان معاون پژوهش‌های اقتصادی این مرکز فعالیت‌ می‌کرد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 نوبخت از چهره‌های سیاسی حامی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود و مناظره‌ی تلویزیونی او به عنوان نماینده‌ی هاشمی با محمد خوش‌چهره که به نمایندگی از احمدی‌نژاد در آن مناظره شرکت کرده بود در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی خبرساز شد. او در انتخابات88 نیز از حامیان میرحسین موسوی بود.

نوبخت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 از چهره‌های فعال ارشد در ستاد انتخاباتی حسن روحانی بود و پس از انتخاب روحانی از سوی مردم نیز با حکم رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه و هم‌چنین سخنگوی دولت انتخاب شد.

بسیاری بر این باور هستند که نقش محمدباقر نوبخت در دولت روحانی بسیار فراتر از ریاست سازمان برنامه است و بسیاری از انتصابات و تصمیم‌های دولت با مشورت نوبخت و همینطور واعظی انجام می‌گیرد.

آقای نوبخت از چهره‌های سیاسی میانه‌رو است که دبیر کلی حزب اعتدال و توسعه را بر عهده دارد و برخی بر این باور هستند که کاندیدای مورد حمایت حسن روحانی و جریان اعتدالگر در انتخابات 1400 خواهد بود.

محمدباقر نوبخت برای ۱۴۰۰: معلوم نیست

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا