خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به تحولات سودان

شورای امنیت با درخواست آمریکا و پنج کشور عضو اتحادیه اروپا امروز (جمعه) جهت بررسی تحولات سودان تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، جاناتان آلن، معاون نماینده دائمی انگلیس در سازمان ملل متحد اعلام کرد که آمریکا، فرانسه، انگلیس، لهستان، آلمان و بلژیک در پی وقوع کودتای نظامی در سودان، شورای امنیت این سازمان را به تشکیل جلسه فراخواندند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (جمعه) به منظور بررسی کودتای نظامی در سودان و تحولات اخیر این کشور تشکیل جلسه خواهد داد.

عوض بن عوف، وزیر دفاع سودان طی اظهاراتی در شبکه تلویزیونی دولتی این کشور اعلام کرد که ارتش، قدرت را در دست گرفته و دوره انتقال سیاسی دو ساله در این کشور آغاز شده است. وزیر دفاع سودان با ادای سوگند به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی این کشور در حالی شروع به کار کرد که پیش‌تر در بیانیه‌ای از عزل عمر البشیر، رئیس‌جمهوری این کشور و تشکیل شورای عالی نظامی که برای دو سال کشور را اداره خواهد کرد، خبر داده بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد از تمامی طرف‌های سودانی خواست تا به آرامش و خویشتن‌داری پایبند باشند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که دبیرکل بر آمادگی این سازمان برای حمایت از مردم سودان تأکید کرده است.

به گفته وی، دبیرکل سازمان ملل به پیگیری تحولات سودان از نزدیک ادامه می‌دهد و معتقد است، آرمان‌های دموکراتیک ملت سودان از طریق روند گذار جامع و مناسب حاصل می‌شود.

رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی سخنانی در نشست خبری روزانه این وزارتخانه با اشاره به حمایت واشنگتن از صلح و دموکراسی در سودان، شورای نظامی انتقالی را به استقبال از مشارکت مردمی در حکومت این کشور فراخواند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در سودان «کودتای نظامی» رخ داده یا نه، گفت: این یک لحظه تاریخی برای مردم سودان است. هنوز برای اعلام نظر نهایی در این خصوص زود است.

پالادینو با بیان این که آمریکا از صلح و دموکراسی در سودان حمایت می‌کند، مقامات دوره انتقال سیاسی این کشور را دعوت کرد تا از مشارکت مدنی در این دوره استقبال کنند.

او همچنین گفت: مردم سودان باید خودشان تصمیم بگیرند که چه کسی آنها را مدیریت خواهد کرد. اولویت ما امنیت و رفاه شهروندان و کارکنان سفارت آمریکا در سودان است.

پالادینو در پایان با اشاره به بی‌ثباتی وضعیت فعلی در سودان افزود: تحولات این کشور را از نزدیک پیگیری می‌کنیم.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأکید بر ناتوانی شورای نظامی در سودان برای تحقق خواسته‌های مردم، خواستار واگذاری قدرت به حکومتی مردمی شد.

موگرینی در این بیانیه آورده است: همان‌طور که رئیس شورای اتحادیه آفریقا تأکید کرده، شورای نظامی اصول اتحادیه آفریقا را نقض کرده و توان تحقق خواسته‌های مردم را ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر این که تنها یک روند سیاسی «مطمئن» و «جامع» خواهد توانست انتظارات مردم را برآورده کند، تصریح کرد: این موضوع نیز تنها با واگذاری قدرت به حکومت مردمی محقق خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا