خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی ۲۳۰۰ دانشجوی داروسازی به وزیر بهداشت

2300 دانشجوی داروسازی از سراسر کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت، ضمن ارائه‌ی پیشنهادی برای تغییری در آیین نامه‌ی تاسیس داروخانه، تاکید کردند: غبار کهنگی را از بدنه‌ی قوانین و آیین نامه‌های حرفه‌ی داروسازی بردارید.

متن کامل این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است، طاب به دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی می‌آید:

ضمن عرض تبریک به جنابعالی بابت اخذ دوباره‌ی رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی و قبول مسوولیت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی توفیق و سربلندی حضرتعالی را در راه خدمت به مردم و جامعه‌ی علوم پزشکی آرزومندیم.

همانطور که مستحضر هستید حرفه‌ی داروسازی در سالیان دراز مورد غرض ورزی سودجویان بسیاری قرار گرفته که این امر موجب به قهقرا کشیده شدن نقش بی بدیل داروساز در امر ارائه‌ی خدمات درمانی و به تبع آن سلب اعتماد مردم از داروخانه‌ها شده است که همین امر آینده‌ی شغلی دانشجویان داروسازی و همچنین سلامت عموم مردم را به مخاطره کشانده است.

در سال‌های اخیر تلاش‌ها و پیگیری‌هایی توسط دانشجویان و فعالان صنفی داروسازی جهت اصلاح آیین نامه‌ها و قوانین قدیمی و ناکارآمد مربوط به تأسیس داروخانه‌ها صورت گرفته است؛‌ اما متاسفانه شاهد هدف گذاری و اقدامات مناسبی در این خصوص از جانب وزارت بهداشت نبوده‌ایم که همین امر سبب شده است تا شورای رقابت بنا به ماهیت اقتصادی خود صرفاً با دید اقتصادی به داروخانه‌ها – که بدون شک بخش مهم و تاثیرگذاری از هویت درمانی و خدماتی در نظام سلامت کشور هستند- برای تغییر آیین نامه پیش قدم شود که این امر موجبات گله مندی قشر داروساز کشور را فراهم نموده است.

جناب آقای دکتر هاشمی! ما دانشجویان داروسازی کشور ضمن اعلام نگرانی خود از وضعیت نابسامان آینده‌ی شغلی فارغ التحصیلان این رشته، اصلاح آیین نامه‌ی تأسیس داروخانه را یکی از نیازهای اساسی در افزایش زمینه‌ی اشتغال می‌دانیم؛ لذا جهت روشن شدن وضعیت شغلی داروسازان جوان و همچنین پیش رفتن نظام سلامت در مسیر توسعه، پیشنهاد خود را مبنی بر حذف دو بند محدودیت فاصله و جمعیتی از آیین نامه‌ی تأسیس داروخانه (ماده ۴ و ۱۵ آیین نامه‌ی تأسیس و اداره‌ی داروخانه‌ها مصوب ۱۳۹۳) با ذکر چند پیش نیاز ضروری اعلام می‌داریم. این پیش نیازها به شرح زیر هستند:

1. انجام اصلاحاتی جهت تبدیل داروخانه‌ها از محل عرضه‌ی دارو به محل ارائه‌ی خدمات که مهمترین انتظار قشر دانشجو است؛ اصلاحاتی همچون: اضافه شدن حق مشاوره‌ی داروساز و تعریف ضریب K خدمات سلامت در کتاب ارزش‌های نسبی برای خدمات ارائه شده توسط مسوول فنی داروخانه (خدماتی چون ارائه‌ی نحوه‌ی صحیح مصرف داروها، کنترل عوارض دارویی، بررسی تداخلات احتمالی در نسخ، مشاوره‌ی دارویی در خصوص مکمل‌های غذایی، ساخت داروهای ترکیبی و…)

۲. افزایش نیروی انسانی و تقویت سیستم نظارتی سازمان غذا و دارو جهت جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی و نیز اجرای دقیق قوانین نظارتی که بدون شک یکی از لازمه‌های برداشته شدن محدودیت تأسیس داروخانه‌ها است.

۳. راه اندازی و گسترش سامانه‌ی HIX در تمام کشور که راه کاری مناسب جهت جلوگیری از تخلفات احتمالی در سطح داروخانه‌ها و بالتبع کاهش به خطر افتادن سلامت نظام دارویی کشور است.

4. افزایش اشتغال فارغ التحصیلان داروسازی در بیمارستان‌ها بر اساس استانداردهای جهانی و نیز در نظر گرفتن حقوق مناسبشان که در این صورت علاوه بر ارتقای سطح درمانی، شاهد تجویز منطقی داروهای گرانقیمت و صرفه جویی‌های کلان اقتصادی خواهیم بود و این خود تضمینی برای بهبود وضعیت سلامت مردم در جهت تحول نظام سلامت کشور است.

مسلماً پیشنهاد ارائه شده مستلزم انجام پیش نیازهای مذکور است و بدون شک اصلاحات اشاره شده گامی مؤثر در جهت رفع انحصار، خدمات محور شدن داروخانه‌ها- در فضای رقابتی که در نتیجه‌ی رفع محدودیت‌های تأسیس داروخانه ایجاد خواهد شد- و همچنین بهبود اشتغال داروسازان جوان خواهد بود.

امید است که جنابعالی به عنوان شخص اول اجرایی نظام سلامت کشور در راستای تلاش‌های چند ساله‌ی خود جهت بهبود نظام سلامت کشور، غبار کهنگی را از بدنه‌ی قوانین و آیین نامه‌های حرفه‌ی داروسازی بردارید و به این نگرانی‌ها و نابسامانی‌ها خاتمه دهید».

این نامه به دکتر اصغری، رییس سازمان غذا و داروی کشور و دکتر نوبخت رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی رونوشت شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا