خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«برجام 2» از دید فعال سیاسی اصلاح طلب

به گزارش انصاف نیوز، یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس در صفحه ی شخصی خود نوشت:

برجام کوتاه شده ی «برنامه ی جامع اقدام مشترک» است. با همین برنامه، راه برای گذر از تنگنا و دشواری ها و برداشتن تحریم ها گشوده شد و امکان راه یافتن ایران به جامعه ی جهانی رقم خورد.

در یک گفتگو و توافق دو و یا چند جانبه، آنچه که به دست می آید پیامد کوتاه آمدن ها است. هیچ یک از طرفین به همه ی آنچه می خواهند نمی رسند و همه چیز را هم از دست نمی دهند.

این امر در سیاست به عنوان بازی برد ـ برد معنا پیدا می کند. اگر همه ی طرف های گفتگو به دست یافتن به همه ی خواسته های خود پای بند باشند هیچ امکان توافق و مصالحه ای پیدا نمی شود.

در برجام اوباما و کری نقش مهمی داشتند و آنها برای به سرانجام رسیدن این پرونده با تمام توان به میدان آمدند و کوشیدند. ظرفیت گفتگو و دیپلماسی فعال ایران هم راهگشا شد و گره ای را از کار گشود که در کار کشور گره ها انداخته بود.

اینک نیز برای آینده لازم است از این دستاورد به خوبی پاسداری شود و نقش کسانی که سهمی ایفا کردند و نقشی بازی کردند و به پیشبرد برنامه کمک کردند به نیکی شناخته شود.

در داخل کشور هم ما اسیر تنگناها و دشواری ها و تنگناهای سیاسی بسیاری هستیم. بدون گذر از این شرایط و به سامان آمدن نابسامانی های سیاسی مسیر آینده با دشواری همراه خواهد بود. مردم این سرزمین باید به حق تصمیم تعیین سرنوشت سیاسی دست پیدا کنند و این حق قانونی و به رسمیت شناخته شده در حقوق اساسی را به صورت حقیقی نیز ایفا کنند.

این گذار ساده دشوارنما نیز از راه شکل گیری گفتگوی ملی و به میدان خواندن همه ی اندیشه ها و دیدگاه ها و پرهیز از تنگ نظری و تمامیت خواهی شکل خواهد گرفت. نمی توان با حصر و ممنوع التصویری و رد صلاحیت، راه دشوار آینده را به سلامت طی کرد. جامعه ی ما رنگین کمانی از اندیشه ها و باورهاست.

راه درست از میان بردن این اندیشه ها نیست. روش مناسب بستن راه اندیشه ورزی و نقد و انتقاد نیست. نمی توان همه را وادار کرد به یک گونه بیاندیشند و بروند و گام بردارند و اقدام کنند و از یک مشی پیروی کنند ولی می توان میانگینی ساخت که مبنایی برای رعایت حقوق دیگران و به رسمیت شناخته شدن حقوق اساسی ملت شود و کسی هم آسیب نبینند و قانون شکنان و دست اندازان به بیت المال در هراس باشند و صاحبان اندیشه بی هیج ترسی در میدان سازندگی کشور و ساختن فردای این سرزمین نقشی سازنده به عهده بگیرند.

برای این مهم باید دست به کار شد و برنامه ی جامع اقدام مشترک داخلی و طرح ملی گفتگو را دامن زد. این کار شدنی است و نیاز به اراده ای در سطح ملی و دست اندر کاران اداره ی کشور دارد.

برجام یک نشانه ی تنها نیست، راهی است برای آینده ی این سرزمین. باید از فرصت ها بهره گرفت و در این میدان به ایجاد فرصت های تازه نیز دست زد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا