خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«برخی نمایندگان باید تفهیم شوند»

«محمد اشرفی اصفهانی» نماینده دوره‌های اول و سوم مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نمایندگان استان اصفهان که اسمش را نمی خواهم ببرم هنوز به مجلس نیامده و نمی داند صندلی اش کجاست و سابقه نمایندگی هم ندارد شروع کرده به حرف های بسیار ناهنجار زدن. من نمی خواهم از آقای روحانی دفاع کنم ولی بالاخره هر کسی در جایگاه خود محترم است. انتقاد سازنده البته مشکلی ندارد اما تخریب قابل دفاع نیست. این که می گویند استیضاح که هیچ، روحانی و دولتش باید در دادگاه محاکمه شوند یا عناوین زشتی به رییس جمهور دادن، نشان می دهد این ها الفبای درس روحانیت را درست نخوانده اند. ما هم نماینده مجلس بودیم، آن هم در هشت سال دفاع مقدس و حیات حضرت امام (ره). این گونه مسائل نباید در مجلس اتفاق بیافتد. این گونه نمایندگان به عبارتی باید تفهیم شوند. هم بفهمند وظیفه شان در مجلس چیست و هم موقعیت حساس کشور را بدانند. همین حرفها باعث می شود دشمن روی ما بیشتر حساس شود و فشارش را بیشتر کند. چرا که می گوید جنگ قدرت در ایران جریان دارد

ایرنا: دو ماه از عمر مجلس گذشته است. در این مدت به نظر می آید نمایندگان وابسته به جریانی خاص به جای انتقادهای کارشناسی، خط تخریب دولت را دنبال می کنند. ارزیابی جنابعالی چیست؟

اشرفی اصفهانی: مجلس در تمام ادوار خود برخاسته از رای مردم است. نمایندگان محترم وظایفی را در قبال مردم و تعهداتی نیز در برابر نظام دارند. اما گاهی شاهدیم که اختلاف وظایف یا تندروی بعضی عناصر موجب مخدوش شدن دیدگاه‌ها در مجلس و دولت شده است. مع الاسف کشور ما اکنون در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد. نمایندگان محترم باید متوجه باشند که وضعیت کنونی بسیار با دوره های قبلی مجلس متفاوت است. وضع بسیار حساس است هم به خاطر توطئه های دشمن علیه نظام  و هم از بابت تحریم هایی که به شدت نفس همه کشور را گرفته است و فشار بسیار زیادی بر طبقه ضعیف جامعه وارد می کند.

نمایندگان با چند شعار به مجلس راه پیدا می کنند؛ شعارهایی درباره این که اگر مجلس رفتم چه می کنم و چه نخواهم کرد! اما تحقق این شعارها امکان پذیر نیست و هیچ کس هیچ کاری نمی تواند بکند قبل از این که موانعی که می گویم حل و برطرف شود؛ تحریم ها، توطئه های دشمن و کرونا وضعیت را طوری کرده است که فشار اقتصادی دامن گیر عموم مردم شده است.

آقایان نماینده توجه داشته باشند باید با آرامش، طمانینه، وقار و دقت مسائل را پیگیری کنند. یکی از نمایندگان استان اصفهان که اسمش را نمی خواهم ببرم هنوز به مجلس نیامده و نمی داند صندلی اش کجاست و سابقه نمایندگی هم ندارد شروع کرده به حرف های بسیار ناهنجار زدن. من نمی خواهم از آقای روحانی دفاع کنم ولی بالاخره هر کسی در جایگاه خود محترم است. انتقاد سازنده البته مشکلی ندارد اما تخریب قابل دفاع نیست. این که می گویند استیضاح که هیچ، روحانی و دولتش باید در دادگاه محاکمه شوند یا عناوین زشتی به رییس جمهور دادن، نشان می دهد این ها الفبای درس روحانیت را درست نخوانده اند.

ما هم نماینده مجلس بودیم، آن هم در هشت سال دفاع مقدس و حیات حضرت امام (ره). این گونه مسائل نباید در مجلس اتفاق بیافتد. این گونه نمایندگان به عبارتی باید تفهیم شوند. هم بفهمند وظیفه شان در مجلس چیست و هم موقعیت حساس کشور را بدانند. همین حرفها باعث می شود دشمن روی ما بیشتر حساس شود و فشارش را بیشتر کند. چرا که می گوید جنگ قدرت در ایران جریان دارد و نمایندگان دنبال مسائل دنیوی و حفظ پست خود هستند و دنبال منافع مردم نیستند. این زیبنده مجلس نیست. من به آقای قالیباف علاقه دارم و خدمات و زحمات ایشان هم پوشیده نیست. ایشان باید در مجلس مدیریت شان را اعمال کنند و محکم برخورد کنند تا  چنین اتفاقاتی در مجلس نیفتد. به هر حال برخی نمایندگان که اصلا راه و چاه را یاد نگرفته اند و اصلا نمی دانند فرق بین یک فوریت و دو فوریت و طرح و لایحه را نمی‌دانند بی گدار به آب زده و به دستگاه های اجرایی حمله می کنند .

بله، نقاط ضعفی در دولت وجود دارد. شخص مقام معظم رهبری هم فرمودند برخی دستگاه های دولتی مثل وزارت بهداشت خوب عمل کرده اند و بعضی دیگر خیر. اوضاع خوبی در مجلس نیست و این برمی گردد به مدیریت و هیات رییسه مجلس. خدایی ناکرده این اتفاق نیافتد و این تصور نشود که چون در انتخابات رقیب یکدیگر بودند حالا بخواهند از هم انتقام بگیرند. این اصلا زیبنده کشور جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی نیست. از سویی کار مجلس، قانون گذاری و نظارت بر دستگاه های اجرایی است و نمی تواند در دستگاه های اجرایی، تحولی ایجاد کند.  مجلس باید نیروهای به درد بخور و کارشناسان زبده بیرون از مجلس را شناسایی و از آن ها کمک بگیرد.

اولویت یک دولت پرداختن به مسائل اقتصادی باشد

ایرنا: کمتر از یک سال مانده به پایان کار دولت، از نظر شما اولویت دستگاه اجرایی چه باید باشد؟

اشرفی اصفهانی: از مسوولین گرفته تا اقشار مختلف جامعه از جمله کارگر و کارمند، انتظارشان پرداختن دولت به مشکلات اقتصادی کشور است. اولویت اول و اول و اول کشور پرداختن دولت به مسائل اقتصادی است. در راس این اقشار مردم هم روحانیت قرار دارند. روحانیون به شدت از نظر مالی در مضیقه‌اند. این بندگان خدا هیچ گونه درآمدی ندارند. فقط عده ای از آن ها مسوولیت های اجرایی، فرهنگی و دانشگاهی دارند. من با این که جایگاهی ندارم مرتب با  تماس هایی از قم مواجه می شوم که طلاب می گویند آقا ما توان تهیه نان روزانه مان را هم نداریم. روحانیون در شهرهای مختلف در فشار اقتصادی هستند و دستشان به نظر معیشتی بسته است. نود و پنج درصد روحانیون الان در فشار اقتصادی هستند و غم نان دارند. این مشکل چه بخواهم چه نخواهیم به نام نظام نوشته می شود.  بنابراین اولویت نخست دولت، پرداختن کارشناسانه به مسائل اقتصادی و کاهش فشار بر مردم است. شاهدیم که قیمت امروز یک کالا با قیمت دیروز آن تفاوت دارد. زمانی هر چند ماه یک بار قیمت ها تغییر می کرد ولی الان شده روزانه. باید چاره اندیشی شود، مردم خیلی در فشارند.

آقای رییسی پاکسازی دستگاه قضا را شروع کند

ایرنا: قوه قضاییه چه کاری می تواند در تعامل با دولت و بهبود شرایط کشورر انجام دهد؟

اشرفی اصفهانی: وظیفه قوه قضاییه رسیدگی به تخلفات است. این قوه باید وقتی تخلفی را دید از آن چشم پوشی نکرده و قرص و محکم با آن برخورد کند. این کار امید مردم را افزایش می دهد. آقای رییسی هم که از سن ۲۰ سالگی در قوه قضاییه بوده و خبره این کار است و تمام ریز و بند مسائل قضایی را می داند. مردم هم به ایشان علاقمند هستند و انتظار برخورد ایشان با متخلفان را دارند. فرقی نمی کند این متخلف، چپی است یا راستی و چه جایگاهی دارد. هر کس در هر جایگاهی اگر تخلف کرد و قانون را شکست یا سوِءاستفاده از قدرت و پست خود کرد باید با او برخورد شود. امید مردم ایجاد عدالت است و عدالت باید به اهلش سپرده شود. انشاالله امیدواریم خود دستگاه قضایی ابتدا خود را پاکسازی کند. چون این دستگاه هم متاسفانه  خیلی آلوده شده و سوءاستفاده هایی در گذشته شده است. جناب رییسی هم هدفشان انشالله همین است.

کسی که می‌داند نمی‌تواند برای مردم کاری انجام دهد نامزد انتخابات نشود

ایرنا: کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله داریم. ارزیابی تان از انتخابات دور سیزدهم ریاست جمهوری چیست؟

اشرفی اصفهانی: الان نمی توان پیش بینی کرد. انتخابات در یک ماه آخر مانده به روز رای گیری، تا حدودی قابل پیش بینی می شود. باید دید چه کسانی نامزد می شوند و کفه ترازو به سمت کدام سنگین تر می شود. ولی از همین حالا باید سه قوه کاری کنند که مردم با عشق و علاقه به میدان بیایند. اگر انتخابات همین الان برگزار شود قطعا مردم علاقه ای به آن نشان نخواهند داد. چون دلسرد شده اند و اعتماد آنها به مسوولین بسیار ضعیف شده است. باید چپ ها و راست ها و همین طور داوطلبان نامزدی، اعتماد مردم را به خود جلب کنند تا بعد ببینیم چه می شود. نامزدها هم نباید شعارهای آن چنانی دهند. متاسفانه آقای روحانی خیلی خوب عمل نکرد. درست است که برخی مسائل کشور مربوط به تحریم هاست ولی عملکرد دولت هم خیلی مهم است. اگر کسی که  می خواهد کاندیدا شود به این نتیجه برسد به خاطر مشکلات عدیده ای کشور، نمی تواند حتی در صورت تصاحب پست ریاست جمهوری، کاری برای مردم انجام دهد چه بهتر که نیاید و خود را خراب نکند.

یادم است دلار زمان جنگ بیست تومان بود و الان روی ۲۳ هزار تومان چرخ می زند. مایحتاج مردم هم با نرخ دلار حساب می شود.  پول ملی هم در سراشیبی سقوط افتاده است و گویی این سقوط حد و حدودی هم ندارد. خب در این وضعیت مردم با چه امیدی بیایند و رای دهند؟ دولت هم باید از نیروهای با تجربه و سابقه و کیفی خارج از خود بهره ببرد. وقتی افراد ناشناخته و کم تجربه سمت های بالا را می گیرند معمولا وسط راه کم می آورند. الان همین دولت تا کنون چند وزیر صمت عوض کرده است؟ چرا از تجربه کسانی که چند دوره از زمان مهندس موسوی تا دوره های مرحوم هاشمی و آقای خاتمی، وزیر بودند استفاده نمی شود؟ این ها کوله باری از تجربه را بردوش می کشند اما الان حتی اسمی هم از ایشان نیست.

اگر واقعا می خواهیم مردم به صحنه بیایند و انقلاب را حفظ کنند باید مردم را امیدوار کرد. قشر جوان ما الان ۳۵ سال دارد اما ازدواج نمی تواند کند. جوان اگر شغلی پیدا کند باید با حقوق کارگری و کارمندی، عمر حضرت نوح را داشته باشد تا بتواند پس انداز کند و خانه بخرد. مگر این که ارثی به او برسد.  به هر حال این مشکلات است. باید با رهنمودهای مقام معظم رهبری و به خود آمدن مسوولین چاره ای کرد. مسوولان همگی باید دلسوزانه وارد صحنه شوند بلکه انشاالله امید در دل مردم به وجود آید. انشالله دولت آینده کاردان، متبحر و آشنا به مسائل اقتصادی باشد تا بزرگترین مشکل مردم که  اقتصادی است حل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا