خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جعبه جواهر ایران به روایت گردشگر روس

جعبه جواهر ایران از نگاه یک گردشگر خارجی روایت قابل توجهی را شکل می‌دهد. سام صالحی بختیاری با الکساندروا یولییا، جهانگرد و هماهنگ‌کننده آژانس مسافرتی در روسیه که ۳۳سال دارد، درباره سفرش به ایران صحبت کرده است. این گفت‌وگو در اصفهان زیبا منتشر شده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش اصفهان زیبا؛ «ایران مانند یک جعبه جواهر است؛ جعبه‌ای که با کاشی‌های رنگارنگ پوشیده شده. مهم نیست کجا باشید؛ مسجد، کاخ، بازار، حمام و حتی دیوارهای خیابانی؛ اینجا همه چیز با کاشی قاب شده است؛ نقش و نگارهای جذابی که آدم را مجبور به توقف و عکاسی می‌کنند و اصفهان مانند یک بروشور برای معرفی این جعبه است.»

با الکساندروا یولییا، جهانگرد و هماهنگ‌کننده آژانس مسافرتی در روسیه که ۳۳سال دارد، درباره سفرش به ایران صحبت کردم.

او که از کودکی آرزوی سفر به سراسر جهان را داشته تاکنون از ۶۴ کشور بازدید کرده و وقتی از او پرسیدم زیباترین کشورهایی که دیده کدام‌ها بوده‌اند، گفت: «از نظر من ایران، ژاپن، پرتقال و سوئیس به ترتیب زیباترین کشورهایی بوده‌اند که من تا به حال سفرشان را تجربه کرده‌ام.»
سفر اصفهان هدیه پیش از ازدواج بود!

الکساندروا که آخرین بار برای جشن قبل از ازدواجش به ایران سفر کرده در رابطه با این مقصد گفت: «قطعا بهترین خاطرات سفرهایم مربوط به ایران است. اولین باری که در سال ۲۰۱۸ به آنجا سفر کردم هیچ اطلاعاتی درباره این کشور نداشتم؛ چون که ایران هنوز مقصد محبوب و متداولی برای گردشگران روس نبود. من تنها به ایران آمدم و از تهران، یزد، شیراز و اصفهان بازدید کردم و هنگام بازگشت به روسیه همه دوستانم شوکه شده بودند. آن‌ها حتی به اشتباه فکر می‌کردند منظور من عراق است و می‌گفتند چطور بدون دانستن زبان عربی به عراق رفتی؟! من عاشق ایران هستم و می‌خواستم زیبایی‌های آن را به بقیه هم نشان دهم؛ به همین دلیل چهارماه پیش با یک گروه از دوستانم به مناسبت جشن قبل از ازدواج به ایران بازگشتم.»

از او پرسیدم «چرا ایران را انتخاب کردید؟» او پاسخ داد: «بعد از دیدن عکس‌های ایران در فضای مجازی محال است از این کشور بازدید نکنید. قبل از اولین سفرم مجذوب آینه‌کاری‌ها و مساجد خاص ایران شده بودم. من می‌دانستم ایران یک چیدمان گسترده از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است که می‌توان در سراسر جهان پیدا کرد. دریاچه صورتی، باتلاق‌های نمکی، کوه، بیابان، جنگل، حتی مناطق استوایی، همه این‌ها در ایران وجود داشت.»

او ادامه داد: «من قصد دارم به زودی از عراق، سوریه و عربستان بازدید کنم و بعد از آن حتما دوباره به ایران برمی‌گردم.»
نمی‌خواستم نقش‌جهان را ترک کنم!

الکساندروا یولییا گفت: «در مسیر حرکت به جزایر جنوب، از اصفهان بازدید کردیم. این شهر علاوه بر زیبایی بی‌نظیرش، به ما مهمان‌نوازی و ارزش‌های خانوادگی ایرانی را نشان داد. اصفهانی‌ها بعد از غروب آفتاب برای پیک‌نیک خانوادگی در نزدیکی سی‌وسه‌پل جمع می‌شوند و از خنکی هوای نزدیک رودخانه و درخشش پل لذت می‌بردند.»

این گردشگر روس اضافه کرد: «میدان نقش‌جهان مانند قلبی برای این شهر است و با بازار و مساجد دیدنی محاصره شده که هرگز نمی‌خواستیم از آنجا بیرون برویم. ما حتی ساعت ۵ صبح در حالی که هیچ‌کس آنجا نبود به نقش‌جهان رفتیم و عکاسی کردیم. لذت راه‌رفتن در خیابان‌های نزدیک میدان اصلا قابل توصیف نیست. ایران مانند یک جعبه جواهر است؛ جعبه‌ای که با کاشی‌های رنگارنگ پوشیده شده. مهم نیست کجا باشید؛ مسجد، کاخ، بازار، حمام و حتی دیوارهای خیابانی؛ اینجا همه‌چیز با کاشی قاب شده است. نقش و نگار های جذابی که آدم را مجبور به توقف و عکاسی می‌کنند و اصفهان مانند یک بروشور برای معرفی این جعبه است.»
ایرانی‌ها و ژاپنی‌ها و آذربایجانی‌ها برایم شگفت‌انگیز بودند

این جهانگرد روس گفت: «ما به جزایر بی‌نظیر خلیج فارس و دروازه‌های تمدن شیراز رفتیم، انواع کباب و دسرهای ایرانی را امتحان کردیم، جواهرات فیروزه‌ای، ظروف دست‌ساز، لباس‌های رنگارنگ و چای و زعفران خریدیم؛ اما گنجینه اصلی ایران، مردم این کشور هستند. ایرانی‌ها مهربان، خندان و همیشه آماده برای کمک هستند. من همیشه از ملاقات آن‌ها لذت می‌برم و عکس‌های یادگاری زیادی با آن‌ها گرفتم. ایرانی‌ها در کنار آذربایجانی‌ها و ژاپنی‌ها شگفت‌انگیزترین ملتی هستند که من دیده‌ام.»
توصیه گردشگرانه: به ایران سفر کنید!

الکساندروا یولییا در آخر تصریح کرد: «در پایان تنها توصیه من برای سفر به ایران این است که برو! به هیچ‌کس و هیچ‌چیز گوش نکن. فقط بلیت بخر، درخواست ویزا بده و برو. اگر قبلا به ایران آمده‌اید برگردید و جزایر آن را کشف کنید. این بهترین سفر زندگی شما خواهد بود.»

گفتنی است؛ ایران و روسیه توافق‌نامه‌ای را به منظور لغو ویزای گروهی گردشگری بین دو کشور به اجرا گذاشتند که این توافق در تاریخ یکم جولای ۲۰۲۱ بسته شده بود و در چارچوب آن، شهروندان ایران و روسیه می‌توانند بدون ویزا برای اهداف توریستی در گروه‌هایی از پنج تا پنجاه نفر برای یک دوره حداکثر پانزده‌روزه از کشورهای یکدیگر دیدن کنند.

با اجرای توافق‌نامه ایران و روسیه برای لغو روادید گروهی گردشگری، نخستین گروه از گردشگران روس سه‌شنبه، ۴مهرماه، بدون ویزا وارد ایران شدند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا