خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قدرت زیر ذره‌بین

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «قدرت زیر ذره‌بین» به بهانه‌ی حاشیه‌های انتخاب مهرداد بذرپاش به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات نوشت:

هر کدام از شخصیت‌های قدرتمند به دلیل در اختیار گرفتن جایگاه‌های حساس در مقایسه با سایر مدیران غیر سیاسی و غیر مرتبط با جریان‌های سیاسی زیر ذره بین ناظران رویدادهای اجتماعی، جریان‌های سیاسی و شهروندان قرار گرفته و می‌گیرند. ریز بینی در کارنامه اهل قدرت نه به دلیل دقت رسانه‌های کشور، بلکه دقیقاً مربوط به جایگاهی است که در اختیار افراد قرار داده می‌شود.

بحث‌های شکل گرفته پس از رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گزینه ریاست دیوان محاسبات و انتقادات پر شماری که در فضای مجازی درباره سابقه کار و مقالات علمی و پژوهشی غیر معتبر شکل گرفته است، ذره بین‌هایی است که بخشی از آن در دستان شهروندان منتقد و برخی در دستان جوانان اصولگرا است. گویی برای این دو طیف همچنان مسئله‌ای شفافیت و عدالت به عنوان دو دغدغه‌ای کلان نمایان شده است.

در اینجا مسئله بذرپاش به صورت مشخص مهم نیست، بلکه این دقت را می‌توان درباره سایر مسئولان نیز مشاهده کرد. رونمایی از متراژ منزل برخی مسئولین، جعلی بودن مدرک تحصیلی، دریافت رانت، ایجاد شرکت‌های خانوادگی برای سوء استفاده از موقعیت، ساخت و سازهای غیر قانونی فرزندان برخی مسئولان، تحصیل فرزندان در دانشگاه‌های خارج از کشور و… رونمایی منتقدان از هر کدام از این مسائل تنها به واسطه حضور یک شخص در حلقه قدرت صورت گرفته است. خصوصاً قدرتی که در گذشته براساس انتصاب صورت گرفته و حال با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده است.

گمان کنید یک فرد براساس دانش، جایگاه علمی، دریافت بورس تحصیلی و چاپ صدها عنوان مقاله علمی در نشریات تخصصی موفق به کسب مدرک دکتری می‌شود، بی‌شک قرار گرفتن همین فرد در مقام استاد دانشگاه، مدیر یک موسسه تحقیقاتی و راه‌اندازی یک نشریه علمی در حوزه تخصصی حساسیت برانگیز نیست، چرا که فرد مورد نظر دقیقاً کاری را انجام داده که صاحب همان دانش است. مهم‌تر آنکه جایگاه مورد نظر در حلقه قدرت کلان صورت‌بندی نمی‌شود. حال فرض کنید همین فرد پس از کسب مدرک دکتری به مدارج بالای مدیریتی برسد و هر کدام از جایگاه‌های مدیریتی را به قول معروف ره صد ساله را یک شبه طی کند، تردیدی نیست که جستجو کردن در سوابق شغلی، متصل بودن به کدامین جریان سیاسی، سنجش مدارک تحصیلی و مقالات وی با دقت بیشتری از سوی ناظران و شهروندان صورت می‌گیرد، چرا که فرد صاحب تحصیلات حال در حلقه کلان قدرت قرار گرفته است.

یادآوری یک رویداد با پایانی تلخ خالی از فایده نیست. مرحوم علی کُردان، وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد به دلیل جعلی بودن مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد، دارا نبودن مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی و دریافت حقوق دولتی بر پایه مدرک تحصیلی دکتری و عضویت در هیئت علمی دانشگاه با استفاده از مدارک جعلی، توسط نمایندگان مجلس هشتم استیضاح و پس از رأی عدم اعتماد اکثریت نمایندگان، از سمت خود برکنار شد. عمر وزارت کردان 90 روز بود، وی روز 15 آبان سال 88 استیضاح و به دلیل فشارهای بسیار زیاد پس از استیضاح 1 آذرماه همان سال مرحوم شد. مسئله مرحوم کردان جالب توجه است، آخرین سمت وی قائم مقام وزیر نفت بود و سال‌ها در سیستم دولت و صدا و سیما مشغول کار بود، اما به دلیل غیر حساس بودن سمت‌هایی که وی در اختیار داشت و از رهگذر رأی نمایندگان مردم این قدرت را کسب نکرده بود، احتمالاً بسیاری از این نقصان‌ها اطلاع داشتند ولی بنا به مصحلت‌های مختلف از بازگو کردن آن در فضای عمومی پرهیز کردند ولی هنگامی که پای جعل مدرک و سودجویی از رأی اعتماد نمایندگان با چالش جدی مواجه شد نمایندگان مجلس هشتم نه تنها سکوت نکردند، بلکه وی را از کرسی قدرت قانونی به زیر کشیدند.

در وضعیت امروز هیچ فرد، نهاد و سازمانی به غیر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و افرادی که خود را عدالت‌خواه، ستاینده حقوق مردم و ایستادگی مقابل ویژه‌خواری‌ها را سرلوحه شعارهای انتخاباتی خویش قرار دادند نمی‌توانند بهتر از خودشان درباره رأی داده شده به ریاست دیوان محاسبات موضع‌گیری و در صورت رسیدن به نتیجه‌ی مستند درباره رأی داده شده شفاف‌سازی کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا