خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تصمیم‌گیران پشت آموزه‌های اسلام پنهان شده‌اند»

مدیر موسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اسلامی(طیبات) گفت: ما خیال می کنیم که در حال فتح سنگرهای اسلام در اقتصاد هستیم، این در حالی است که در واقع تصمیم گیران پشت آموزه های اسلام پنهان شده اند و سنگرهای اقتصاد لیبرالی را فتح می کنند.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین جواد عبادی در نشست دوازدهمین اثر علمی موسسه فقاهت و تمدن اسلامی با موضوع فقه نظام مالیاتی اسلام عنوان کرد: در زمینه های مختلف انقلاب ما به توفیقات بزرگی نائل آمد، اما در زمینه اقتصادی برخی مشکلات باقی مانده است.

او افزود: در زمینه ربا، در اجرا خبری از احکام اسلامی نبود و اقتصاد سرمایه داری از همان ابتدا در اقتصاد کشور سایه انداخته است.

مدیر موسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اقتصادی(طیبات) گفت: امروز اقتصاد ما در پلتفرم اقتصاد لیبرالی است و چون تحول خاصی رخ نداده است، هر برنامه ای بریزیم با پلتفرم لیبرالی همخوانی ندارد.

او مطرح کرد: ما باید فرصت دولت اسلامی را غنیمت بشماریم و با همکاری هایی که خواهیم داشت، راه حل های تحولی و انقلاب گونه مطرح کنیم.

عبادی ادامه داد: ما باید بپذیریم که اقتصاد کشور نیاز به تلنگر و انقلاب دارد، البته این کارهایی که امروز در زمینه تدوین آثار در زمینه اقتصادی بین حوزویان دستاورد بزرگی است و شاید در گذشته کسی فکرش را نمی کرد که حوزویان به این گستردگی وارد این موضوع شوند.

او تاکید کرد: در مقاله ای مطرح شده که سه نظر درباره خلق پول وجود دارد که آنچه که رخ می دهد این است که هر بانک به تنهایی در حال خلق پول است و این با آموزه های اسلامی همخوانی ندارد.

مدیر موسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اقتصادی(طیبات) با تاکید بر لزوم نگاه مبنایی به مسائل اقتصاد اسلامی یادآور شد: نظام بانکی و نظام بورس کشور عادت کرده اند به چیزی که حوزویان هم با آن همراهی کرده اند.

او اضافه کرد: ما خیال می کنیم که در حال فتح سنگرهای اسلام در اقتصاد هستیم، این در حالی است که در واقع تصمیم گیران پشت آموزه های اسلام پنهان شده اند و سنگرهای اقتصاد لیبرالی را فتح می کنند.

عبادی تصریح کرد: در حال حاضر فقه ما در برخی از بخش های اقتصادی در خدمت نظام سرمایه داری است؛ در زمان کنونی کشور زیر فشار تحریم ها قرار دارد، اما دولت ما به دنبال این است که واردکننده ای که نمی تواند تجهیزات وارد کند مبلغ تسهیلات و مقداری از سود را رایگان در اختیار قرار دهد.

او مطرح کرد: در چنین شرایطی بسیاری از پرونده های حقوقی شکل می گیرد و این میان کسی که ناسزاها را متحمل می شود فقه اسلامی است.

مدیر موسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اقتصادی(طیبات) ابراز کرد: فقیه باید کلیدساز باشد، نه قفل ساز؛ ما تا می توانیم باید از مسائل نظام اسلامی گره گشایی کنیم ؛ اما اگر دولت مدام قفل بسازد و ما فقها تبدیل به شاه کلیدساز شویم از مسیر منحرف شده ایم.

او گفت: در حال حاضر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در قم دفتری راه اندازی کرده با این انگیزه که قوه عاقله نظام در قم حضور دارند. امروز هم اوایل انقلاب نیست که بیان می شد حوزه در اقتصاد تخصص ندارد، بحمدالله تجربیات بزرگی کسب شده، به شرط اینکه متخصصین حوزوی گرفتار مدرک گرایی نشوند.

عبادی افزود: در یک سال اخیر حقوق هیات علمی دانشگاه ها دو برابر شده و طرحی در راه است که حدود ۳۰ درصد نیز افزایش پیدا کند؛ این موضوع اساتید را درگیر سمت ها و صندلی های دانشگاه کرده و از پژوهش و حل چالش های علمی دور کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا