خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتیاد نامشهود، استفاده بیش از حد از تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه همچون سایر ابزارهای ارتباطی نوین، در کنار فواید متعدد، در صورت کاربرد نادرست، آسیب هایی به همراه دارد.

به گزارش انصاف نیوز، بر اساس مطالعه‌ای که به  تازگی در دانشگاه بیلور تگزاس انجام شده است، دانشجویان دختر به‌طور میانگین ده ساعت در روز و دانشجویان پسر هشت ساعت در روز را صرف کار با گوشی موبایل خود می‌کنند و این استفادۀ بیش‌ازحد از تلفن همراه به عملکرد دانشگاهی آن‌ها آسیب می‌زند.

جیمز رابرتز، نویسندۀ مقاله‌ای با عنوان «اعتیاد نامشهود: فعالیت‌های تلفن همراه و اعتیاد به آن در میان دانشجویان دختر و پسر» می‌گوید: «این امر واقعاً حیرت‌انگیز است. هم‌زمان با افزایش کارکردهای تلفن همراه، اعتیاد به این فناوری ضروری، واقعیت می‌یابد. این مطالعه نشان می‌دهد که تقریباً 60% از دانشجویان پذیرفته‌اند که معتاد به تلفن همراه خود هستند و برخی از آنان اعلام کرده‌اند وقتی گوشی همراه آن‌ها نیست، پریشان می‌شوند.»

این مطالعه بر مبنای پیمایش برخط 164 دانشجو، به بررسی 24 فعالیت که با استفاده از تلفن همراه قابل انجام است پرداخته و دریافته است که زمان صرف‌شده برای 11 نمونه از این فعالیت‌ها بین دختران و پسران متفاوت است. فعالیت‌های تلفن همراه که در این مطالعه بررسی شد عبارت‌اند از: برقراری تماس، ارسال پیام متنی، ارسال ایمیل، وبگردی، بانک‌داری، عکاسی، بازی، مطالعۀ کتاب، استفاده از تقویم، استفاده از ساعت و چند برنامۀ کاربردی از جمله بیبل، آی‌پد، کوپن، گوگل مپ، ای‌بی، آمازون، فیس‌بوک، توئیتر، پینترست، اینستاگرام، یوتیوب، آی‌تیونز، پاندورا و «سایر» (شامل اخبار، آب‌وهوا، اخبار ورزشی، برنامه‌های کاربردی مرتبط با سبک زندگی و گپ).
طبق نتایج این مطالعه، برخی کارکردها مانند اینستاگرام اعتیاد بیشتری ایجاد می‌کنند.

یافته‌های کلی این مطالعه نشان می‌دهند که:

•    پاسخ‌دهندگان بیشترین زمان خود را صرف ارسال پیام متنی (به‌طور میانگین 94.6 دقیقه در روز) می‌کنند و پس از آن، ارسال ایمیل (48.5 دقیقه)، چک کردن فیس‌بوک (38.6 دقیقه)، وبگردی (34.4 دقیقه) و گوش دادن به آی‌پد (26.9 دقیقه) قرار دارد. 
•    تعداد ایمیل‌های ارسالی پسران تقریباً با دختران یکسان است، اما زمان کمتری را صرف هر ایمیل می‌کنند.
•    دختران مدت زمان بیشتری با تلفن همراه خود کار می‌کنند. «می‌توان گفت دختران بیشتر تمایل به استفاده از گوشی هوشمند برای فعالیت‌های اجتماعی مانند ارسال پیام متنی یا ایمیل برای ایجاد ارتباطات و گفتگوهای عمیق‌تر دارند.»
•    اگرچه پسران از تلفن همراه خود برای سرگرمی یا فعالیت‌های سودمند استفاده می‌کنند، «اما آن‌ها هم در برابر جذابیت رسانه‌های اجتماعی ایمن نیستند. آن‌ها زمان خود را صرف بازدید از وبگاه‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توئیتر می‌کنند.»
رابرتز اضافه می کند: «استفادۀ بیش‌ازحد از تلفن همراه، خطرهایی برای دانشجویان دارد. تلفن همراه می‌تواند تبدیل به سازوکاری برای فرار از کلاس درس شود یا راهی برای شیطنت در کلاس در اختیار افراد قرار دهد.»
این مطالعه، اولین پژوهشی است که به بررسی فعالیت‌هائی پرداخته که ارتباطی تنگاتنگ با اعتیاد به تلفن همراه دارند. همچنین به‌منظور تعیین میزان اعتیاد افراد به تلفن همراه خود، از شرکت‌کنندگان خواسته شد به 11 جمله مانند «زمانی که گوشی همراهم نباشد، آشفته می‌شوم» و «دریافته‌ام که بیش‌ازپیش، زمان خود را صرف کار با تلفن همراه می‌کنم» پاسخ دهند.

رابرتز می‌گوید: «باید فعالیت‌هایی را شناسایی کنیم که تلفن همراه را از ابزاری مفید به ابزاری تبدیل می‌کنند که رفاه ما و دیگران را به خطر می‌اندازند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا