خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کربلا در دهه اول محرم قرنطینه است

قرنطینه کربلا که از عید قربان آغاز شده بود، تا پایان دهه نخست ماه محرم ادامه خواهد داشت. استاندار این شهر اعلام کرد از پذیرش زائران در دهه اول ماه محرم به ویژه برای مناسبت تاسوعا و عاشورا خودداری می‌شود.

به گزارش ایسنا، با شدت گرفتن دامنه شیوع ویروس کرونا در عراق، این کشور قانون منع آمد و شد را از پنجشنبه گذشته (نهم مردادماه)، همزمان با عید قربان به اجرا گذاشت. این مقررات تا یکشنبه آینده، نهم اگوست (نوزدهم مردادماه) ادامه خواهد داشت. به دنبال این تصمیم، شهر کربلا که کانون مهم زیارت در عراق و محل تمرکز شماری از مراجع تقلید شیعه است، از سه‌شنبه گذشته به صورت کامل قرنطینه شد و همه ایست‌های بازرسی‌ تعطیل شدند.

فرماندهی عملیات بخش فرات میانه نیز اعلام کرده است تدابیر شدیدی را اتخاذ کرده و هرکس تلاش کند در روزهای زیارت ماه محرم وارد این شهر شود، بازخواست خواهد شد.

پس از استفتاء آیت‌الله سیستانی درباره چگونگی اجرای برنامه‌های ماه محرم، استاندار شهر کربلا از منع پذیرش زائران عراقی و خارجی در دهه این نخست این ماه و به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا خبر داد. این اقدام برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا انجام خواهد شد. کربلا یکی از ۱۰ شهر نخست عراق است که با افزایش شمار مبتلایان کووید-۱۹ مواجه شده است.

کربلا هر سال در دهه اول ماه محرم، شاهد حضور دسته‌های بزرگ عزاداری از داخل این کشور، ایران و پاکستان است. مراسم ویژه‌ای نیز در روزهای تاسوعا و عاشورا در حرم‌های امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) برگزار می‌شود. این حرم‌ها همزمان با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ به حالت نیمه‌تعطیل درآمده و نمازهای جماعت از آن تاریخ تا کنون در آن‌جا برگزار نشده است.

این تصمیم عراق گمانه‌زنی‌ها را برای برگزار نشدن پیاده‌روی اربعین در این کشور تقویت کرده است. هرچند عراق هنوز رسما درباره برگزار شدن یا نشدن این مراسم که هر سال ایرانی‌ها و زائرانی از هند، پاکستان و افغانستان در آن شرکت می‌کنند، اظهارنظر نکرده است. این کشور اعلام کرده که به تدریج برای هر مناسبت تصمیم‌گیری خواهد شد. عراق پیش‌تر برگزاری مراسم دعای عرفه در حرم امام حسین (ع) را که سنت هرساله بود، لغو کرد.

مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران و عراق از اسفندماه سال گذشته بسته شده است. دو کشور برای بازگشایی مرزها به روی مسافران زمانی را مشخص نکرده‌اند. در حال حاضر هیچ پروازی بین دو کشور برقرار نیست و تنها بخش‌هایی از مرزهای تجاری ایران و عراق برای انتقال کالا باز شده است. با این حال، عراق هفته گذشته از ایران خواست مرز شلمچه را از عید قربان تا عید غدیر به مدت ۱۰ روز تعطیل کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا