خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کنکور، الزامی گریز ناپذیر

هوشنگ عطاپور در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «کنکور الزامی گریز ناپذیر» نوشت:

پاندمی ویروس کرونا، به عنوان رخدادی کم نظیر در تاریخ جهان، تمام شئونات زندگی جوامع بشری را تحت تاثیر مخرب خویش قرار داده است. رفتار خاص این ویروس که همه گیری با شیوع بالا و بیماریزایی شدید دارد، نظام سلامت کشورها را با چالش جدی مواجه نمود که هنوز هم تصمیم گیری برای نحوه مراقبت و کنترل بیماری با تعارضات جدی مواجه است. بخش مهمی از این تعارضات در تصمیم گیری مدیریتی، به مدیریت آموزش عمومی پایه و عالی بر می گردد. جدا هم سوال بسیار مهمی که افکار عمومی و مسوولین در یک پازل کاملا متعارض با آن روبرو هستند، سلامت دانش آموزان و دانشجویان، و همزمان تداوم آموزش های پایه و عالی است. موضوع وقتی پیچیده تر می شود که هنوز رفتار بیماری‌زایی و نحوه کنترل و پیشگیری از آن و کارآمدی درمان های دارویی و اثربخشی بلند مدت دارو، در ابهام قرار دارد. با وجود چنین سوالات بی پاسخ مهم و حیاتی، در کشور خود به ماه برگزاری کنکور سراسری رسیده ایم که دغدغه مشترک والدین و مسوولین و مجلس شورای اسلامی است.

سوال مهمی که مطرح است؛ آیا کنکور برگزار شود یا خیر؟ اگر جواب مثبت است، چگونه با حفظ ایمنی دانش آموزان این رویداد مهمی علمی را برگزار کرد؟
واقعیت آن است که تاخیر در برگزاری کنکور سراسری مشکلی از جامعه هدف حل نمی کند؛ چون میزان تاخیر محل سوال است. تا کی باید این رویداد علمی را به تاخیر انداخت، در حالی که این فرایند هر سال با حضور دانش آموزان سال بعد به شکل متمادی و متوالی برگزار می شود و از نظر برنامه ریزی، تاخیر سیستم آموزشی کشور را با مشکلات دامنه داری مواجه می کند. از طرفی دانش آموزان و خانواده های آنها هم پس از مدت ها تلاش، مناظر برگزاری آزمون و استراحت دانش آموزان هستند، ولی همزمان دغدغه سلامت آنها را هم دارند.

فصل آتی هم که پاییز است، زمان شیوع بیماری های تنفسی است که می تواند شیوع بیماری کرونا را در جامعه و تجمع های امتحانی و آموزشی تشدید کند و اگر در مرداد ماه شرایط آزمون ایمن فراهم نباشد ، قطعا در پاییز و زمستان، امری محال خواهد بود.

با در نظر گفتن متغیرهای فرایندی و شرایط روانی جامعه و با توجه به امکان کاربست پروتکل های بهداشتی، و اعمال رویکردهای علمی می توان کنکور سراسری را برگزار کرد.

بررسی های میدانی از جمعیت دانش آموزان و مصاحبه با آنها هم نشان می دهد، دانش آموزان پشت کنکوری هم خواهان برگزاری ایمن و بهداشتی کنکور سراسری هستند.

اما کدام مدل از برگزاری کنکور سراسری در این شرایط توصیه می شود:

پروتکل الزامی موثر همان رعایت فاصله گذاری فیزیکی ( اجتماعی) و رعایت اصول بهداشتی و از همه مهمتر تعهد دانش آموز، خانواده و مسوولین برای رعایت پروتکل های بهداشتی است.

این تعهد شرط بنیادین برگزاری کنکور سراسری است‌ اگر باور و ایمان راستین برای برگزاری ایمن و بهداشتی کنکور با رعابت دقیق پروتکل های بهداشتی اختصاصی کنکور نباشد، برگزاری آن می تواند به یک فاجعه منجر شود؛ اما درصورت رعایت دقیق و متعهدانه و اخلاقی دستورالعمل ها، می توان به ایمنی آن اطمینان حاصل کرد.

چند پیشنهاد در این زمینه کارساز و راهگشاست:

تدوین و ابلاغ دستورالعمل ها و آموزش عمومی آن به مجریان برگزاری کنکور و دانش آموزان و خانواده های آنها. بسیار مهم است که چند روز قبل از برگزاری کنکور سراسری ، دستورالعمل ها ابلاغ و از طریق رسانه های ملی و شبکه های اجتماعی در دسترس به اطلاع دانش آموزان و خانواده ها برسد.

برخلاف سال های گذشته، باید حوزه های امتحانی افزایش داده شده و با طراحی مدل های فضایی، بر اساس نسبت تعداد دانش آموز به مساحت حوزه ، بر آوردهای لازم برای افزایش متناسب حوزه های امتحانی صورت بگیرد.

گام بعدی تدوین پروتکل های حضور در امتحان و جلوگیری از تجمع و تنظیم فرایندها به شکلی است که دانش آموزان در ورودی ها و خروجی ها تجمع اجباری نداشته باشند و مجریان بر رعایت اصول و ضوابط بهداشتی ابلاغی به شدت و سفت و سخت نظارت بکنند و اگر دانش آموزی نخواست این ضوابط را رعایت نکند، مانع حضور وی سر امتحان گردند.

در نهایت تیم نظارت بهداشتی و استانداری ها بر اجرای دقیق پروتکل ها نظارت بکنتد تا دستورالعمل های اجرایی با قوت و حدیت اجرا شود.

به نظر نگارنده، در صورتی که این اصول رعایت شود ، می توان ضمن جلوگیری از انتقال بیماری ، امنیت روانی خانواده ها را نیز تامین کرد و در نهایت خللی هم در سیستم آموزشی کشور رخ نخواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا