خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«کاندیداتوری مولاوردی مشروط به حمایت اصلاح‌طلبان است»

یک فعال حقوق زنان درباره‌ی احتمال کاندیداتوری شهیندخت مولاوردی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به انصاف نیوز می‌گوید: حمایت احزاب و جریان‌های پیشرو از خانم مولاوردی پیش نیاز حضور ایشان و هر زن سیاستمدار دیگری در انتخابات ریاست جمهوری است.

مینو مرتاضی لنگرودی در این گفت‌وگو گفت: کاندیداتوری زنان برای انتخابات ریاست جمهوری، و حضور زنان در عرصه‌ی انتخابات ریاست جمهوری، با گذشت چهل سال از انقلاب حضوری چالشی است. چنین حضوری بیش از آن که معطوف به رقابت و قابلیت‌های مدیریت سیاسی و اجتماعی جامعه بین کاندیدا‌ها باشد، تبدیل به چالشی جنسیتی و معطوف به نابرابری حقوق سیاسی و شهروندی است که بر زنان ایرانی تحمیل شده است و حق انتخاب شوندگی آنان را انکار می‌کند.

وی افزود: در حالیکه کشور‌های مسلمانان در بکارگیری زنان درموقعیت‌های کلیدی سیاسی پیشتاز بودند، اما در ایران به خاطر ترس از قدرت جناح سنتی، زنان به جرم زن بودن از بسیاری حقوق حقه خود در سیاست، جامعه و ورزش و هنر و اقتصاد محروم شده‌اند. مرحوم اعظم طالقانی که بانویی مومن و فرزند خلف آیت‌الله طالقانی و احاطه کامل به اصول، فروع و شرع داشتند جهت احقاق حق انتخاب شوندگی زنان در مقام ریاست جمهور، هر چهار سال یکبار در انتخابات ریاست جمهوری، خود را بطور نمادین نامزد مقام ریاست جمهوری می‌کردند. اعظم خانم با این نوع مقاومت مدنی سعی داشتند توجه افکار عمومی جهت احقاق حق خدادی برابر زنان و مردان در تدبیر زندگی اجتماعی و مدیریت سیاسی  جلب کنند. ایشان موفق شدند شورای نگهبان را به پاسخگویی درباره‌ی معنای واژه دو پهلوی رجال در قانون اساسی کنند. سخنگوی شورای نگهبان، آقای کدخدایی، رسما گفتند که منظور از رجل، شخصیت (ورای جنسیت) سیاسی است. از این نظر حضور خانم‌ها در عرصه رقابت‌های انتخاباتی جهت تکیه زدن بر مقام ریاست قوه مجریه تداوم مقاومت مدنی و تاکید موکد بر احقاق حق برابری سیاسی است که چهل و اندی سال پس از انقلاب هنوز مغفول مانده و یا انکار می‌شود. دولت‌زنان ایرانی بعد از انقلاب در جناح‌های مختلف سیاسی تجربه‌های مدیریتی و اجرایی فراوانی در کارنامه خود دارند؛ و به‌واقع شخصیت‌های سیاسی و به‌قول شورای نگهبان رجل سیاسی هستند؛ و شایستگی و قابلیت حضور در عرصه‌های کلان تصمیم‌گیری و اجرایی کشور را دارند.

مرتاضی لنگرودی ادامه داد: از سوی دیگر عرصه‌ی انتخابات ریاست جمهوری معمولا تابعی از سیاست‌های مشارکت یا عدم مشارکت احزاب و گروه‌های سیاسی در عرصه‌ی انتخابات است. زنانی که تجربه‌ی زیست کنش سیاسی و تشکیلاتی حزبی را در کارنامه‌ی کاریشان دارند یقینا با پشتیبانی حزبی، از حمایت‌های بیشتری در تصمیم‌گیری و اجرا برخوردار خواهند بود و در عرصه‌ی مدیریت قوه مجریه موفق‌تر از کنشگران غیر تشکیلاتی عمل خواهند کرد.

مینو مرتاضی لنگرودی

وی سپس درباره‌ی خانم مولاوردی گفت: پیش‌نیاز حضور خانم مولاوردی و دیگر زنان سیاستمدار، حمایت احزاب و جریان‌های پیشرو از ایشان است. زنان عضو تشکیلات که توانسته باشند رده‌ها و مراتب کار تشکیلاتی را طی کنند، قابلیت‌های مدیریتی‌شان بیش از زنان و مردانی است که از چنین تجارب زیسته‌ای بی‌بهره باشند. در عصر ارتباطات و عصر امپراطوری اطلاعات، حضور انفرادی زنان صرفا نوعی مقاومت و پافشاری بر احقاق حقوق برابر است. انتظار مدیریت زنانه در حوزه اجرا از این کنش نمی‌توان داشت حتی اگر کمپین‌های رنگانگی هم جهت احقاق حقوق برابر جنسیتی برگزار شود.

ای فعال حقوق زنان درباره‌ی آمدن یا نیامدن شهیندخت مولاوردی در انتخابات ۱۴۰۰ به انصاف نیوز می‌گوید: به نظر من هر زنی که در خود صلاحیت و توانایی مدیریت سیستم کلان سیاسی اجرایی را می‌بیند خوب است خود را کاندیدای پست ریاست جمهوری کند. اما یقینا حامیان و پشتیبانانی لازم دارد. خانم مولاوردی که وابسته به جریان اصلاح‌طلب هستند در توانایی‌ها و قابلیت‌های مدیریتی و درد آشنایی که در قابلیت مدیریتی و شایستگی‌های اجرایی و دغدغه‌های ملی میهنی ایشان تردیدی وجود ندارد، باید از حمایت یکپارچه و موثر جریان اصلاح طلب برخوردار باشند.

وی افزود: جناح‌های گوناگون جریان اصلاح‌طلبی، با یکدیگر و با حکومت مسایل و مشکلات حل نشده‌ای دارند که اجازه نمی‌دهد از کاندیدای واحد به‌طور یکپارچه و موثر حمایت کنند. اگر احزاب اصلاح طلب یکپارچه از کاندیداتوری یک زن برای ریاست جمهوری حمایت کنند، تعداد آرایی که آن زن در جامعه از مردم اخذ می‌کند می‌تواند بیانگر وزن زنان در مطالبه حق برابر سیاسی باشد و این یک گام تاریخی بسیار بلند در این دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری است؛ و حزب، جناح سیاسی و زنی که کاندیدا شده، نام خود را در تاریخ سیاسی اجتماعی ایران ثبت خواهد کرد. در این شرایط و با وضعیت فعلی که مملکت دچار بیماری و فقر و فساد مدیریتی و کارشکنی‌های غیر اخلاقی جناحی است، مدیریت سیاسی جامعه کارستانی است که مشارکت همدلانه همگان به‌ویژه حذف شدگان را طلب می‌کند.

کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ – شهیندخت مولاوردی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. موفقیت های خانم مولاوردی در پستی که داشتند ” به عنوان کنشگر دارای سابقه تشکیلاتی ” دقیقا چه بود؟

  2. به نظرم اگر شورای نگهبان و اصلاح طلبان همراهی کنند ایشان می تواند قفل بسته شرکت در انتخابات را بشکند و زمینه‌های توفیقش هم کم نیست.

    1
    1
  3. یعنی ایران اینقدر خاک به سر شده که زنی با سابقه اجرایی ناموفق که مدام در فکر اجرای سیاستهای ۲۰۳۰ بوده نامزد بشه؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا