خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – علی طیب‌نیا

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در دولت اول روحانی در سال 1339 به دنیا آمد. او متولد اصفهان است.

طیب‌نیا دارای دکتری اقتصاد نظری از دانشگاه تهران بوده و مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس خود را نیز در همین رشته و دانشگاه اخذ کرده است. او دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی رسمی منتشر شده‌ی آقای طیب‌نیا آمده است، او مولف کتاب‌های «پول و تورم: با نگاهی به فرآیند تورم در ایران، بررسی اثرات احتمالی اجرای مالیات بر ارزش افزوده بر توزیع درآمد در ایران،  مالیات بر ارزش افزوده: مروری بر ادبیات موضوع و تجربیات» است.

طیب‌نیا که از چهره‌های مطرح دانشگاهی است در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری توانست رتبه‌ی اول را کسب کند و موضوع رساله‌ی او نیز «تورم ساختاری در ایران» بوده است.

طیب‌نیا در دولت‌های پس از انقلاب در مسئولیت‌های مختلفی حضور داشته که از آن جمله می‌توان به ، دبیری کمیسیون اقتصاد، معاونت طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری، معاونت هماهنگی امور اقتصادی و فنی نهاد ریاست جمهوری، معاونت اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دبیری هیات امناء حساب ذخیره ارزی و… اشاره کرد.

طیب‌نیا در رسانه‌های تخصصی حوزه‌ی اقتصاد نیز فعال بوده، که بخشی از فعالیت‌های او به این شرح است: مدیرمسئولی مجله‌ی برنامه و بودجه، عضویت در هیات تحریریه مجله‌های اقتصاد و تجارت نوین، پول و اقتصاد، اقتصاد محیط‌زیست و انرژی و…

طیب‌نیا در انتخابات92 به‌عنوان نماینده‌ی اقتصادی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در مناظره‌های تلویزیونی شرکت می‌کرد و با انتخاب حسن روحانی در سال 1392 نیز به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب شد. میزان رای اعتماد  مجلس به او در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بوده است.

طیب‌نیا که در دوران حضورش در وزارت اقتصاد توانست با کنترل تورم، آن را از حدود 40 درصد به کمتر از ده درصد کاهش دهد، پس از پایان دولت اول روحانی به دلیل برخی اختلاف نظرها با تیم اقتصادی دولت به دانشگاه بازگشت اما با افزایش دوباره‌ی نرخ تورم برخی شنیده‌ها از بازگشت او به دولت حکایت داشت، موضوعی که البته در عمل رخ نداد.

آقای  طیب‌نیا از چهره‌های مطرح دانشگاهی است که برخی معتقدند به دلیل تخصص و تجربه‌اش در حوزه‌ی اقتصاد می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای انتخابات 1400 باشد.

«علی طیب‌نیا برای ۱۴۰۰ برنامه‌ای ندارد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا