خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا امسال حتما باید محرم را برگزار کنیم؟

امیرحسین ناظری کنزق، عضو تحریریه‌ی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «چرا امسال حتماً باید محرم را برگزار کنیم؟» نوشت:

در یادداشت زیر بنا دارم تا از دلایلی صحبت کنم که چرا محرم امسال حتماً باید برگزار شود؟ پیش از بیان نکات باید این مقدمه را بنویسم که استدلال‌های زیر به معنای لزوم برگزاری مراسم محرم به همان شیوه‌ی سال‌های گذشته نیست. بلکه به معنای برگزاری مراسم حضوری با رعایت نکات بهداشتی است.

محرم امسال مانند تمام شئونات زندگی‌مان پس از کرونا دچار تغییراتی خواهد شد. اما بعضی مخالف برگزاری مراسم حضوری در ایام محرم هستند. اما احتمالاً عدم برگزاری مراسم به چند دلیل ضررش بیشتر از برگزار کردن این مراسم است.

نکته‌ی اول اگر قرار باشد از دیدگاه غیر دینی نگاه کنیم؛ دهه اول محرم احتمالاً بزرگترین آیین زنده در ایران است که به طرق مختلف و با نمادهای مختلف در سراسر ایران برگزار می‌شود. «آیین» تعاریف مختلفی در مکاتب مختلف دارد؛ اما وجه اشتراک تمام تعاریف از آیین این است که آیین‌ها باعث همبستگی جامعه می‌شود. عین عبارت ترنر جامعه شناس غربی این است که آیین‌ها چسب جامعه‌اند.

در واقع یکی از مهمترین کارکردهای آیین این است که انسان‌ها را از تنهایی نجات می‌دهد. با توجه به اینکه در ایام کرونا انسان‌ها از ایام عادی بسیار تنهاتر شده‌اند پس نیاز به برگزاری یک آیین از زمان‌های عادی بیشتر می‌شود.

نکته‌ی دوم حتماً این را شنیده‌اید که فلانی که زیاد به خدا و پیغمبر هم اعتقاد نداشت؛ وقتی یکی از عزیزانش بیماری سخت گرفت یا از دنیا رفت به معنویات پناه برده. احتمالاً این نکته انکار نشدنی است که انسان؛ حتی انسان مدرن؛ در سختی‌ها بیشتر نیاز به معنویات دارد. باز اشاره می‌کنم به شرایط کنونی که احتمالاً بیش از هر زمان دیگری جامعه درگیر بیماری و مرگ و میر است.

پس در شرایط فعلی بیش از همیشه نیاز به معنویت داریم. با توجه به اینکه آیین محرم احتمالاً بیش از تمام مراسم‌های مذهبی گستردگی دارد و نفرات بیشتری در را درگیر می‌کند. پس برگزاری این آیین می‌تواند کمک بزرگی به آرامش روان جامعه باشد.

نکته‌ی سوم زمانی که یک بخش از عادات و رفتارهای روزمره‌ی زندگی مردم را بدون فرهنگ سازی و دلیل آوردن ممنوع می‌کنید، حتی اگر آن فعل، فعل بدی باشد احتمالاً مردم آن را خارج از دید شما برگزار می‌کنند. مگر برگزاری مراسم اعیاد ربیع یا مراسم قمه زنی ممنوع نیست؟ آیا این مراسم برگزار نمی‌شود؟

نکته‌ی چهارم درباره‌ی ممنوع کردن این است که وقتی دولت برگزاری فعلی یا چیزی را ممنوع می‌کند؛ عملاً نظارتی بر آن ندارد. شما می‌بینید که با توجه به اینکه مصرف و تولید نوشیدنی‌های الکلی در کشور ممنوع است، تعداد زیادی انسان به خاطر مصرف الکل تقلبی؛ صنعتی و…کور می‌شوند یا می‌میرند. البته این فقط یک مثال است و دستگاه امام حسین با هیچ موضوع مادی قابل قیاس نیست، چه برسد به یک فعل حرام.

امسال مراسم مسلیمه را کنسل کردند. حداقل خودم در فضای مجازی سه یا چهار هیات را دیدم که در بازار جنب حرم حضرت عبدالعظیم دسته رفتند. یکی از این فیلم‌ها در فضای مجازی پخش شد و باعث وهن مذهب شد. خب اگر این مراسم با نظارت تولیت آستان برگزار می‌شد بهتر نبود؟ آیا در آن صورت نمی‌شد با رعایت نکات بهداشتی مراسم را برگزار کرد؟

نکته‌ی پنجم، درباره‌ی برخوردهای صفر و یک است. در روزهای اول کرونا شاهد بودیم که قرنطینه درست و حتی افراطی انجام می‌شد و تأثیر آن را هم می‌دیدیم. اما نکته مهم این بود. با توجه به نگرانی‌های مردم و عدم اطلاع رسانی درست یا عدم اعتماد مردم به رسانه‌ها در بسیاری از مواقع مردم بیش از آنچه که لازم بود رعایت می‌کردند و این باعث ایجاد مشکلاتی بیهوده در زندگی روزمره می‌شد.

بعد از آنکه دولت به دلایل اقتصادی تصمیم گرفت این محدودیت‌ها را بردارد؛ انگار بعضی فراموش کردند که اصلاً کرونا وجود داشته و متاسفانه شاهد پیک دوم بودیم. بعد از شروع پیک دوم پویش‌های مختلف ماسک بزنیم و… شروع شد.

اگر قبل از باز شدن مکان‌های عمومی به خاطر مسائل اقتصادی این پویش‌ها و اطلاع رسانی‌ها درباره‌ی ماسک زدن راه می‌افتاد احتمالاً اوضاع خیلی بهتر بود. حالا هم برگزار نکردن محرم یا برگزاری مثل همیشه مثل همین است. باید مراسم را با اطلاع رسانی درست؛ نظارت دقیق و…برگزار کرد.

نکته‌ی ششم از نظر فقهی هم قاعده «الجمع مهما امکن اولی من الطرح» از دیرباز در میان اصولی‌ها مشهور بوده است، این قاعده می‌گوید که جمع بین مدلول دو دلیل متعارض که متضمن عمل به هر دو دلیل است تا جایی که امکان دارد، لازم است، زیرا عمل به هر دو دلیل، از کنار گذاشتن و عمل نکردن به آن‌ها بهتر است. بنابراین از لحاظ فقهی هم تا زمانی که بتوان نکات بهداشتی را رعایت کرد باید مراسم محرم را برگزار کرد.

نکته هفتم زمانی که رئیس جمهور و ستاد ملی کرونا اعلام کردند که برگزاری مراسم محرم مانعی ندارد و برگزاری مراسم با پروتکل‌ها قانونی است؛ اگر کسی حرفی درباره‌ی برگزاری مراسم بزند حرفی غیر قانونی نزده است. پس اینکه برگزاری مراسم را قانون شکنی و… بخوانیم؛ اشتباه است. اگر به نظرمان قانون اشتباه است پس باید برای اصلاح قانون تلاش کنیم نه اینکه هیات مذهبی و… را قانون شکن بخوانیم. آن هم در شرایطی که این دوقطبی همیشه وجود داشته و در شرایط فعلی نباید به آن دامن زد.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ناظرى جان ! خودمونيم ، تو هم از بين اون همه مسائلى كه وجود داره فقط به چسبش چسبيدى ؟! البته همچين بى حساب هم نميگى !

    2
    1
  2. تا کی میخواین زور بگین و حرف زورو انتشار بدین.
    طرف خانوادش فوت شدن بخاطر برگزاری مراسم خانوادگی بازداشت شده بعد انتظار دارین جلو چشمش هزاران نفر راه بیوفتن تو خیابون مراسم [عزاداری] رو برگزار کنن؟

    10
    4
    1. البته من کاره ای نیستم که بخوام زور بگم، فقط یه نظری داشتم که بیان کردم

      2
      3
  3. شما هرگز نمی میرین فقط مردم رو به کشتن میدید. بشینین پای تلوزیون عذا داریتونو بکنین خداوند پای تلوزیون هم شاهد وناظر شماست

    10
    3
    1. بله قطعا خداوند همه جا شاهد و ناظر ماست، اما نکته این است که ما باید به هم کمک کنیم تا از این مشکلات بگذریم.
      به نظرم برگزاری مراسم این کمک را به ما می کند نه پحش تلویزیونی

      3
      7
  4. آقای امیرحسین ناظری کنزق
    میفهمی روزی حداقل 220 کشته داریم؟ میفهمی مردم به خاطر نبود تخت در حال مرگن؟ حالا بیا اینجا راجع به معنویت و تنهایی و ارزش آیینی محرم لاطائلات بباف.

    7
    4
    1. عزیزم من هم از این اتفاقاتی که شما می فرمایید آگاهم و ناراحتم.
      حتی این ویروس چند نفر از آشنایان مارا هم از ما گرفته.
      اما عرض بنده این است که نمی شود همه چیز را به خاطر ترس از ویروس تعطیل کرد.
      باید با رعایت نکات بهداشتی مراسم برگزار شود؛ که نه مراسم باعث پیشرفت کرونا شود، و نه عدم برگزاری مراسم صدماتش را به جامعه بزند.

      5
      7
      1. چطور نمیشه،مگه اهمیت و معنویت حج بیشتر از ایام عاشوراست؟مگر اینکه بخواین امام حسین را از خدا بالاتر بدونید،بنظر بنده این اظهارات نه از جهت رفع تنهایی و نجات بشریت و …. هست بلکه صرفاً برای تزریق ایدئولوژی است که مدتی کمتر به آن پرداخته شده و البته جیب حضرات مداحان

        3
        6
        1. آقای محمدی عزیز، قصد بنده مقایسه حج و مراسم محرم نبود اما امسال مراسم حج هم با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شد.
          درباره صحبتتان درباره جیب مداحان هم باید بگویم این‌طور نیست، حداقل قصد بنده این نبوده

          4
          6
  5. چطور نمیشه برادر؟مگه ارزش سوگواری امام حسین بالاتر از اعمال حج واجب است که الان ۶ ماهه تعطیل شده؟این فشارها برای برگزاری مراسم محرم بیشتر بخاطر اینست که چند ماهی است کمتر به ایدوئولوژی و ارزشهای انقلابی عده معدودی پرداخته شده و البته جیب مبارک مداحان هم سنگینی زیادی داره

    6
    2
  6. اخه خدایی محرما هممون میریم روضه اما نه برا خود امام حسین یه دسته میریم برا غذا مفتیه که می دن یه دستمونم میریم طبل بزنیم یه دختری کسی ببینه یه دستمونم که تو کل عمرمون با یه صدایه داغونه هی عین [چی] داد کشیدیم گفتیم حسین و بعدش تو یه ماه پول کار کردنو گرفتیم حالا هم هر چی اون نمکی بدبخت بگه اقا اگه محرم برین روزی ۱۶۰۰ تا کشته و کرونایی میدیم اما امان از حرص [بعضی] مداحا برای پول دراوردن و امان از شکم مردم واقعا اقای مسئول [خدا ازت نگذره] که کلا فکر مردم نیستین

    1
    2
    1. البته این قضاوت شماست. و به نوعی نیت خوانی است. قطعا هستند کسانی که با خلوص نیت و فقط برای امام حسین عزاداری می کنند.
      اگر کسی به گفته ی شما «غذای مفت» به هیات می روند؛ پس آن خیری که غذا می دهد و هزینه می کند چه انگیزه ای دارد؟

      2
      1
  7.  زمانیکه آئین های واقعی ایرانی محدود شده مانند عید نوروز برپایی آئین های عربی تنها دلیلش میتواند پر کردن کیسه برای دکان داران شریعت باشد و بس و اشخاصی که در این مراسم شرکت می کنند از فرهنگ و هوش پائینی بهره دارند پس قطعا همانهایی هستند که می گویند تکیه و هیات ها مقدس است و ویروس در آنجا ورود نمی کند و در و دیوارش را لیس خواهند زد البته بهتر است که تعدادی بی مغز دور هم جمع شوند و بیمار شوند و بمیرند بلکه سطح شعور جامعه بالاتر برود و از شر خرافات [که دیوار را لیس می‌زنند] خلاص شویم ….

    1
    1
    1. البته این آیین ها لزوما به اعراب مربوط نمی شود. اتفاقا این شیوه عزاداری بر اباعبدالله کاملا شبیه به آیین های عزاداری ایرانی است.
      به نظرم به مطالب آقای جلال ستاری مراجعه کنید.

      1
      1
  8.  زمانیکه آئین های واقعی ایرانی محدود شده مانند عید نوروز برپایی آئین های عربی تنها دلیلش میتواند پر کردن کیسه برای دکان داران شریعت باشد و بس و اشخاصی که در این مراسم شرکت می کنند از فرهنگ و هوش پائینی بهره دارند پس قطعا همانهایی هستند که می گویند تکیه و هیات ها مقدس است و ویروس در آنجا ورود نمی کند و در و دیوارش را لیس خواهند زد البته بهتر است که تعدادی بی مغز دور هم جمع شوند و بیمار شوند و بمیرند بلکه سطح شعور جامعه بالاتر برود و از شر خرافات [که دیوار را لیس می‌زنند] خلاص شویم ….

    1
    1
  9.  زمانیکه آئین های واقعی ایرانی محدود شده مانند عید نوروز برپایی آئین های عربی تنها دلیلش میتواند پر کردن کیسه برای دکان داران شریعت باشد و بس و اشخاصی که در این مراسم شرکت می کنند از فرهنگ و هوش پائینی بهره دارند پس قطعا همانهایی هستند که می گویند تکیه و هیات ها مقدس است و ویروس در آنجا ورود نمی کند و در و دیوارش را لیس خواهند زد البته بهتر است که تعدادی بی مغز دور هم جمع شوند و بیمار شوند و بمیرند بلکه سطح شعور جامعه بالاتر برود و از شر خرافات [که دیوار را لیس می‌زنند] خلاص شویم ….

  10. این افرادی که بر خلاف برگزاری مراسمات دینی حرفای بی ارزش و از سر بغض به هم می بافن، ندیدم در خصوص عدم برگزاری پارتی ها و سفر های تفریحی و .. افاضه کنن، رعایت بهداشت بعلاوه برگزاری مراسمات بهترین اقدام به که باید به اون عمل کرد و مطمعنم که درد بعضیا اصلا کرونا نیست ….

    1. البته به نظرم همه کسانی که با برگزاری مراسم مخالف اند از سر بغض حرف نمی زنند.
      این که همه را با یک چوب برانیم بی انصافی است

  11. مشکل ویروس کرونا اینه که ما نمی‌دونیم که آیا ناقل بی علامت هستیم یا نه حالا حتی اگه ماسک هم بزنیم همه ،همه اونایی که کنار خیابان برای تماشا دور هم جمع می‌شوند تو شب‌های محرم . مطمئن باشید آمار سرایت بالا میره چجوری میشه اون جمعیت رو کنترل کرد . دولت هم دیده حریف عزاداران امام حسین نمیشه راحت ترین کار ممکن را انتخاب کرده .کدوم رعایت پروتکل های بهداشتی خودمون رو گول نزنیم . همینجوری روزانه ۲۱۵نفر فوتی داریم .میبینیم که بعد از محرم آمارها کم میشه یا زیاد.

    1. بله حرفتون درسته ولی نکته مهم اینه که سازمان بهداشت جهان می گه اگر فرد ناقل ماسک زده باشه؛ فرد سالم هم ماسک زده باشه احتمال ابتلا به 1.5 درصد می رسه.
      حالا اگه فضا باز باشه یا تهویه مناسب داشته باشه این رقم پایین تر هم میاد احتمالا. که عملا رقمی نزدیک به صفر می شه.
      البته دولت باید تمام تلاشش رو برای نظارت بکنه؛ اما اگه به جای برگزاری با رعایت پروتکل های بهداشتی میگفت عدم برگزاری؛ آیا مراسم هایی بدون نظارت دولت برگزار نمی شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا