خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاجزاده خواب زده!

هادی یاسمنی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در نقدی بر یادداشتی از سیدمصطفی تاجزاده نوشت:

مصطفی تاجزاده اخیراً در یادداشتی کوتاه، مطلبی را در نقد مخالفت با برجام در فضای مجازی منتشر کرد:

«ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل آرزوی دولت امریکا بود تا دست بالا را در اعمال محدودیت علیه کشورمان پیداکند و کرد. برجام خارج‌کردن پرونده از شورای امنیت با حفظ حقوق ایران بود. اگر بیرون‌آوردن پرونده از آن شورا خسارت‌بار بود، فرستادنش به آنجا درخور چه صفتی است؟»

نکته‌ای که در جملات ایشان دیده می‌شود را شاید بتوان تعبیر به نوعی خود‌خواب‌زدگی کرد. همانطور که برخی منتقدان و تحلیل‌گران حتی بعضاً اصلاح‌طلب هم ذکر کرده‌اند، مانیفست سیاست خارجی این جریان، عمدتاً هویتش را از نفی هر آنچه قبیله‌ی مخالف می‌گوید و می‌کند، وام گرفته است. البته که این نقد به جریان مقابل آنها هم از این جهت که چهارچوب مشخصی ندارند وارد است. دلیل ریشه‌ای این مساله هم به نظر به همان دو دسته‌سازی نوعاً صوری گروه غالب اوایل انقلاب بعد از حذف جریانات مختلف بازگردد. چپ و راست شدنی فاقد تفاوت ریشه‌ای و اصولی مشخص که بنا به شرایط و اقتضائات زمانه، امکان تغییر آن فراهم باشد. مانند چرخش مواضع جریانات در حوزه‌های مختلف از اوایل دهه هفتاد به بعد.

این نوع اظهارات آقای تاجزاده هم که مسبوق به سابقه است، شاید زمانی جذاب به نظر می‌رسید که اداره امور اجرایی در دست جریان موافق نبود. به عنوان مشت، نمونه‌ای از خروار می‌توان به جمله‌ای از همین عبارت اخیر ایشان اشاره کرد که مدعی شده‌اند با رفتن پرونده ایران به شورای امنیت، آمریکا دست بالا را در اعمال محدودیت علیه ایران پیدا کرد. ریشه این تفکر احتمالاً به همان تفکر سلبی‌ای باز می‌گردد که اگر جریان مخالف، مجموعاً طوری عمل کرده که پرونده به شورای امنیت رفته و آمریکا در اعمال تحریم‌هایش موفق بوده، قاعدتاً راهکار جامع رفع دست بالا داشتن آمریکا، باید پیگیری سیاستی باشد که پرونده ایران را از شورای امنیت خارج کند و بس. همانکه در برجام محقق شد و حتی بازیگر اصلی‌اش یعنی جناب ظریف در کمیسیون برجام مجلس به ضرس قاطع اعلام کرد که با وجود سند بین المللی و محکمی چون برجام، به فرض که آمریکا بخواهد تحریم‌هایش را برگرداند، محال ممکن است جهان به آن اعتنایی بکند و اثر چندانی داشته باشد؛ که وضعیت امروز کشور، اعتبار آن تفکر و بیان را مشخص می‌کند!

به هر حال این سؤال در مقابل گفته‌ی جناب تاجزاده مطرح است که آیا با وجود خروج پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت، تغییری در دست بالا داشتن آمریکا ایجاد شد؟ پاسخ به این سؤال را می‌توان تنها در یک نمونه و آن هم قیمت دلار پیدا کرد که در تاریخ نگارش این مطلب در محدوده قیمت دلار ۴۲۰۰ جهانگیری به اضافه بیست هزار تومن در حال نوسان است! حجم عظیم مشکلات و مصائب بی سابقه دیگر بماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. الان مثلا از تاجزاده انتقاد کردین ؟
    کیه که ندونه تاجزاده موافق رابطه دیپلماتیک با کمترین تنش با آمریکاست بجای این شامورتی بازی ها از اون بیچاره که سینه سپر کرده و حرف مردم رو میزنه و تحلیل هاش برای چپ و راست حجته حمایت کنین ‌..‌

    18
    4
  2. برادر عزیز، رفتن پرونده به شورای امنیت که فقط به تحریم ختم نمی‌شه. شورای امنیت می‌تواند مجوز حمله‌ی نظامی را هم صادر کند! چه نقد عجیبی نوشته‌اید به حرف تاج‌زاده. ضمنا بهتون بگم که سیاستِ دولت فعلی برای خارج کردنِ پرونده از شورای امنیت، سیاست کل سیستم بود. «نرمش قهرمانانه» یادتون رفته؟ هر آشی هست، باید همه با هم بخورید.
    (این هم بگم که من دولت فعلی رو خائن می‌دونم؛ ولی نه به اون دلیلی که شما می‌گویید)

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا