خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اسکار با جشنواره دفاع مقدس فرق می‌کند، درست انتخاب کنیم»

احمد طالبی نژاد، منتقد سینما درباره معیارهای انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار گفت: زبان سینما یک زبان جهان شمول است، بنابراین فیلم باید از نظر موضوعی بتواند با افراد زیادی ارتباط برقرار کند. امکان دارد چند نفر سیاسی فکر کنند اما باید به این نکته توجه شود که فیلم جهت ارائه به اسکار انتخاب می‌شود و نه برای جشنواره دفاع مقدس.

احمد طالبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز درباره معیارهای انتخاب فیلم‌های نماینده ایران در اسکار گفت: معیارهای معرفی فیلم‌ها به آکادمی اسکار تقریباً در همه کشورها مشابه است، فیلمی که جهت شرکت در اسکار معرفی می‌شود باید از نظر حرفه‌ای قوی باشد تا بتواند هیات داروی با سلایق حرفه‌ای متناقض را متقاعد کند. فیلم معرفی شده باید از نظر ساخت، پرداخت و سایر ویژگی‌های فنی و همچنین زبان و بیان قوی برخوردار باشد تا بتواند فلان پیرمردی که در گوشه‌ای از این دنیا نشسته و عضو آکادمی می‌باشد را متقاعد کند.

این منتقد سینما در ادامه گفت: سایر قوانین اسکار نیز به این صورت است که فیلم باید در کشور سازنده و امریکا اکران شده باشد، البته اگر اکران فیلم در امربکا گسترده هم نباشد، مورد تأیید است.

وی درباره نوع انتخاب فیلم‌های ایرانی جهت معرفی به اسکار افزود: متاسفانه کمیته‌ای که فیلم‌های ایرانی را برای اسکار معرفی می‌کند، برخی مواقع سیاسی می‌شود، برای مثال اگر بخواهیم امسال فیلم «ماجرای نیمروز» را تنها به دلیل این که یک فیلم ایدئولوژیک و ارزشی است به اسکار معرفی کنیم. آکادمی اسکار به هیچ عنوان به این موارد توجه نمی‌کند و برای تائید فیلم جهت ورود به اسکار اساساً ایدئولوژیک بودن فیلم مطرح نیست.

طالبی نژاد ادامه داد: من نمی‌گویم در اسکار سیاسی نگاه نمی‌کنند. هیچ جریانی در سینما وجود ندارد که سیاسی نباشد، از «جشنواره کن» گرفته تا «ونیز» و اسکار که سیاسی‌ترین جریان است، اما اگر ما به این فکر کنیم که چون فیلم معرفی شده از جانب ایران ارزشی است، برای آکادمی اسکار نیز همین ویژگی را دارد، به نظر من اشتباه بوده و ممکن است شانس ایران به دلیل یک سهل انگاری از دست برود.

این منتقد سینما درباره این که جهت معرفی فیلم به اسکار، آیا فیلم باید طوری باشد که اسکار بپسندد یا معرف سینمای ایران باشد؟ گفت: به نظر بنده باید اول آکادمی اسکار بپسندد، در حالی که فیلم معرفی شده، می‌تواند معرف سینمای ایران نیز باشد، اما درباره اینکه سینما ایران چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، مرزبندی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: بطور کلی زبان سینما یک زبان جهان شمول است، بنابراین فیلم باید از نظر موضوعی بتواند با افراد زیادی ارتباط برقرار کند. اگر موضوع فیلم طوری باشد که مثلاً امریکایی‌ها یا اروپایی‌ها متوجه نشوند، هر چند برای ما ارزشمند باشد، امکان دارد شانس فیلم برای ورود به اسکار از دست برود.

احمد طالبی نژاد درباره اینکه امروز معیار ایران جهت معرفی فیلم‌ها به اسکار چیست، گفت: به نظر بنده امکان دارد چند نفر سیاسی فکر کنند اما در عقلای این جمع باید به این توجه شود که فیلم جهت ارائه به اسکار انتخاب می‌شود و نه برای جشنواره دفاع مقدس. توصیه‌ای که به هیات انتخاب دارم، این است که در وهله اول به خود فیلم فکر کنند و نه حواشی آن که سینمای ارزشی یا ملی و…، زیرا در اسکار برخلاف جشنواره فیلم کن، به فیلم استاندارد توجه می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا