خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه انتقادی دبیر کل حزب جمهوریت خطاب به روحانی

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا، دبیر کل حزب جمهوریت در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور روحانی به اظهارات او درباره عزاداری در شرایط کرونا انتقاد کرد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز متن کامل نامه آقای منتجب‌نیا به این شرح است:

بسمه تعالی

محضر مبارک حجة الاسلام و المسلمين آقاى دكتر حسن روحانى رئيس جمهورى اسلامى ايران دامة توفيقاته

باسلام و احترام، اعياد بزرگ « قربان » و «غدیر» را به حضور جنابعالی و اعضاء محترم دولت و همه خدمتگزاران به كشور و ملت و مردم شريف و دردآشناى ايران تبريك عرض مى كنم و از زحمات و مجاهدت هاى طاقت فرساى ستاد ملى مبارزه با كرونا و تمامى اعضاء كادر پزشكى و نهادها، گروه ها و افراد امدادگر تقدير و تشكر مى نمايم.

از لحظه اى كه بيانات جنابعالى را در تجويز و تشويق برگزارى مراسم عرفه و عزادارى سيدالشهدا(ع) در محرم و صفر شنيدم نه تنها بسيار متعجب و شگفت زده شدم كه احساس وظيفه كردم رسماً به شما و همه عناصر تصميم ساز در اين قضيه انتقاد كنم، چرا كه اكثريت مردم و بخصوص كادر پزشكى و متخصصان متعهد نيز منتقد مى باشند.

جناب رئيس جمهور! خوشبختانه هم شما و هم من بزرگترين افتخارمان تبليغ و ترويج دين و مذهب و تعظيم و تكريم مكتب اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و بويژه سالار شهيدان است و خوب مى دانيم كه « هرچه داریم از محرم و عزاداری سید الشهدا (ع) است » اما در روزهایی که فاجعه ای بزرگ و جهانی به نام « ویروس کرونا » رخ داده و در کشور ما هر روز شیوع، ابتلاء و مرگ و مير ناشى از آن، سير صعودى دارد، آزاد ساختن مراسم مذهبى كه حداكثر مستحب و مندوب است و اكتفا نمودن به توصيه مردم به رعايت پروتكل هاى بهداشتى كه كمتر مؤثر بوده است، در حالى كه دولت هایى كه بيشتر سختگيرى كرده اند در مقابله با اين بيمارى موفق تر بوده اند چه توجيه منطقى، علمى و حتّى شرعى مى تواند داشته باشد؟! اينجانب تحليل بدبينانه را نمى پذيرم كه افراد و اصنافى كه در اين ماجرا ذينفع هستند، مسئولان و تصميم سازان را تحت فشار مضاعف قرار مى دهند. ولى ترديد ندارم كه تحليل نادرست برخى بزرگان و مجامع دينى و مذهبى و تحميل آن به مسئولان، اين نتيجه را داده است.

حضرت آقاى روحانى! جنابعالى توصيه و تأكيد قرآن و روايات را به رجوع و تبعيت اهل ذكر و كارشناسان و متخصصان را خوب مى دانيد. آيا كادر پزشكى فداكار و ايثارگر ما با تصميم شما موافق است يا خير؟

شخصى فاضل و انديشمند مانند حضرتعالى مى داند كه در دين مبين اسلام، احكام ثانويه در مواردى جايگزين احكام اوليه شده و بنا به ضرورت « روزه واجب » و « حَجّة الاسلام واجب» تعطیل می گردد و این که پیامبر رحمت با حدیث رفع « رُفع عن امّتی… مااضطرّوا الیه» در صورت اضطرار احکام قطعی الهی را برداشته است، آیا مراسم عزادرای  دسته جمعی در مساجد و تکایا در این شرائط پرخطر، با اضطرار و ضرورت نفی نمی شود؟

البته نگاه واقع بینانه، دشواری تصمیم گیری در دَوَران بین المحذورین حفظ سلامت و جان مردم و حرکت چرخ اقتصاد جامعه و ممنوع ساختن تجمع حتی برای نماز جمعه، جماعت و عزادرای و لزوم تعظیم شعائر  دینی و نشر و ترویج مکتب اهل بیت (ع) را تصدیق می نماید و لکن با ملاحظه قواعد فقهی و اسلامی این گره گشوده می شود، مانند «قاعده اضطرار» و « تعیّن اقلّ محذورین » در دوران امر بین محذورین و نیز در آزاد سازی مشاغل، مجامع و مراسم به حکم ضرورت اجتماعی « الضرورات تتقدر بقدرها» و  اکتفا کردن به اندازه ای که لطمه شدید به زندگی مردم وارد نشود که بدون شک ممنوعیت مراسم به طور موقت، هیچگونه لطمه و ضربه ای به زندگی و عقائد مردم وارد نمی سازد.

جناب آقاى رئیس جمهور ! شما خوب می دانید که حفظ جان مردم از نظر شارع تا چه حد مورد تأکید است که « من قتل نفساً … فکأنما قتل الناس جمیعاً» و « من احیاها فکأنما احیا الناس جميعاً». بسیاری از کارشناسان زبده می گویند افزایش تعداد مبتلایان و متو‌فّیان در اثر کرونا در این روزها، معلول آزادسازی های بى مورد و سخاوتمندانه هفته های گذشته است و ادامه روند این سیاست گذاری را منجر به سیر صعودی وحشتناک ابتلاء و مرگ و مير مى دانند. آيا اين هشدارها و اخطارها احتمال اين خطر و خسارت بزرگ را در ذهن تصميم گيران مربوط ايجاد نمى كند؟

جناب آقاى رئيس جمهور ! محتمل، خيلى بزرگ و زيانبار است، در حفظ سلامت و جان مردم بيشتر و بهتر بينديشيد.

والسلام

دبيركل حزب جمهوريت ايران اسلامى

رسول منتجب نيا

٩٩/٥/٧

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا