خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد فرخ نگهدار از انتشار کلیپی در انصاف نیوز

فرخ نگهدار با ارسال یادداشتی به خبرنگار انصاف نیوز نوشت: «انتظار دارم مسئولان انصاف نیوز پاسخگو باشند. این یادداشت در نقد باز نشر کلیپ ویدئویی است که در مورد خانم مرجان شیخ الاسلام و مهدی خلجی و ارتباط آنها با جمشید برزگر و همسر ایشان کیانوش … توسط انصاف نیوز بازنشر شده است».

در این یادداشت آمده است:

«به دلیل عدم آشنایی شخصی با گردانندگان انصاف نیوز و سابقه آشنایی محدود با شما مجبورم پس از توضیحاتی در مقدمه انتقادهایم به باز نشر کلیپ مربوطه را برایتان بنویسم.

1. چنانکه قطعاً اطلاع دارید فعالیت رسانه‌ای و کار روزنامه نگاران ما هنوز با موانع و مشکلات بسیار مواجه است. در تاریخ صد و پنجاه ساله روزنامه نگاری در ایران هنوز هیچ دوره‌ای نبوده است که مطبوعات، و رسانه‌ها آئینه شفاف و بی غرض رویدادها باشند، در اطلاع رسانی جانب انصاف را زمین نگذارند و یا حقوق همگان را مراعات کنند.

پاره عمده‌ای از این مشکلات از سیاست‌ها و منافع حاکمان ناشی شده، بخش دیگری از اغراض یا مطامع شخصی یا گروهی صاحبان رسانه‌ها و یا گردانندگان آن نشات گرفته و برخی هم به دلیل کم تجربگی و نابسامانی‌های مدیریتی رخ داده‌اند.

برای این که مشکلات و اعوجاج‌های فوق رسانه را از حیز انتفاع خارج نکنند مسئولیت اصلی اتفاقاً بر عهده شهروندان است. صاحبان قدرت در هیچ کجای تاریخ در جانب عدالت منصفانه نیایستاده‌اند. تاریخ نشان داده است که تنها منبع حامی روزنامه نگار برای تسلیم نشدن به خواست‌های بی انتهای صاحبان قدرت همانا اعتراض و مقاومت و ممارستِ شهروندی است. رسانه در تحلیل نهایی به آن مسیری رانده می‌شوند مخاطبان می‌طلبند؛ وگرنه در کوچه پس کوچه‌های تاریخ گم می‌شوند.

2. در تمام این دوران طولانی که به اجبار در خارج کشور هستم تلاش داشته‌ام که اگر نقصی در رسانه‌ای می‌بینم و یا در وارسی درجه وثوق خبرها، اسناد، و گزارش‌هایی که منتشر می‌کنند ولنگاری و حتی غرض ورزی هست، چه در مکاتبات خصوصی و چه هرگاه که لازم شد با صدای بلندتر سعی کرده‌ام جانب حق و انصاف رعایت شود و به خاطر اهداف سیاسی چهره و اهداف طرف مقابل، چه حاکم باشد، چه در صفوف مخالفان، به ناحق و به دروغ تخریب نشود.

با اکثر روزنامه نگاران پرسابقه در رسانه‌های تصویری، صوتی یا نوشتاری در خارج کشور همیشه روابط دوستانه داشته‌ام و هم از آنان آموخته‌ام و هم هرگاه نکته‌ای در باب بهبود کار ایشان برای بالا بردن درجه وثوق یا برای حفظ اعتماد بیشتر مخاطب به ذهنم رسیده است با آنان در میان گذاشته‌ام.

3. آشنایی من با انصاف نیوز به اوایل سال 98 باز می‌گردد. زمانی که تلاش‌هایی را مشاهده کردم برای رعایت انصاف در رسانیدن خبر رویدادها. دیدم که درجه تحمل آن با بسیاری از رسانه‌ها محسوسا متفاوت است یا دست کم تلاشی مشاهده می‌شود که متفاوت نموده شود.

امیدوارم عدم آشنایی شخصی من با کارکنان و مسئولان انصاف نیوز باعث نشود که نیات نویسنده احیاناً سوء تعبیر شود و برخی آن را به حساب منافع یا اغراض سیاسی بنویسند. تجربه به من آموخته است که در ارتقای کیفیت کار رسانه‌ها و در افزایش درجه پای بندی آنها به انصاف و حقیقت همه رسانه‌ها، و در تحلیل نهایی جامعه ایرانی، بهره می‌برند.

4. در کشورهایی که در سامان دهی افکار عمومی و وضعیت سیاسی رسانه‌های نقش تعیین کننده‌ای دارند حرفه‌ای به نام خبرنگاری پژوهشگرانه Investigative Journalism به وجود آمده است که کارهایی به سبک همین کلیپ ویدئوئی را تولید می‌کنند.

نخستین شرط خبرنگاری پژوهشگرانه آن است که کارگردان، تهیه کننده یا خبرنگار پژوهشگر به جامعه مخاطب معرفی می‌شوند و جامعه مخاطب می‌داند که مسئولیت موثق بودن اطلاعات عرضه شده بر عهده کدام شخصیت حقیقی یا حقوقی است.

متاسفانه انصاف نیوز نه خود مسئولیت دفاع از آنچه در این کلیپ گزارش می‌شود را به عهده می‌گیرد و نه معلوم می‌کند که کدام شخص حقیقی یا حقوقی پاسخگوی سئوال‌ها، تردیدها، یا اعتراض‌هایی است که ممکن است مطرح شود. ژورنالیست‌هایی که گزارش‌های خبری ویدئویی تهیه می‌کنند از این که ادعاهای خود را درباره فرد مورد گزارش و ارتباطات او پشت عکس وی و عکس دیگر متهمان بگذارند اجتناب می‌کنند.

MG News Media که منبع انصاف نیوز معرفی شده خود از انصاف نیوز ناشناخته‌تر است. ذکر این نام به عنوان منبع هیچ کمکی به انصاف نیوز برای انتقال بار مسوولیت نمی‌کند. این شیوه عمل یادآور نوعی از «افشاگری سیاسی» است که سال‌ها پیش توسط برنامه سازان «چراغ» و «هویت» پی گرفته می‌شد.

5. مسئولان محترم انصاف نیوز ادعای افرادی ناشناس را منتشر کرده که مدعی‌اند پول‌های اختلاس شده‌ای که در پرونده پتروشیمی حالا سرانجام به دست جمشید برزگر رسیده و قرار است با آن‌ها یک شبکه خصوصی تلویزیونی به مدیریت جمشید برزگر تأسیس شود.

تهیه کنندگان این «مستند» موظف بودند و هستند که برای کسانی که نامشان در این «گزارش» آمده این حق را قائل می‌شدند که در مقام دفاع از خود به ادعاها پاسخ دهند. متاسفانه هیچ کدام از این کارها انجام نشد.

اکنون بازنشر دهندگان این مستند، از جمله انصاف نیوز، بجاست از آقای جمشید برزگر و کیانوش فرید دعوت کنند که درباره آنچه در این «گزارش» آمده در انصاف نیوز اظهار نظر کنند. این کار گرچه جبران اشتباهی نیست که صورت گرفته اما از آنجا که معنایش اذعان به حقوق متهم است یک گام به پیش است.

6. هفته گذشته یک کلیپ ویدئوئی که به همت اعتماد آنلاین تهیه شده بود، در فضای مجازی انتشار یافت که در آن برخی افراد شناخته شده در رسانه‌ها در باره چرایی کاهش اعتماد به «رسانه ملی» و میزان استقبال از رسانه‌های فارسی زبان برون مرزی اظهار نظر کردند.

به نظرم این گامی کاملاً مثبت بود. گفتگو پیرامون چگونگی حفظ اعتماد مخاطبان به رسانه‌ها و تلاش برای حفظ این اعتماد یک مسئولیت ملی و اخلاقی است. از تحریم رسانه‌ها و تن ندادن به بازتاب نظرات مخالف در رسانه‌ها هم کشور ما زیان می‌بیند و هم، از پی آن، ناآگاهی و خشونت زمینه رواج پیدا می‌کنند.

من از این که مسئول اطاق خبر تلویزیون ایران اینترنشنال حاضر شد به سؤال‌های اعتماد آنلاین پاسخ دهد خوشحال، و از این که مسئولان تلویزیون فارسی بی بی سی و شبکه من و تو به دعوت پاسخ منفی دادند، دلسرد شدم. این خودمحوری است که دیگران می‌باید در رسانه «ما» حرف بزنند و ما نباید در رسانه «آن‌ها» پاسخگو شویم.

امیدوارم واکنش انصاف نیوز به اعتراض‌ها و انتقادها پیرامون انتشار این ویدئو، بردبارانه و توام با گشاده نظری باشد. این کار مسلماً به بسط یک گفتگوی سازنده میان رسانه‌های فارسی زبان، و فهم بهتر گرایش‌های سیاسی مختلف از یکدیگر، مساعدت کند.

فیلم | جزییاتی جدید از پرونده‌ی مرجان شیخ الاسلامی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. چند روز پیش خبر دستگیری لیدر گروهی سلطنت طلب که اقدام به کارهای ترورییتی کردن پخش شد یعنی اشخاصی مثل خانم شیخ الاسلام از اون ادم گرفتن و اوردنش به ایران سختر هست اون ادمی که تحت حفاظت پلیس فدرال امریکا بود در صورتیکه خانم شیخ الاسلام و امثال ایشون که دیگه تحتهمچین حمایتهایی نیستن باید دید چرا و چه کسانی هستن که اراده این کار و ندارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا