خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو راهی سخت

علی رضا ایمانخانی، دانش آموخته علوم سیاسی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «دو راهی سخت» نوشت:

شاید کمتر، ملتی در جهان، وجود داشته باشد که هیجان و اضطرابش از بابت انتخابات آمریکا، بیشتر از انتخابات کشور خودش باشد، به جز ملت ایران!

کمتر از صد روز تا انتخابات سرنوشت ساز آمریکا و دو راهی بایدن و ترامپ بیشتر باقی نمانده، یکی از گروه بازها (جمهوری خواه) و دیگری کبوترها (دموکرات).

شاید بارها شنیده باشید که این دو حزب هیچ تفاوتی در استراتژی با هم نداشته و فقط در تاکتیک متفاوت بوده و اصطلاحا «سر تا به پا یک کرباس هستند». اما به عقیده نگارنده، این نظر چندان به واقعیت شباهت نداشته و قطعا کمک‌های اوباما به امضا ی برجام و اصرار کلینتون به ملاقات با خاتمی به اعنبار تز گفتگوی تمدن‌ها و سیاست‌های حقوق بشری کارتر درباره رژیم پهلوی که در سقوط شاه نیز بی تاثیر نبود فراموش ناشدنی است.

امروز هم دلار بیست و پنج هزار تومانی، سفره های آب رفته، خودروهای از مد افتاده و قد خمیده و افسرده خیلی از مردم معلول انتخاب ترامپ در انتخابات آمریکاست. چه بسا اگر رقیب ایشان برنده انتخابات بود ما چنان وضعی را نداشتیم. پس نمی‌توان گفت که دو حزب با هم تفاوتی ندارند.

حالا شاید گروهی بگویند ما چقدر ملت بدبختی شده ایم که سرنوشت خود را به انتخابات آمریکا گره زده ایم به جای اینکه خو دمان سرنوشت خویش را تعیین کنیم. بله این یک واقعیت تلخ است ولی در عین حال یک حقیقت است که قطعا پاسخ آن را جوانان بیکار کردستان و کودکان محروم بلوچستان و مستاجران تهران نباید بدهند و ریشه آن را باید در گذشته و سیاست‌های حاکم جستجو کرد نه پستوی منزل مردم.

حالا هم دردمندانه، بسیاری مردم خواهان آن هستند که دیپلماسی حاکم بر کشور با تعیین استراتژی درست و دوری از جملات کلیشه ای و هیجانی و بدون پشتوانه علمی از امروز با انتخابات آمریکا به عنوان یک واقعه تاثیر گذار در سرنوشت مردم برخورد کرده و رفاه ملت برای حاکمان ملاک باشد نه آینده امت.

باور کنید پیروزی ترامپ یعنی دلار 50 هزار تومانی، پیروزی ترامپ یعنی اضافه شدن هزاران مستاجر آواره و برنده شدن ترامپ یعنی بلعیدن آخرین لقمه سفره توسط بازها!

فراموش نکنیم چینی‌ها با آن اقتصاد عظیم و اروپایی‌ها با آن پیشینه همگی منتظر شکست ترامپ و پیروزی بایدن هستند. در وانفسای ویروس کرونا، همه دنبال بال کبوتر هستند نه چنگال باز!

اگر چه، دولت ترامپ دولت حاکم و مستقر است و در فاصله نزدیک به انتخابات‌ مانند خیلی از روسای جمهور می‌تواند از مزایای جایگاهش به جهت پیروزی استفاده و یا سوءاستفاده کند ولی ویروس کرونا احتمالا برگزاری انتخابات را با شیوه حضور فیزیکی بر سر صندوق انتخابات را سخت تر کرده و احتمالا از پست الکترونیک استفاده شود و این به منزله شکست ترامپ خواهد بود زیرا همگان می‌دانند که تعداد افراد متمایل به دموکرات‌ها در کف جامعه آمریکا مخصوصا رنگین پوستها بسیار بیشتر بوده فقط حمیّت و صلابت جمهوری خواهان است که برگ برنده آنهاست نه واقعیت اعداد. و این شیوه انتخاب راحت، قطعا کمک بزرگی به دموکرات‌ها به خاطر تنبلی طرفدارانشان خواهد کرد.که بدون حضور پای صندوقها این باز بی ادب را سر جایش بنشانند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا