خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگوی تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای وزرای دفاع آمریکا و چین

بر اساس اعلام پنتاگون، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در تماسی با “وی فنگه”، وزیر دفاع چین، درباره فعالیت “بی‌ثبات‌کننده” چین در نزدیکی تایوان و دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرده است. از ماه مارس تاکنون، این نخستین باری است که وزرای دفاع دو کشور با یکدیگر صحبت می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این تماس در حالی برقرار می‌شود که روابط چین و آمریکا امسال بر سر طیفی از مسائل، با سرعت دچار نزول شده است؛ از جمله این مسائل، نحوه رسیدگی پکن به ویروس کرونا، شرکت هوآوی به عنوان سازنده تجهیزات ارتباط از راه دور، ادعاهای سرزمینی چین در دریای چین جنوبی و سرکوب هنگ‌کنگ است.

“جاناتان هافمن”، سخنگوی پنتاگون خطاب به خبرنگاران با بیان اینکه تماس بین “مارک اسپر”، وزیر دفاع آمریکا و همتای چینی خود یک ساعت و نیم به طول انجامیده، اظهار کرد: وزیر اسپر همچنین درباره اهمیت پایبندی جمهوری خلق چین به قوانین بین‌المللی، مقررات و هنجارها و رعایت تعهدات بین‌المللی با فنگه صحبت کرده است.

یک بیانیه جداگانه از پنتاگون نیز اعلام کرده، هر دو طرف چین و آمریکا با “توسعه سیستم‌های ضروری برای ارتباطات بحران و کاهش ریسک” موافقت کرده‌اند.

اسپر پیشتر گفته بود امیداور است تا پیش از پایان سال، با مقامات چین دیدار کند تا کانال‌های “ارتباطات بحران” را بهبود داده و به دیگر حوزه‌های نفع مشترک، رسیدگی کند.

آمریکا مدت زیادی است که با ادعاهای گسترده سرزمینی چین در دریای چین جنوبی مخالفت داشته و به طور منظم از طریق این راه آبی استراتژیک، کشتی‌های جنگی می‌فرستد.

بنا بر خبرگزاری رسمی شینهوا در چین، “وی فنگه از طرف آمریکایی خواسته از کلمات و اعمال نادرست دست بردارد، مدیریت و کنترل خطرات دریایی را بهبهود دهد، از اقدامات خطرناکی که تشدیدکننده شرایط هستند خودداری کرده و از صلح منطقه‌ای و ثبات حفاظت کند”.

چین روز پنج‌شنبه به خاطر سفر قریب الوقوع “الکس ازار”، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا به تایوان، تهدید به اقدامات مقابله‌ای کرد؛ این تهدید همزمان با آن مطرح شد که تایوان، جزیره مورد ادعای چین، در حال آماده شدن برای دیدار با این بالاترین مقام آمریکایی در طول چند دهه‌ است.

در ماه ژوئن، “مایک پامپئو”، وزیر امور خارجه آمریکا با “یانگ جیچی”، دیپلمات ارشد چین در هاوایی دیدار کرد، اما یک مقام ارشد آمریکایی گفت که چین در آینده در این مذاکرات نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا