خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فسلیر منحل شد | نحوه تشخیص شرکت های در شرف انحلال

شرکت سولیران با نماد «فسلیر» از زیرمجموعه های شستا در حالی که صف خرید میلیونی داشت منحل شد. شرکت سولیران با نماد فسلیر در آبان ماه پارسال رسما اعلام ورشکستگی کرد و شامل ماده ۱۴۱ قانون تجارت شد اما بسیاری از سرمایه گذاران بی توجه به بنیاد سهم اقدام به خرید سهام این شرکت کردند و سرمایه خود را به سمت نابودی بردند.

به گزارش انصاف نیوز این شرکت در سال ۱۳۴۳ در زمینی ۲۰هکتاری در جاده قدیمی کرج تاسیس شد. سالها به عنوان بزرگترین سازنده سازه های فلزی در ایران و حتی مدتی در خاورمیانه در حال فعالیت بود اما به تدریج با ارتقای فناوری و کارخانه های رقیب نتوانست در این بازار خودش را تطبیق دهد.

با انحلال شرکت چه بلایی بر سر سهامداران می آید؟

سایت آی هدف نوشت: در پاسخ باید بگویم که در طی یک پروسه دو ساله تمام دارایی های شرکت ارزش گذاری می شود و با فروش آنها بخشی از ضرر سهامداران جبران می شود. به این معنی که اید دو سال دیگر بخشی از سرمایه شما برگردد.

قبل از این که ببینیم چطور میتوانیم از انحلال یک شرکت باخبر شویم باید با ماده ۱۴۱ قانون تجارت آشنا شوید:

ماده ۱۴۱ قانون تجارت

«اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود.

هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.

در صورتی که هیات مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد، هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست نماید.»

برای اطلاع از اینکه شرکت مشمول ماده ۱۴۱ و در معرض انحلال است یا خیر اطلاعیه های آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده شرکت در مدت ۳-۴ ماه پیش را مطالعه کنید.

سایت دنیای اقتصاد نوشت: خبر شوکه‌کننده برای فعالان بازار انحلال شرکت سولیران با نماد فسلیر بود. سهام این شرکت که چند روز در صف خرید قرار داشت و در کانال‌های مختلف سیگنال خرید می‌شد سهامداران این شرکت به ویژه مبتدیان را غافلگیر کرد. سوال آنها این بود که پس تکلیف پول آنان چه می‌شود؟ پاسخ این سوال تکراری سهامداران را چند کاربر دادند که جان کلام همه آنها یکی بود: «بعد از کسر بدهی‌های شرکت، اگر پولی مانده باشد به سهامداران می‌رسد که پروسه آن هم زمانبر است.»

یکی دیگر از کاربران درباره علت این اتفاق نوشت و به مبتدیان نیز توصیه کرد از سرمایه‌گذاری روی سهم‌های کوچک اجتناب کنند: «علتش انگار ورشکستگی اش بود، سهمی که زیر پای مردمانِ در صفِ خرید، جسمش کبود شده بود. همیشه گفتم و باز هم می‌گویم، از شرکت‌های کوچیک دوری کنید وگرنه از گردونه دورتان می‌کند.» احسان مال اندیش، یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه، فسلیر را یک نمونه از این‌گونه سهم‌ها دانست و نوشت: «الان خیلیا دارن زور می‌زنن با دولتی و مردمی کردن سهام، جوسازی برای ورود پول به سهام کوچک‌تر اینچنین سهم‌هایی رو به مردم بفروشن.» او به سهامداران توصیه کرد «قبل از خرید هر سهمی حتما و حتما اون سهم رو بررسی کنید و اسیر جو و تبلیغات چندنفر آدم شیاد نشوید.»

کاربر دیگری از انحلال فسلیر با عنوان درگذشت یاد کرد و برای آن آگهی ترحیم نوشت: «فسلیر (سولیران) درگذشت؟!خبر درگذشت این شرکت کوچک شوک و زنگ هشداری برای احتیاط بیشتر تازه واردان در این بازار است.»

 

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا