خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مورد عجیب پرونده شکیبا شاکرحسینی

رویداد24 نوشت: شکیبا شاکرحسینی یکی از چندین ایرانی ساکن لندن که سال‌ها پیش در حمایت از توافق هسته‌ای اقدام به تجمع کرده بوده، امروز در ایران به اتهام تبانی علیه امنیت ملی به دو سال حبس محکوم شده است.

آنگونه که وکیل پرونده مدعی است شاکرحسینی ایرانی ساکن انگلیس در سال ۲۰۱۵ یک‌ماه بعد از توافق ایران و شش کشور بزرگ در وین با هدف فشار به کنگره آمریکا برای تصویب این توافق در میدان ترافلگار لندن اقدام به تجمعی در حمایت از توافق کرده بود.

اخبار مربوط به تجمع مذکور همزمان در بسیاری از رسانه‌ها از جمله ایرنا منعکس شده بود. تصاویر این تجمع از حضور معترضان با پرچم‌های جمهوری اسلامی و پلاکارد‌هایی در حمایت از توافق هسته‌ای خبر می‌دهد.

مورد عجیب پرونده شکیبا شاکرحسینیمورد عجیب پرونده شکیبا شاکرحسینیمورد عجیب پرونده شکیبا شاکرحسینی

تصاویری از اجتماع ایرانیان مقیم لندن در حمایت از توافق هسته‌ای

۵ سال بعد پرونده‌ای علیه او تشکیل شده که او را به ۲ سال حبس محکوم کرده است. او هم اکنون در ایران حضور داشته و با قرار وثیقه آزاد است. از اینکه آیا موارد اتهامی دیگری وجود دارد، اطلاعی در دست نیست اما وکیل پرونده می‌گوید تنها مورد اتهامی مربوط به همان تجمع در لندن است. درباره جزییات این پرونده عجیب با امیر رئیسیان وکیل شکیبا شاکرحسینی گفتگو کردیم.

امیر رئیسیان وکیل دادگستری درباره جزئیات پرونده موکل خود به رویداد۲۴ می‌گوید: شکیبا شاکرحسینی در تجمع حمایت از برجام در سال ۹۴ و پیش از تصویب کنگره آمریکا در لندن حضور داشت. طبق حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، حضور خانم شاکر حسینی در این تجمع اجتماع و تبانی با افراد معاند تلقی شده و به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی محکوم به دو سال حبس تعزیری شده است.

‎او ادامه می‌دهد: بخشی از حکم تعلیق شده اما از آنجایی که مبنایی برای این اتهام وجود ندارد، قصد داریم نسبت به حکم دادگاه، تقاضای تجدیدنظرخواهی کنیم. این پرونده از سال ۹۷ در جریان است و ما در هر مرحله از رسیدگی، امیدوار بودیم که موضوع حل و او تبرئه شود، اما متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه آنچه در فرایند رسیدگی به پرونده موکلش مورد بررسی قرار گرفته، صرفا مربوط به این تجمع می‌شود، تصریح می‌کند: گرچه در فرایند رسیدگی به مطالبی که از ایشان در رسانه‌ها منتشر شد، نیز اشاره شده بود، اما از آنجایی که همه آن‌ها در چارچوب قانون صورت گرفته بود، ایشان در این موارد محکوم نشدند. با این‌حال، بنا بر حکم دادگاه ایشان به دلیل برگزاری مراسم ضدامنیتی محکوم شدند که با توجه به کیفرخواست و آنچه در مطالب پرونده منعکس شده بود، منظور همان تجمع ایرانیان لندن در حمایت از برجام بوده است.

رئیسیان در پاسخ به اینکه مبنای حقوقی طرح این اتهام با توجه به وقوع آن در خارج از کشور بوده چیست، می‌گوید: بر اساس اصل صلاحیت سرزمینی، رسیدگی به جرایم، درصورتی ممکن است که وقوع جرم در سرزمین کشور رسیدگی‌کننده صورت گیرد. اما بنا بر ماده۶ قانون مجازات صلاحیت رسیدگی به کلیه جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی در محاکم ایران وجود دارد و ماده ۷ قانون مجازات اسلامی می‌گوید «هریک از اتباع ایران در خارج از کشور مرتکب جرمی شود، در صورتی که در ایران یافت و یا به ایران اعاده گردد، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات می‌شود مشروط بر اینکه: الف- رفتار ارتکابی به موجب قانون جمهوری اسلامی ایران جرم باشد. ب- در صورتی که جرم ارتکابی از جرائم موجب تعزیر باشد، متهم در محل وقوع جرم محاکمه و تبرئه نشده یا در صورت محکومیت، مجازات کلاً یا بعضاً درباره او اجراء نشده باشد.» از این‌رو، این قبیل جرایم تعزیری با این کیفیت در ایران، قابل رسیدگی است.

او می‌گوید: در این مورد، مسئله این است که اگر برگزاری یا حضور در تجمعی منجر به برهم خوردن نظم یا امنیت جایی شود، آنجا محل برگزاری تجمع است. به این معنا که با تجمع در یک شهر، نمی‌توان امنیت شهر دیگر را برهم زد، مگر آنکه اثر ضد امنیتی آن تجمع بر شهر دیگر وجود داشته باشد؛ مثلا جرمی در آن تجمع رخ دهد که منجر به تبلیغ علیه نظام شود. در نتیجه جرم امنیتی با عنوان «تبلیغ» رخ داده که در ایران قابل رسیدگی است؛ آن هم ناشی از آثار تجمع است نه خود تجمع.

این وکیل دادگستری می‌افزاید: ممکن است در این موراد، جرم قابل تفهیم باشد، اما در مورد پرونده موکل من، وقوع این جرم قابل تفهیم نیست؛ مهم‌تر اینکه، طرح این موارد اتهامی سبب می‌شود، ایرانیان خارج از کشور نتوانند در مسائل مرتبط با ایران دخالت کنند، چراکه خطر محکومیت همواره آن‌ها را تهدید می‌کند. ضمن اینکه در آن زمان همه گروه‌های سیاسی و کلیت نظام بر سر برجام اتفاق نظر داشتند و مورد تأیید آن‌ها بود؛ این تجمع ضد جنگ نیز با هدف مخاطب قرار دادن کنگره آمریکا برای عدم اقدام نظامی علیه ایران و فشار به آمریکا برای تصویب برجام برگزار شده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا