تیکه ی مصباح به «عمامهبهسرهای رأس دولت»!
آیت الله مصباح یزدی در سخنان تند دیگری در روزهای اخیر به مواضع دولت به ویژه در سیاست خارجی و مذاکرات تاخت؛ حوزه ای که به گفته ی دکتر ولایتی عملکرد تیم جلیلی – احمدی نژاد درباره ی آن حتی یک قدم هم در چند سال پرونده ی ایران را به پیش نبرده بود.
به گزارش انصاف نیوز، در حالی که حضور جریان آیت الله مصباح یزدی در دوره ی انقلاب بسیار کمرنگ بوده و به طور مثال در زمان اشغال لانه ی جاسوسی از سوی محسن میردامادی، ابراهیم اصغر زاده، محسن امین زاده و دیگر دانشجویان خط امام، این محمود احمدی نژاد بوده که مخالف آن بود، حالا آیت الله مخالفین خود را به مخالفت با تسخیر لانه متهم می کند و از آن نتیجه می گیرد که آنها به همین خاطر به مذاکره روی آورده اند.
در حالی که گویا آیت الله مصباح گویا تصور می کند در این دوره نیز روش تسخیر باید پیش گرفته شود، جریان حامی وی دو سال پیش در خبطی سیاسی برای ساعتی وارد سفارت انگلیس در تهران شد اما بعدها رهبری به کسانی که چنین حماقتی کرده بودند، اعتراض کرد.
سخنان آیت الله مصلاح یزدی
عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: عده ای ابا ندارند که برخی از نظرات امام و امور اول انقلاب مانند تسخیر لانه جاسوسی را اشتباه تلقی کنند، چراکه به نظر آنها بالارفتن از دیوار وحشیگری است و باید از درب وارد شد که همان مذاکره است؛ و برای مذاکره هم باید افراد باسواد که از انگلیس دکترا گرفتهاند بروند و کنار آنها نشسته و لبخند بزنند و گفتگو کنند و قضیه را فیصله بدهند، چون شعار مرگ دادن اصلا خوب نیست و نشان از بیسوادی دارد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بیستوهفتمین نشست انجمن فارغالتحصیلان این مؤسسه با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر اهمیت مسأله فرهنگ اظهار داشت: فرهنگ در معنای رایج آن شامل مقولاتی مانند آداب و رسوم، موسیقی، هنرها، زبان، آشپزی، و صنایع دستی یک ملت میشود که همگی جنبه ملیگرایانه و ناسیونالیستی دارد؛ ولی به نظر نمیرسد هشدار رهبری مبنی بر غیرقابل جبرانبودن رخنه در فرهنگ ناظر به رخنه در یکی از امور مذکور باشد، بلکه آنچه مهم است فرهنگ اسلامی است که در معرض هجوم بیگانگان و شیاطین قرار گرفته است.
آیتالله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینکه انقلاب ما اسلامی است، افزود: مراد از فرهنگ اسلامی نیز نهادینه شدن باورها و ارزشهای اسلامی در جامعه است بهگونهای که به شکل فرهنگ عمومی درآید، و اگر رهبری انقلاب احساس خطر کردهاند، خطر مربوط به فرهنگ اسلامی است.
وی با طرح این سؤال که در جامعهای که بیش از90 درصد آن مسلمان هستند و باورهای اسلامی را پذیرفتهاند، چرا باید در آن نسبت به اسلام احساس خطر شود، ادامه داد: از یک طرف، توقع اینکه همه مردم بهطور یکسان، در باورهای اسلامی کامل باشند و به ارزشهای اسلامی پیابند باشند، توقعی بیجا و شبیه محال است، زیرا حتی در زمان امیرالمؤمنین (ع) که نماد عدالت در بین بشریت است، چنین امری محقق نشد و تخلفات و عصیانهای زیادی صورت میگرفت.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: از سوی دیگر، صرف انجام فرائضی چون نماز و روزه و عزاداری و نظایر آنها هم برای تحقق فرهنگ اسلامی کافی نیست، خاطرنشان کرد: مگر در زمان شاه چنین اموری انجام نمیشد، پس چرا امام(ره) برای اسلام اعلام خطر کرد و نهضت را شروع کرد؟ پس معلوم میشود این مقدار نیز کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه همه کسانی که به همراه امام(ره) برای مبارزه با رژیم طاغوت قیام کردند، از عمق دل به باورهای اسلامی و لزوم اجرای احکام اسلام در جامعه اعتقاد نداشتند، خاطرنشان کرد: برخی مانند منافقین (مجاهدین خلق) معتقدند احکام اسلامی تاریخمند است و برای زمانی که نازل شده بود بسیار خوب بوده است، اما مانند دارویی است که اگر تاریخ مصرف آن گذشت به فرد ضرر میرساند.
آیتالله مصباح با اشاره به دو گروه دیگر، خاطرنشان کرد: عدهای دیگر معتقدند احکام اسلامی را نمیتوان در این عصر اجرا کرد و باید تحت عناوین ثانویه و مانند آن عوض یا تعطیل شود، و عدهای نیز معتقدند گرچه احکام اسلام ثابت است و باید هم اجرا شود، اما دولت وظیفهای در قبال دین مردم ندارد چراکه وظیفه دولت تأمین امنیت، بهداشت، غذا و نظایر اینهاست، و متولی مسائل دینی روحانیت است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از دولتمردان، کمابیش چنین تفکری دارند و حتی بدان تصریح نیز کردهاند، خاطرنشان کرد: این برخلاف خط فکری امام و رهبری و پیروان ایشان است که معتقدند باید ارزشهای اسلامی را به هر قیمتی حفظ کرد و در مقابل زیادهخواهیهای دنیا ایستاد، و مشکلات را با توجه به ظرفیتهای درونی کشور حل کرد و راهکار آن نیز اقتصاد مقاومتی و نظایر آن است، وگرنه در مذاکره چیزی عاید ما نمیشود و نتیجه مذاکرات چیزی جر برد- باخت نخواهد بود.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در طرف مقابل، عدهای معتقدند این شیوه برخورد صحیح نیست و مانند بالارفتن از دیوار است لذا باید از راه صحیح خودش که همان دیپلماسی است وارد شد، چراکه بالاخره آنها هم به دنبال منافع اقتصادی خود هستند، و منافع دنیای پیشرفته آنها متوقف بر پیشرفت مرحلهای دیگر کشورهاست تا با افزایش توان خرید ما دستاوردهای خود را به ما بفروشند، و لذا اگر با منطق با آنها سخن گفته شود، قضیه فیصله پیدا میکند و خصومتها تمام میشود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس این نگاه، پیشرفت صرفا به معنای رفاه مادی و چرخیدن چرخ زندگی مردم است، اظهار داشت به نظر این افراد راه رسیدن به پیشرفت، مذاکره کردن با آنها و باادبخواندن آنهاست تا در سایه کسب منفعت برای دو طرف توافق برد-برد حاصل شود.
وی با بیان اینکه ریشه این اختلاف به مبانی فکری و ارزشی برمیگردد، افزود: هرکس باید خود را بسنجد و ببیند از صبح تا شب دغدغه مادیات را دارد یا رضایت الهی را؛ و هرچند هستند کسانی که تمام دغدغهشان رضایت الهی است، اما میتوان گفت اکثریت جامعه ما بیشترین نیروی خود را در جهت مادیات صرف میکنند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: در نگاه اسلامی، زندگی در این دنیا در مقایسه با زندگی آخرت اصلا زندگی محسوب نمیشود چراکه اصل، آخرت است و لذا سعادت واقعی برای کسانی است که در راه رسیدن به آن گام برداشتهاند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کسانی که باید مروج فرهنگ اسلامی در جامعه باشند برعکس عمل میکنند، خاطرنشان کرد: حتی گاه برخی از عمامهبهسرها وقتی به مقامی میرسند و مثلا در رأس دولت قرار میگیرند گویا تغییر ماهیت داده و مواضع آنها تغییر میکند و بهگونهای رفتار میکنند که گویا نه انقلابی شده و نه اسلامی مطرح است و نه احکام اسلامی باید اجرا شود.
عضو خبرگان رهبری افزود: عده ای ابا ندارند که برخی از نظرات امام و امور اول انقلاب مانند تسخیر لانه جاسوسی را اشتباه تلقی کنند، چراکه به نظر آنها بالارفتن از دیوار وحشیگری است و باید از درب وارد شد که همان مذاکره است؛ و برای مذاکره هم باید افراد باسواد که از انگلیس دکترا گرفتهاند بروند و کنار آنها نشسته و لبخند بزنند و گفتگو کنند و قضیه را فیصله بدهند، چون شعار مرگ دادن اصلا خوب نیست و نشان از بیسوادی دارد.
وی افزود: تفکرات و سخنان این عده به این معنا است که امام(ره) اشتباه کرد و اصل انقلاب و جنگ 8 ساله هم اشتباه بوده و باید هرچه زودتر از این مسیر اشتباه توبه کرده و بازگردیم، چراکه همه آنها فقط ضرر مادی بهدنبال داشته است و جلوی پیشرفت را گرفته است، برخلاف کشوری مانند عربستان که با کنار آمدن با قدرتها به پیشرفتهای مادی زیادی رسیده است.
عضو خبرگان رهبری افزود: به نظر این افراد، کسی که میگوید «من انقلابی هستیم»، لجبازی میکند و باید بگوید «من دیپلمات هستم»! چراکه انقلابی بودن به معنای بالارفتن از دیوار، و دیپلمات بودن به معنای عاقل بودن و ورود از درب است که مؤدبانه هم هست!
این استاد حوزه ادامه داد: همه این اختلافات ناشی از اختلاف در این عنصر اساسی فرهنگ است که آیا ما برای شکم آفریده شدهایم یا برای تقرب به خدا؟ و آیا این فرهنگ را میپذیریم که خلق شدهایم تا در دنیا خوش بگذرانیم، یا آفریده شدهایم تا خود را برای آخرت آماده کنیم. اگر این مسأله حل شد بسیاری از اختلافات برطرف خواهد شد.
انتهای پیام