خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در مراسم معارفه بذرپاش چه گذشت؟

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نقش اساسی دیوان محاسبات را نظارت بر اجرای قوانین دانست و گفت: عدم شفافیت و تاخیر در تصمیم گیری ها با هوشمندسازی دیوان قابل حل است و می توانیم به نظارت بر خط قوانین دست پیدا کنیم.

به گزارش خانه ملت قالیباف  رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در آئین تکریم و معارفه رؤسا و همچنین دادستان های قدیم و جدید دیوان محاسبات که صبح امروز (دوشنبه، 6 مردادماه) در محل دیوان محاسبات برگزار شد، به ضرورت تقویت ارتباط مجلس و دیوان اشاره کرد و گفت: از آقایان عادل آذر و فیاض شجاعی رئیس و دادستان سابق دیوان محاسبات کشور تشکر می کنم و برای آقایان مهرداد بذرپاش و علی کامیار رئیس و دادستان جدید این دیوان آرزوی توفیق دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجلس یازدهم زمانی شکل گرفت که کشور در شرایط سختی واقع شده است و مردم شریف ایران به علت نجابت خود در حال تحمل مشکلات هستند، اظهار داشت: به همین اندازه مردم از ما توقع دارند لذا نباید مشکلات را پاس کاری کنیم چرا که مردم مجموعه حاکمیت را به صورت یکپارچه می بینند و از مجموعه کارگزاران نظام باید یک حرف شنیده و یک عملکرد ببینند.

وی در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مجلس یازدهم را، مجلسی انقلابی خوانده اند، عنوان کرد: مردم به این مجلس امید داشته و از آن انتظار دارند تا در شرایط سخت از آن ها گره گشایی کنیم و ثابت کنیم فرزندان گام دوم انقلاب هستیم.

رئیس و دادستان جدید دیوان محاسبات در جریان رقابت جدی، مومنانه و براساس قانون انتخاب شدند

قالیباف در ادامه با بیان اینکه انتخاب دادستان و رئیس دیوان محاسبات دقیقا براساس قانون پیش رفت، اظهار داشت: کمیسیون برنامه و بودجه 4 نفر را برای کاندیداتوری دادستانی و ریاست این دیوان پس از بررسی های بسیار از میان افراد متعددی که کاندیدای این سمت ها بودند انتخاب و به صحن علنی معرفی کرد لذا رقابتی جدی و مومنانه میان افراد اتفاق افتاد.

رئیس قوه مقننه در ادامه ضمن حمایت از رئیس و دادستان جدید دیوان محاسبات، برای آن ها آرزوی توفیق و ابراز امیدواری کرد که آن ها با کار و تلاش خود بر انتخاب درست مجلس صحه خواهند گذاشت.

اولویت مجلس یازدهم نظارت بر اجرای قوانین است

وی در ادامه با اشاره به دو وظیفه اصلی مجلس مبنی بر قانونگذاری و نظارت، گفت: اولویت مجلس یازدهم نظارت است و ضمن اینکه در اجرای قوانین دخالت نمی کنیم اما بر اجراسازی قانون نظارت خواهیم داشت چرا که شرایط حاضر بیش از قانونگذاری به نظارت نیاز دارد.

قالیباف در ادامه به ساختار نظارتی مجلس بر اجرای قوانین اشاره کرد و افزود: دیوان محاسبات نقش اساسی در نظارت بر اجرای قوانین دارد، همچنین هیات تطبیق مصوبات که بخشنامه ها و آئین نامه های دولتی را با قوانین کشور مطابقت می دهند، وظیفه سنگینی بر دوش دارند که در کنار آن ها نظارت ملی و منطقه ای نمایندگان با استفاده از ابزارهای قانونی همچون تحقیق و تفحص، تذکر، سوال و استیضاح قرار می گیرد.

نظارت دیوان، دقیق و مداوم باشد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه تصریح کرد: نظارت دیوان بر حسن اجرای قوانین باید اثرگذار، عملگرا، دقیق، منصفانه، مداوم، بازدارنده و کارآمدساز باشد.

وی با تاکید بر 4 رویکرد مجلس یازدهم برای ایجاد تحول در تمام بخش های قوه مقننه، عنوان کرد: عدم شفافیت و تاخیر در تصمیم گیری ها با هوشمندسازی دیوان قابل حل است و می توانیم به نظارت بر خط قوانین دست پیدا کنیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه کار مجلس در حوزه اجرا نبوده و صرفا مطالبه گری اجرای قوانین است، ابراز داشت: مجلس تاکید دارد تا قوانین به درستی اجرا شود و اگر در حوزه ای با کمبود قوانین روبه رو بودیم برای آن قانونگذاری خواهیم کرد.

ضرورت همکاری دیوان محاسبات، مرکز پژوهش های مجلس و سازمان برنامه و بودجه برای اصلاح ساختار بودجه

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان کسری بودجه را از مهم ترین علل مشکلات اقتصادی امروز دانست و افزود: مطالبه صریح حضرت آقا در سال 97 و در جمع اعضای هیات دولت، اصلاح ساختار بودجه بود که با گذشت 20 ماه، هنوز اصلاحی در ساختار آن به وجود نیامده است که معتقدیم برای دستیابی به این مهم لازم است دیوان محاسبات، مرکز پژوهش های مجلس و سازمان برنامه و بودجه در کنار یکدیگر فعالیت کنند تا اصلاح ساختار بودجه را رقم بزنند.


رئیس دیوان محاسبات پاسداری از بیت المال را ماموریت اصلی دیوان محاسبات عنوان کرد و گفت که نظارت دقیق بر مبنای قانون و سختگیرانه در دستور کار دیوان محاسبات قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل و دادستان دیوان محاسبات کشور که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر در مورد سوابق خود گفت: کلکسیونی از حرف ها زده شد. بعضی دلسوز بودند و برخی احتمالا نگران شدند. من از همه آنها گذشتم و به خون پدر شهیدم قسم یاد می کنم و با خدای خود عهد می بندم که ایستاده ام و ذره ای از حقوق مردم و بیت المال کوتاه نمی آیم و اجازه نمی دهم به کسی به اسم عدالت خواهی ظلم شود.

وی افزود: با ما کار سیاسی کردند، ولی من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد، ولی نظارت دقیق بر مبنای قانون و سختگیرانه را پیش می گیرم زیرا پای بیت المال در میان است و شوخی ندارم و پاسداری از بیت المال هم ماموریت اصلی دیوان است که باید در سخت ترین شرایط آن را رعایت کنیم.

رییس دیوان محاسبات با بیان این‌که این دیوان اصلی‌ترین و با افتخارترین نهاد نظارتی مالی در کشور است، گفت: کسی حق ندارد دیوان را خدشه‌دار کند، دیوان محاسبات نهادی با قدمت دهها ساله است که با کمترین خطا و بیشترین کارآیی فعالیت کرده آن هم در شرایطی که مشکلات زیادی در گوشه گوشه کشور است که به چشم قابل دیدن است.

وی حسابرسی عملکرد را اصلی‌ترین راهبرد دیوان محاسبات عنوان و خاطرنشان کرد: درست است که تا بودجه‌ریزی عملیاتی نباشد حسابرسی عملیاتی هم ممکن است نشدنی باشد، اما حتما راه‌های میانبری وجود دارد. از جمله زیرساخت‌های دولت الکترونیک و گذاشتن نماینده دیوان در کنار ذیحساب.

بذرپاش ادامه داد: بودجه‌ریزی عملیاتی از دولت قبل در دستور کار بوده اما هنوز اجرایی نشده و با آن فاصله داریم. یکی از کارهایی که روی زمین مانده این است که هر مدیری که کار می‌کند پاسخ می‌دهد، اما اگر مدیری کار نکند از او پاسخ نمی‌خواهند، در واقع ما سراغ کسی که تصمیمی نمی‌گیرد نمی‌رویم در حالی که ممکن است عدم‌النفع ناشی از تصمیم نگرفتن بعضا بیشتر از تصمیم‌ گرفتن باشد، ولی در این باره محاسبه‌ای صورت نمی‌گیرد.

رییس دیوان محاسبات این دیوان را اصلی‌ترین ابزار نظارتی نمایندگان عنوان و خاطرنشان کرد: ما آنقدر اطلاعات و داده توسط حسابرس‌ها در دستگاه‌های مختلف و دستگاه‌های نظارتی تولید می‌کنیم اما برای جمع‌آوری این داده‌ها و متناسب کردن آن اقدامی انجام نمی‌شود.

بذرپاش با بیان این‌که دیوان محاسبات باید به عنوان یک نهاد محاسباتی به مردم گزارش دهد، اظهار کرد: یکی از کارهایی که ما باید انجام دهیم این است که به سهم خود قیمت تمام شده کالا و خدمات را کنترل کنیم. همچنین باید ظرفیت عظیم مردمی جوانان و نخبگان در دستگاه‌هایی که مشغول خدمت هستند را گسترش دهیم.

وی با بیان این‌که دیوان محاسبات در مقیاس کمی از گردش مالی کشور نظارت می‌کند، گفت: مجلس شورای اسلامی باید کمک کند که ما خلاءها را برطرف کنیم زیرا در حال حاضر تخلفات در جایی اتفاق می‌افتد که تحت نظارت دیوان نیست.

رییس دیوان محاسبات تفریغ بودجه را از ماموریت‌های اصلی این دیوان عنوان و خاطرنشان کرد: ما با یک سازمان پرافتخار، نجیب، شریف، کم‌خطا و پراثر مواجه هستیم که با نصف ساختار مصوب خود کار انجام می‌دهد و این جای تقدیر و تشکر دارد. ما باید تغییراتی در ساختار مرکزی دیوان محاسبات انجام دهیم چرا که نیازمند ساختار متفاوت گام دومی هستیم در این ساختار فقط جوانگرایی مدنظر نیست بلکه جوان‌سازی، چابک‌سازی، شفاف‌سازی، کارآمدسازی و اجتماعی‌سازی سیستم باید مورد توجه قرار گیرد.

بذرپاش در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم عملکرد ما در دیوان محاسبات به گونه‌ای باعث افتخار مجلس شورای اسلامی شود تا نمایندگانی که به ما رای دادند پشیمان نشوند و کسانی که هم رای ندادند بگویند کاش رای می‌دادیم.


رئیس سابق دیوان محاسبات گفت که این دیوان در دوره گذشته چهار میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار را به بیت المال بازگردانده است.

به گزارش ایسنا، عادل آذر در مراسم تودیع و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات با ارائه گزارشی از عملکرد این دیوان در دوران مسئولیت خود گفت: دیوان محاسبات کار گذشتگان در ۴۰ سال پیش بوده و من هم چهار سال سعی کردم آن را جلو ببرم. پیش از دوره فعالیت من حسابرسی عملکرد تا حدودی انجام شده بود، ولی استانداردی نداشت. ما استاندارد آن را تعریف و بومی سازی کردیم، ۱۰۰ کارگاه در استان ها برگزار کردیم و الان نظام حسابرسی عملکرد دیوان را داریم که باید توسعه یابد. البته از نظر تئوری و استاندارد این کار به طور کامل انجام شد ولی در اجرا ۴۰ درصد آن اجرایی شده است.

آذر با اشاره به افزایش ۵۳ درصدی آرای هیات های مستشاری در دوره مسئولیت خود گفت: کیفیت آرا هم در دوره دهم ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد. ما همچنین به ارتباط با کمیسیون ها اکتفا نکردیم و عملکرد خود را به صحن بردیم و هفت گزارش علنی و سه گزارش غیرعلنی در صحن داشتیم چرا که من معتقد بودم که باید در هر فصل دو بار گزارش ارائه شود.

رییس سابق دیوان محاسبات با تاکید بر ضرورت توجه به حسابررسی عملکرد اظهار کرد: تمام ادبیات مدیریتی و تجربه بشری در حوزه بودجه‌نویسی می‌طلبد که حسابرسی عملکرد در کشور پیاده شود. ما از سال ۱۳۹۵ تمامی انرژی خود را بر این مبنا گذاشتیم که دیوان را روی ریل حسابرسی عملکرد بیاوریم که خاستگاه نظری آن هم مدیریت بر مبنای عملکرد است. البته نظام بودجه‌ریزی در کشور باید بر مبنای عملکرد باشد که حسابرسی مبنای بر عملکرد داشته باشیم. ما در زمینه بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در ابتدای کار هستیم اگر قرار است نظام حسابرسی عملکرد داشته باشیم باید مبتنی بر فناوری اطلاعات باشد.

آذر با بیان این‌که ورودی دیوان محاسبات صفر تا صد الکترونیکی است، تصریح کرد: حتی رای هیات عمومی نیز به صورت الکترونیکی صادر می‌شود. ما همچنین در دوره گذشته آسیب‌شناسی بودجه را داشتیم، در مجلس دهم آیین‌نامه اصلاح شد و بودجه شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفت. اگر از من به عنوان معلم بپرسید که دولت چقدر بودجه به صحن می‌آورد؟ می‌گویم در بخش شرکت‌ها هنوز هم ۹۰ درصد را می‌آورد و ۱۰ درصد را نمی‌آورد که باید برایش فکری کنیم.

رییس سابق دیوان محاسبات رویکرد دیوان محاسبات‌ را نظارت مستمر مالی، پیشگیرانه، هدایت‌گرانه و مقتدرانه توصیف کرد و گفت: دلچسب‌ترین کاری که در دیوان انجام دادیم ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران آینده برای بررسی صلاحیت‌های مدیریتی همکاران دیوان و شناسایی استعدادهای مدیریتی بود. از اول سال ۱۳۹۷، ۳۰۰ نفر مصاحبه شدند و ۱۶۷ نفر شرایط را داشتند ما دقیقا براین اساس انتصابات را انجام دادیم. اگرچه دیوان در معرض فشار و سفارش زیادی قرار دارد ولی به این روش عمل کردیم.

وی با بیان این‌که سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ استخدام در دیوان محاسبات صورت می‌گیرد، اظهار کرد: آزمون استخدامی توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود و در ادامه فرآیند آن در دیوان طی می‌شود.

رییس سابق دیوان محاسبات، دیوان محاسبات را بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم نظارت دیوان محاسبات را در خدمت توسعه، کار و خدمت‌رسانی به مردم قرار دهیم. آنچه برخی در خصوص حسابرسی بی‌خاصیت دیوان گفتند قدری بی‌انصافی بود. من را هرچقدر می‌خواهید نقد کنید اما دیوان کارهای گرانسنگی انجام داده نگویید وجود یا عدم وجودش فرقی ندارد مثل این‌ است که بگوییم وجود یا عدم وجود قوه قضاییه فرقی ندارد. به زحمات ۲۵۰۰ نفر احترام بگذاریم و البته رو به جلو حرکت کنیم.

آذر با اشاره به بازگشت چهار میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار از سوی دیوان محاسبات به بیت‌المال گفت: از این مبلغ چهار میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی رفت.

رییس سابق دیوان محاسبات همچنین اظهار کرد: نکته‌ دیگری مطرح شده بود که دیوان نباید نوشداروی بعد مرگ سهراب باشد، قانون اساسی می‌گوید کار دیوان پس از خرج است. پیش از خرج، سازمان مدیریت، حین خرج امور اقتصادی و دارایی و پس از خرج دیوان محاسبات مسئولیت دارند.


دادستان دیوان محاسبات بر ضرورت استقلال مالی دیوان محاسبات تاکید کرد و گفت: دیوان محاسبات در تامین بودجه نباید وابسته به دستگاه اجرایی باشد.

علی کامیار در مراسم تودیع و معارفه دادستان دیوان محاسبات کشور، اظهار داشت: مجلس قوی و انقلابی، دیوان محاسبات قوی و انقلابی را می‌طلبد و نباید اجازه دهیم رانت خواران و سودجویان به اموال بیت المال دست‌درازی کنند و اجازه ندهیم که این افراد از هر راهی به سرمایه‌های سیاه خود بیفزایند.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی دشمنان برهم‌زدن نظام اقتصادی جمهوری اسلامی است و اگر صبر و مقاومت ملت ایران و درایت مقام معظم رهبری نبود مسلما دشمنان تاکنون به اهداف خود در این زمینه می رسیدند.

دادستان دیوان محاسبات کشور ادامه داد: در دو اصل قانون اساسی، نظارت بر بیت المال بر عهده دیوان محاسبات گذاشته شده است و بر این اساس باید به تقویت دیوان محاسبات توجه ویژه شود.

کامیار افزود: وابستگی اقتصاد به دولت یکی از مشکلات کشور است و اگر دولت به درستی عمل کند بخش زیادی از روند اقتصادی در مسیر درست قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: مجلس باید یک اطمینان بخشی در نظام اقتصادی را به مردم نشان دهد تا دیگر شاهد بی ثباتی اقتصادی و گرانی های افسارگسیخته نباشیم و در این راستا لازم است که مجلس بر عملکرد مالی دولت نظارت بیشتری داشته باشد و دولت هم باید مطابق با قوانین عمل کند.

دادستان دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه بزرگی بی حد دولت مانع چابکی و تصمیم‌گیری به‌موقع شده، گفت: این امر تبعات زیادی را به بار می آورد و برای برون رفت از این مشکلات باید مجلس بر عملکرد مالی دولت نظارت بیشتری داشته باشد.

کامیار با اشاره به اهمیت استقلال و تقویت دیوان محاسبات کشور خاطرنشان کرد: همچنین استقلال مالی دیوان محاسبات باید عملیاتی شود و نباید دیوان محاسبات در تامین بودجه دچار مشکل و در انتظار دولت و وابسته به دستگاه اجرایی باشد.


دادستان سابق دیوان محاسبات از تشکیل پرونده برای بیش از ۲۰ هزار مدیر و مسئول در دوره‌های مختلف طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ خبر داد.

فیاض شجاعی در مراسم تودیع و معارفه رییس و داستان دیوان محاسبات اظهار کرد: طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ که تصدی دادستانی دیوان محاسبات بر دوش من بود، ۶۶۸۹ فقره پرونده مبتنی بر گزارش‌های دریافتی یا یافته‌ها و گزارشات موجود علیه تعداد ۲۰ هزار و ۶۷ نفر مدیر و مسئول در دوره‌های مختلف تشکیل شد که تحقیقات، پیگیری و مقدمات لازم آن انجام شد.

وی ادامه داد: از ۶۶۸۹ پرونده، ۳۱۶۳ مورد منجر به صدور دادخواست و ۴۶۱۶ فقره منجر به صدور قرار مقتضی شد.

دادستان سابق دیوان محاسبات ادامه داد: همچنین ۳۰۰۰ فقره رای از سوی هیات‌های مستشاری صادر شد که ۲۳۰۰ مورد جهت اجرا به دادستانی ارجاع شد و ۱۶۰۹ فقره اجرا شد که در نهایت منجر به بازگشت ۸۳ هزار میلیارد ریال و چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به بیت‌المال شد.

شجاعی ضمن تبریک انتخاب رییس و دادستان جدید دیوان محاسبات تصریح کرد: امیدواریم انتظام‌دهی به امور بودجه و صیانت از بیت‌المال در دستور کار دیوان محاسبات در دوره جدید قرار گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا