خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اجحاف در حق خبرنگاران بازنشسته

غلامرضا بنی اسدی، روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان «اجحاف در حق خبرنگاران بازنشسته در همسان‌سازی حقوق تامین اجتماعی» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

364 روز سال برای مردم و یک روز از سال برای خبرنگاران برای تجدید قوا باز هم برای خدمت به مردم. رسم شده است سالروز شهادت محمود صارمی که به نام خبرنگار در تقویم ثبت شده است، تبریک بگوئیم و تبریک بشنوند خبرنگاران. سنت حسنه ای هم هست این و بسیاری از مسئولان و مردم به خدا قوتی اصحاب رسانه می روند. من هم نیت ام این بود که امسال تبریک خود را به خبرنگاران محترم، در یادداشتی قدر شناسانه قلمی کنم اما اتفاقی افتاد که ترجیح دادم به جای تبریک، در دفاع از حق شان قلم بزنم که تمام سال را به دفاع از حق ملک و ملت، قلم زده اند. ماجرایی که بدان می پردازم، همین قصه “همسان سازی” یا متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است که خبرنگاران هم در شمار آنان اند. اما هنوز شهد این خبر در کام ننشسته که فرمول بندی حضرات تصمییم گیر، تلخی را در کام مان می نشانند.

قصه این است که خبرنگاران، کارگران معدن، کارگران مشاغل سخت و زیان آور در همه حوزه های دیگر، نباید انتظار چندانی از همسان سازی داشته باشند. از این آتش نانی برایشان پخته نمی شود بماند، که آبی هم چندان گرم نمی شود چون براساس اخبار، سنوات بیمه پردازی، پایه همسان سازی است! این که قانون فعلان مشاغل سخت را با 20 سال کار و گرفتن مقداری بیش از بیمه سایر مشاغل بازنشست می کند به هیچ انگاشته شده است حال آنکه  بر اساس جزء ( ۱ ) از بند (ب) قانون اصلاح تبصره ۲ الحاقی ماده ۷۶ قانون اصلاح مواد ۷۲ و ۷۷ و تبصره ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ و الحاق دو تبصره به ماده ۷۶ مصوب سال ۱۳۷۱ که در تاریخ ۱۳۸۰/۰۷/۱۴ به تصویب رسیده آمده است: ” هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور یک و نیم ( ۱/۵ ) سال محاسبه خواهد شد”

خوب است بدانیم و به یاد آورند حضرات که  برابر با جزء «۴» وجزء «۶»بند «ب» ماده واحده کارفرما ۴درصد بابت حق بیمه و ۴درصد بابت حق مستمری این گروه باید بپردازد تا فرد متقاضی بازنشسته شود و تا زمانی که این ۸درصد واریز نشود بازنشستگی صورت نخواهد گرفت. یعنی حق بیمه سنوات ارفاقی را قبل از بازنشستگی پرداخته اند! اما به رغم این که مبلغ بایسته را گرفته اند اما باز هم با فعال ترین و مظلوم ترین گروه های کارگری چنین می کنند. حال آنکه فرمول محاسبه باید براساس میزان پرداخت بیمه باشد نه سال های پرداخت.

فکر می کنم قاعده بازرار سهامی هم همین باشد که میزان سهام با در نظرداشت قانون مهم است نه طول زمان پرداخت. بازنشستگان مشاغل سخت با تامین اجتماعی، حساب خود را صاف می کنند و بازنشسته می شوند. حالا هم که قرار است از سپرده های خودشان، بخشی از حق شان در همسانسازی پرداخت شود، باید که سنوات ارفاقی که حق بیمه آن پرداخت شده است مثل سنوات خدمتی محاسبه شود. این هم چنان که در بیانیه اعتراضی کانون‌ کارگران بازنشسته تامین اجتماعی مشهد واستان خراسان رضوی، خطاب به دکتر سالاری، رئیس سازمان تامین اجتماعی، تصریح شده است، حرف قانون است و دیوان عدالت اداری با ابطال 5 مصوبه تامین اجتماعی، با شکایت این کانون در سال 1386، به نمایندگی آقایان مرحوم سید حسین راستگو و آقای علی اصغر رضایی، حق را به کارگران داده است.

همین بیانیه اضافه می کند: سازمان به را ی اولیه اعتراض و پرونده به شعبه عمومی دیوان عدالت ارجاع که رای اولیه را تایید و سازمان را مکلف کرد که طبق مصوبه مجلس هر کارگر که با سابقه سخت وزیان آور بازنشسته شده هرسال، یک ونیم سال محاسبه شود. از آن تاریخ کلیه کار گرانی که در کار های سخت وزیان آور بازنشسته شدند سابقه شان با ضریب یک ونیم سال مورد عمل قرار گرفت و پرداخت ها بر آن اساس انجام می شود. باری، خبرنگاران، نگاه ویژه نمی خواهند. مر قانون را در باره شان اعمال کنید. وقتی پرداختی علی حده دارند برای سنوات ارفاقی، وقتی نظر دیوان بر محاسبه ضریب است چرا باز در حوالی روز خبرنگار با نادیده گرفتن ضریب، تامین اجتماعی به آنان “خسته بااشید” می گوید و زمینه “خسته ماندن”شان را فراهم می کند؟

بگذریم، از مسئولان خدوم و پرتلاش تامین اجتماعی انتظار است با اصلاح فرایند محاسبه، دست بازنشستگانِ مشاغل سخت و زیان آور را بگیرند و عملا به خبرنگاران تبریک بگویند. ان‌شاءالله به زودی بشنویم این تبریک را…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا