خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیدای انتخابات 1400 – محسن رضایی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری حدود یک سال دیگر، احتمالا در خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1333 به دنیا آمد. او متولد مسجد سلیمان استان خوزستان است.

رضایی دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران بوده و مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس خود را نیز در همین رشته و دانشگاه اخذ کرده است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشر شده‌ی رسمی آقای رضایی آمده است، او «مبارزه سیاسی و فرهنگی با رژیم شاه را از ترم دوم هنرستان صنعتی آغاز کرد و در حالی که خود را برای شرکت در کنکور آماده می‌کرد، در رابطه با این فعالیت‌های سیاسی توسط ساواک اهواز بازداشت شد و مورد شکنجه و بازجویی قرار گرفت».

رضایی پیش از انقلاب یکی از اعضای ارشد و اثرگذار گروه چریکی و مسلح منصورون بود و پس از انقلاب نیز با ادغام هفت گروه مسلح مسلمان از جمله «منصورون» برای مدت کوتاهی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب شد.

رضایی در خرداد 1358 واحد اطلاعات و بررسی‌های سیاسی سپاه را تاسیس کرد و دو سال بعد با حکم امام فرمانده کل سپاه پاسداران شد. او در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران فرماندهی ارشد نظامی جنگ را بر عهده داشت.

از جمله حاشیه‌های دوران فرماندهی جنگ محسن رضایی به عملیات کربلای 4 و همینطور فرآیند پذیرش قطعنامه بازمی‌گردد. منتقدان او بر این عقیده هستند که خطای او در تصمیم‌گیری برای ادامه عملیات کربلای 4 سبب جان باختن تعدادی بسیاری از رزمندگان در آن عملیات شد. اصولگرایان نیز نامه‌ی رضایی به امام درباره امکانات لازم جهت ادامه‌ی جنگ را مورد نقد و اعتراض قرار داده‌اند.

استعفای سرلشکر رضایی از فرماندهی سپاه پاسداران در شهریور 1376 پذیرفته و پس از آن با حکم رهبری به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد؛ مسئولیتی که تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است. او یک بار نیز در سال 1366 ازفرماندهی سپاه استعفا کرد که این استعفا در آن زمان مورد موافقت امام قرار نگرفته بود.

رضایی در انتخابات مجلس ششم در در فهرست «اخط امام و رهبری» و جامعه روحانیت مبارز قرار داشت اما نتوانست رای لازم برای حضور در مجلس را کسب کند. او در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز کاندیدا شد که در هر سه دوره رای اکثریت را کسب نکرد.

محسن رضایی در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد. نامزدی او در دوره‌ی دهم ریاست جمهوری با حاشیه‌هایی همراه بود. این چهره‌ی اصولگرا که در آن انتخابات از حمایت اقلیتی از اصولگرایان برخوردار بود نیز مانند دو نامزد اصلاح‌طلب حاضر در انتخابات به نتایج اعلام شده اعتراض کرد و با حضور در صداوسیما دلایل خود برای این اعتراض را بیان داشت، اما چندی بعد در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای نگهبان از ادامه‌ی پیگیری اعتراض خود منصرف شد! رضایی در آن نامه به آیت‌الله جنتی نوشته بود: « اکنون که وضعیت سیاسی – امنیتی و اجتماعی کشور وارد شرایط حساس و تعیین کننده‏ای شده که از نتایج انتخابات مهم‏تر می‏باشد، لذا وظیفه می‏دانم خود و دیگران را به کنترل وضعیت فعلی ترغیب نمایم و از آنجا که عهدی با خدای خود بسته‏ام تا همواره سربازی فداکار برای انقلاب اسلامی، رهبری و مردم باشم، بدینوسیله انصراف خود را از پیگیری شکایت‏های مطرح شده اعلام می‏دارم».

رضایی در سال‌های اخیر دوباره به سپاه بازگشته است و با لباس نظامی دیده می‌شود، او در این باره می‌گوید: «با شرایط جدیدی در کشور مواجه شدم که اساس همان دستاوردهای گذشته را مورد تهدید قرار می‌داد؛ یعنی از بین رفتن اقتدار نظام و امنیت ملی. این اتفاق تقریبا با جریان داعش در سوریه مصادف شد که البته آن زمان هنوز داعش به عراق نرسیده بود. پیش بینی‌هایی داشتم که احتمال دارد به جای رودررویی اسراییل با ما، اعراب که اکثر مسلمان‌های جهان هستند را علیه ما بسیج کنند و این باعث شد که به این نتیجه برسم الان باید به لباس سپاه باز گردم و وقت و تلاشم را برای حفظ و اقتدار نظام بگذارم. بنابراین بازگشت من به سپاه همان دغدغه‌ای را پیگیری می‌کند که بیرون آمدن از سپاه داشت.  من به لباس پاسداری برگشته‌ام. ورود به سپاه با ورود به لباس پاسداری فرق می‌کند. من در سپاه به دوستانمان چه در داخل و چه در خارج از کشور مشورت می‌دهم و از طرفی مشغول تربیت فرماندهان آینده در دانشگاه امام حسین (ع) هستم».

از جمله حاشیه‌های سال‌های اخیر حضور محسن رضایی در بیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به مخالفت با لوایح FATF بازمی‌گشت؛ موضوعی که با انتقاد و اعتراض رئیس‌جمهور نیز مواجه شد: «تصمیم‌گیری در کشورمان یا با دولت، یا با مجلس و یا با رهبری است و رهبری چندین بار به من گفته‌اند که با لوایح ۴ گانه‌ مخالفتی ندارند. دولت و مجلس هم که مشکلی با آن ندارد، پس چه کسی مخالف است.  نمی‌شود کشور را به ۱۰، ۲۰ نفر داده و بگوییم که هر تصمیمی آنها بگیرند، ما نیز تابع هستیم».

آقای رضایی از چهره‌های جریان اصولگراست که در سال‌های دورتر به‌عنوان اصولگرایی معتدل شناخته می‌شد اما در سال‌های اخیر با برخی اقدامات در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد حمایت طیف‌های تندرو این جریان سیاسی نیز قرار گرفته است.

محسن رضایی به احتمال ۹۰ درصد در ۱۴۰۰ نمی‌آید

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا