خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگوی تلفنی روحانی با روسای جمهور ترکیه و عراق

رئیس جمهور روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان با اشاره به روابط خوب ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف بویژه در زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری، اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری های دوستانه و برادرانه با ترکیه است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز جمعه در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با وی، با تبریک عید سعید قربان به دولت و مردم ترکیه، اظهار امیدواری کرد دو کشور همچنان که تاکنون برای مقابله با بیماری کرونا در کنار هم بوده اند، باهمکاری و تبادل تجربیات بتوانند تلاش‌های خوبی برای مهار این بیماری داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به برخی مسائل و مشکلات در منطقه، اظهار امیدواری کرد باتلاش و همکاری همه کشورهای منطقه شاهد ثبات و آرامش در سرتاسر منطقه باشیم.

روحانی با بیان اینکه امروز آمریکا درحال اعمال تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران است، تاکید کرد: باید در این شرایط کشورهای دوست و همسایه مانند ایران و ترکیه بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های خود را توسعه دهند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفتگو با تبریک عید سعید قربان ابراز امیدواری کرد این عید برای مردم دو کشور و همه مسلمانان جهان موجب خیر و برکت باشد.

رئیس جمهور ترکیه با تجلیل از تلاش‌های موفقیت آمیز دولت و ملت ایران در مقابله با بیماری کرونا، بر ضرورت توسعه همکاری‌ها و انتقال تجربیات در این مسیر تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم گسترش روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه و تسریع در انجام مبادلات تجاری با رعایت پروتکل های بهداشتی، اظهار امیدواری کرد تا جلسه شورای عالی همکاری های راهبردی دو کشور در آینده نزدیک برگزار شود.


روحانی روز جمعه در تماس تلفنی «برهم صالح» رئیس جمهور عراق با وی، با تبریک عید سعید قربان به عنوان مظهری از وحدت مسلمانان جهان به دولت و ملت عراق، گفت: خوشبختانه در طول تاریخ، پیوند عمیقی میان مردم دو کشور برقرار بوده که در این مناسبت‌ها آشکارتر می‌شود و امیدوارم با کاهش بیماری کرونا، مردم و مسوولان دو کشور بتوانند بیشتر با هم رفت و آمد داشته باشند.

رئیس جمهور، سفر نخست وزیر عراق به ایران را مثبت و فرصتی برای بررسی مسائل مورد علاقه دو ملت دانست و اظهار امیدواری کرد که تصمیمات و توافقات فی مابین با تلاش مسوولان دو کشور هرچه سریعتر به اجرا برسد و بتوانیم روابط اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور را بیش از پیش گسترش دهیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط همه جانبه با عراق مصمم بوده و آماده همکاری و انتقال تجربیات خود به این کشور در مسیر مقابله با بیماری کرونا است.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز در این گفتگو با تبریک عید قربان به دولت و ملت ایران، اظهار داشت: جلوه این عید بزرگ، وحدت مسلمین است و امیدوارم در شرایط کنونی جهان و شیوع بیماری کرونا، وحدت و همکاری میان همه کشورهای منطقه بیش از پیش گسترش یابد.

رئیس جمهور عراق با قدردانی از حمایت ها و کمک های ایران به عراق در مسیر مقابله با بیماری کرونا، سفر نخست وزیر عراق به ایران را مثبت ارزیابی کرد و بر ضرورت همکاری، همگرایی و تلاش برای توسعه مناسبات و اجرای توافقات دو کشور تاکید کرد.

وی افزود: توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها با ایران یک اصل خدشه ناپذیر در سیاست خارجی عراق است.


روحانی روز جمعه در تماس تلفنی «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان با وی، با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان به دولت و ملت جمهوری آذربایجان، اظهار امیدواری کرد همه مسلمانان جهان از برکات این عید به عنوان مظهر وحدت مسلمانان برخوردار باشند.

رئیس جمهور با اشاره به مناسبات و همکاری‌های خوب دو کشور و تلاش مسوولان برای تسریع در اجرای توافقات، گفت: توسعه روابط همه‌جانبه با جمهوری آذربایجان برای ما حائز اهمیت است و امیدوارم هرچه زودتر شاهد اجرای توافقات فی‌مابین در بخش‌های مختلف به‌ویژه اتصال دو کشور از طریق تکمیل خط آهن رشت-آستارا باشیم.

روحانی با اشاره به موفقیت‌های کشورمان در زمینه مقابله با بیماری کرونا، گفت: آماده انتقال تجربیات و گسترش همکاری‌ها با جمهوری آذربایجان برای مقابله با کرونا هستیم.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه مسوولان دو کشور می‌توانند در این شرایط که ملاقات حضوری و سفر با مشکلاتی همراه است، از طریق ویدئو کنفرانس رایزنی های خود را به انجام برسانند. وی همچنین بر ضرورت تلاش برای انجام مبادلات تجاری دو کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میان دو کشور تاکید کرد.

«الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان نیز در این گفتگو، با تبریک عید قربان به دولت و ملت ایران، روابط و مناسبات دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: مطمئنا ایران و جمهوری آذربایجان در ماه‌های پیش‌رو با تلاش و مساعی یکدیگر در راستای توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری‌ها، گام برخواهند داشت.

رئیس جمهور آذربایجان تصریح کرد: پروژه راه آهن رشت-آستارا برای جمهوری آذربایجان بسیار حائز اهمیت است و تلاش خود را برای رفع موانع و مشکلات و تکمیل هرچه زودتر این پروژه انجام خواهیم داد.

وی با تجلیل از دستاوردهای ایران در مسیر مقابله با بیماری کرونا خواستار گسترش همکاری‌های دو کشور و بهره‌مندی از تجربیات ایران در این زمینه شد.

«الهام علی اف» همچنین از برگزاری جلسه ویدئو کنفرانسی روسای جمهور و مسوولان دو کشور، استقبال کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا