خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«پیامبر چند بار معرفی امام علی را به تعویق انداخت»

یک استاد حوزه علمیه می‌گوید: آن‌ طور که در روایات آمده، حضرت جبرئیل چند بار به پیامبر از جانب خدا پیام آوردند تا علی (ع) را به عنوان ولی مسلمین به مردم معرفی کند. اما پیامبر با عنوان کردن این که «شرایط برای این امر مساعد نیست»، این مساله را عقب انداختند.

اعتمادآنلاین نوشت: عید غدیر، عید ولایت علی‌ابن ابیطالب (ع) است و روز غدیر هم روزی که شیعیان آن روز را به بهانه آغاز امامت امام اول‌شان جشن می‌گیرند.

آیت‌آلله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره عید غدیر اظهار داشت: روز غدیر خم روز بزرگی است. عید غدیر یا عید الله اکبر روزی است که پیامبر اکرم در حجه‌الوداع – آخرین حج حضرت محمد(ص) – به دستور موکد خداوند، امیرالموئمنین را به عنوان خلیفه، ولی و وصی خودشان قرار دادند. البته آن‌ طور که در روایات آمده، حضرت جبرئیل چند بار به پیامبر از جانب خدا پیام آوردند تا علی (ع) را به عنوان ولی مسلمین به مردم معرفی کند. اما پیامبر با عنوان کردن این که «شرایط برای این امر مساعد نیست»، این مساله را عقب انداختند.

وی در ادامه سخنانش گفت: در واقع پیامبر اسلام از خرابکاری عده‌ای منافقین که در مراسم حج بودند، بیم داشتند و به همین دلیل در دو مرحله اولی که جبرئیل نازل شد، سعی کردند با طرح موضوع در آن زمان مخالفت کنند. اما بالاخره وقتی حج پیامبر تمام شد، در مسیر بازگشت به شهر مدینه در جایی به نام غدیر خم آیه نازل شد: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» در این آیه خداوند به پیامبر تاکید می‌کند که اگر این کار را انجام ندهد، رسالت‌ ایشان کامل نخواهد شد. همچنین این آیه هم نازل شد که «وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» یعنی خدا شما را از دغدغه‌ای (احتمال خرابکاری منافقان) که دارید، حفظ خواهد کرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های سراسر کشور تصریح کرد: در نتیجه پیامبر از همه حجاج خواست در جای مشخصی جمع شوند و حتی آنهایی که جلوتر رفته بودند به محل غدیر بازگشتند و همه حجاج اطراق کردند و پیامبر زیر دو درخت کهنسال خطبه تاریخی خود را ایراد کردند. حضرت محمد(ص) در شروع صحبت‌های‌شان گفتند که من برای ابلاغ این پیام نگرانی‌ داشتم اما جبرئیل نازل شد و تکلیف کرد که پیام را به اطلاع شما برسانم. حضرت بعد از ایراد خطبه مفصل گفتند، هر کسی که من ولی او هستم، علی ولی او است که بعد از این رسالت پیامبر اسلام تکمیل شد.

آیت‌آلله سیدمحمد غروی در پایان سخنانش گفت: ‌البته پیامبر قبل از غدیر هم پسر عموی بزرگوارشان را به عنوان جانشین و وصی خود معرفی کرده بودند که این امر در روز عید غدیر رسما تحقق یافت.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا