خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقال کرونا از شیر مادر واقعیت دارد؟

ارزیاب ارشد بیمارستان های دوستدار کودک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره‌ی برخی شایعات مبنی انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر گفت: مادری که مبتلا به کرونا است باید قبل از شیردهی ماسک بزند و دست هایش را بشویید، حتی مادر بدحالی که به خاطر کرونا بستری شده هم می تواند شیر دوشیده شده خودش را به فرزندش بدهد، چون منافع و مزایای بی شماری که در شیر مادر وجود دارد بر مضرات کرونا غلبه می کند.

مریم کاظمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هر سال دهم تا شانزدهم مرداد برابر یکم تا هفتم آگوست هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده، اظهار کرد: تاکید این هفته بر تاثیر تغذیه با شیر مادر بر تغییرات آب و هوایی و محیط زیست و هم چنین ضرورت حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر در راستای سلامت کره خاکی و ساکنان آن است.

وی با بیان اینکه شاید در نگاه اول تغذیه با شیر مادر ارتباطی با محیط زیست نداشته باشد، گفت: وقتی از بالا به کره زمین نگاه کنیم متوجه می شویم که اگر قرار باشد همه مادران به فرزندان خود شیر خشک بدهند کارخانجات زیادی باید فعالیت کنند، انرژی زیادی مصرف و بطری ها و ظرف های پلاستیکی زیادی تولید کنند که همه این ها بر محیط زیست تاثیرگذار است. براساس یک تحقیق، تغذیه با شیر مادر حتی در حفظ زندگی آبزیان دریا موثر است، به خاطر اینکه فاضلاب کارخانه ها و پسماندهای پلاستیکی وارد آب ها نمی شوند و همه این موضوعات زنجیره وار به هم متصل است.

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: اهمیت این هفته از این بابت است که تغذیه با شیر مادر به ویژه در ساعت اول تولد از مرگ سالانه یک میلیون نوزاد جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه براساس نتایج یک تحقیق، فرزندانی که از شیر مادر تغذیه شده اند، در آینده بسیار کمتر از دیگران والدین خود را به خانه های سالمندان می سپارند، تصریح کرد: این موضوع براساس قانون عمل و عکس العمل است و وقتی مادر به بچه عشق می دهد در آینده هم عشق می گیرد، چرا که از همان لحظات اول زندگی با خوردن شیر مادر هورمون آرامش در بدن نوزاد ترشح شده و ضربان قلب مادر باعث احساس امنیت او می شود.

کاظمی با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر از بروز بیماری های تنفسی، گوارشی و پوستی جلوگیری کرده و به طور کلی سیستم ایمنی نوزاد را ارتقا می دهد، افزود: ارتباط متقابل والدین و فرزندان از این طریق تقویت می شود، به طوری که مادری که به فرزند خود شیر می دهد با تماس پوستی، ارتباط عاطفی قوی با نوزاد خود برقرار می کند که این ارتباط تا پایان عمر ادامه دارد و بر زندگی فرزند تاثیرگذار است چون فرزند در کنار خانواده احساس امنیت می کند.

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر از بروز بیماری های قلبی، چاقی، فشار خون و دیابت در آینده جلوگیری می کند، گفت: یکی دیگر از مزایای تغذیه با شیر مادر افزایش ضریب هوشی فرزند است، به طوری که بچه ای که با شیر مادر تغذیه شده ۸ تا ۱۳ نمره ضریب هوشی بالاتر و درک بهتری در حل مسائل تحلیلی و انتزاعی در مقایسه با بچه ای دارد که با شیر مادر تغذیه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تغذیه با شیر مادر برای مادر هم فواید زیادی دارد، از جمله اینکه احتمال بروز سرطان سینه و تخمدان در مادری که به فرزند خود شیر می دهد کمتر می شود، همچنین شیردهی بعد از زایمان به بهبود حال مادر و کاهش خونریزی کمک می کند.

کاظمی با یادآوری اینکه شیر مادر براساس عرضه و تقاضا تولید می شود، یعنی هرچقدر بچه شیر بخورد شیر تولید می شود، توضیح داد: اگر در کنار شیر مادر، به کودک شیر خشک داده شود دیگر تقاضایی برای شیر مادر ندارد و به همین خاطر است که تاکید می کنیم تا شش ماهگی فقط باید به نوزاد شیر مادر داد و حتی احتیاج به آب نیست تا حجم معده نوزاد پر نشود. بعد از پایان شش ماهگی شیر مادر همراه با تغذیه کمکی تا پایان دو سالگی به کودک داده شود، حتی تحقیقات جدید اعلام کرده اجازه بدهید کودک تا هر زمانی که نیاز دارد با شیر مادر تغذیه شود.

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تغذیه با شیر مادر را اولین تغذیه انسان و درس عشق و سلامتی دانست و گفت: تغذیه با شیر مادر دستور دین ما است که نه تنها برای مادر و فرزند مفید است، بلکه بر روی کل جامعه، اقتصاد، محیط زیست و عدالت اجتماعی تاثیر دارد.

کاظمی با اشاره به اینکه تغذیه با شیر مادر به باورها و اعتقادات افراد جامعه برمی گردد، افزود: در اصفهان اقدامات زیادی در راستای آموزش و فرهنگ سازی جامعه انجام شده، برهمین اساس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بین تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور، از نظر درصد تغذیه انحصاری با شیر مادر رتبه اول را دارد، به طوری که در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۶۵ درصد پوشش تغذیه انحصاری با شیر مادر را داریم، درحالی که میانگین کشوری ۵۲ و نیم درصد است و اصفهان ۱۲ و نیم درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

ارزیاب ارشد بیمارستان های دوستدار کودک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با بیان اینکه تمام تحقیقات و پروتکل های سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت جهانی تایید می کند که کرونا از طریق شیر مادر به کودک منتقل نمی شود، گفت: مادری که مبتلا به کرونا است باید قبل از شیردهی باید ماسک بزند و دست هایش را بشویید و بعد بچه را با شیر خود تغذیه کند، حتی مادر بدحالی که به خاطر کرونا بستری شده هم می تواند شیر دوشیده شده خودش را به فرزندش بدهد، چون منافع و مزایای بی شماری که در شیر مادر وجود دارد بر مضرات کرونا غلبه می کند.

وی با بیان اینکه در شیر مادر پادتنی وجود دارد که وارد بدن کودک می شود و سیستم ایمنی بدن او را تقویت می کند، افزود: اگر خود نوزارد هم کرونا داشته باشد بهتر است شیر مادر بخورد، چون در هر یک سی سی از شیر مادر یک میلیون سلول زنده دفاعی وجود دارد که در شیر خشک وجود ندارد و همین تغذیه کمک می کند بچه در برابر بیماری مقاوم شود.

کاظمی با اشاره به محرومیت برخی کودکان از شیر مادر، اظهار کرد: در زمانی که مادر فوت کرده، بیماری صعب العلاج دارد، داروهای خاصی مصرف می کند و تحت درمان است، یا اینکه فرزند خوانده است یا والدین از هم جدا شده اند، کودک از شیر مادر محروم است.

کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از فراهم شدن مقدمات بانک شیر در اصفهان و راه اندازی آن در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: با راه اندازی بانک شیر، مادرانی که شیر زیادی دارند می توانند شیر مازاد خود را به بانک شیر اهدا کنند تا پس از انجام یکسری فرایندهای استریل زایی به بیمارستان هایی که در آن نوزادان نیاز به شیر مادر دارند برسد.

وی با تاکید بر آموزش و ترویج تغذیه با شیر مادر در استان اصفهان به صورت مستمر و جدی، به مادران باردار پیشنهاد کرد حتما در دوران بارداری در کلاس های مشاوره شیردهی بیمارستانی که قرار است زایمان کنند شرکت کنند و همین طور کلاس های آموزشی دیگر و تور زایمان که در تمام بیمارستان هایی که بخش زایمان دارند با حضور کارشناسان و مشاوران خبره انجام می شود و اثربخشی بسیار خوبی دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا