خرید تور تابستان ایران بوم گردی

متن توافقنامه آتش بس در قره‌باغ

خبرگزاری تسنیم نوشت:

«نیروهای مسلح ارمنی مستقر در منطقه قره‌باغ اعلام کردند که سلاح‌های خود را زمین می‌گذارند، مواضع رزمی و پست‌های نظامی خود را ترک می‌کنند و به‌طور کامل خلع‌سلاح می‌شوند.

باکو گزارش می‌دهد که وزارت دفاع در این مورد مطلع شده است.

بر اساس اخبار غیررسمی، مذاکرات نمایندگان قره‌باغ و دولت آذربایجان برای ادغام این منطقه فردا پنجشنبه در منطقه یولاخ آذربایجان برگزار خواهد شد.

متن کامل توافقنامه آتش بس پیرو جنگ توافقی دیروز در قره‌باغ به شرح زیر است:

  1. در 20 سپتامبر سال 2023 درباره توقف کامل آتش از ساعت 13 در قره باغ کوهستانی توافق از پیش تعیین شده حاصل شد.
  2. توافقی در مورد خروج یگان ها و نیروهای نظامی باقی مانده از نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان از منطقه استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه و انحلال و خلع سلاح کامل تشکیلات مسلح “ارتش دفاعی قره باغ کوهستانی” حاصل شد. همچنین خروج تجهیزات سنگین و تسلیحات آنان از قلمرو قره باغ کوهستانی مورد توافق قرار گرفت.
  3. مسائل مربوط به ادغام مجدد، تامین حقوق و امنیت ارامنه قره باغ کوهستانی که توسط طرف آذربایجانی مطرح شده و همچنین مسائل تامین معیشت مردم قره باغ کوهستانی در چارچوب قانون اساسی آذربایجان، بر اساس توافق صورت گرفته، در نشستی بین نمایندگان جمعیت محلی ارمنی و نمایندگان دولت مرکزی جمهوری آذربایجان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. این جلسه در 21 سپتامبر برگزار شده و همچنین در جلسات بعدی در شهر اولاخ برگزار می شود.

از روز گذشته درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ با حمله نیروهای نظامی آذربایجان به‌صورت هوایی آغاز شد. باکو این اقدام را به‌دلیل انجام نگرفتن توافق آتش‌بس در سال 2020 و همچنین کشته شدن 7 نیروی پلیس این کشور در انفجار مین خوانده است»

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حق به حق دار رسید
    فکر کنم انصاف نیوز و دیپلماسی ایرانی و برادران برای یه مدت دم فرو ببندند. باید تا چهلم این مصیبت لباس سیاه بپوشید .

    4
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا