خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بدهی‌های افشا نشده بیشتر از ارزش شرکت!

پیمان ملک محمدی سال 93 حدود 96 درصد از سهام «شرکت نوسازی صنایع ایران» را به قیمت 18 میلیارد و 700 میلیارد تومان خریده است. او می‌گوید بعد از ورود به شرکت متوجه شده مقدار زیادی بدهی افشا نشده وجود دارد و بعضی دارایی‌ها و بستانکاری‌های اعلام شده نیز وجود ندارند او می‌گوید جمع اینها حدود 20 میلیارد و 100 میلیون تومان شده یعنی چند میلیارد بیشتر از ارزش شرکت! به گفته‌ی ملک محمدی بعد از پرداخت بخشی از این بدهی‌ها متوجه شده که سازمان خصوصی‌سازی درحال فروش سهام این شرکت به شخص دیگری است.

ملک محمدی در مورد این پرونده به انصاف نیوز گفت: «اواخر سال 93، حدود 96 درصد سهام شرکت نوسازی صنایع ایران را از طریق فرابورس خریدیم. ارزش معاملات حدود 18 میلیارذ و 700 میلیون تومان بود، 15 درصد از این مبلغ را نقد دادیم، مابقی را باید به صورت اقساط پنج ساله یعنی 10 قسط با فاصله‌ی 6 ماه پرداخت می‌کردیم. بعد از اینکه وارد شرکت شدیم یک سری بدهی‌های افشا نشده داشت. یک سری اطلاعات ناصحیح هم در صورت‌های مالی نوشته شده بود مثل اینکه مقداری پول نقد دارد یا اینکه سرمایه‌گذاری دارد. بعد از اینکه وارد شدیم دیدیم تغییرات عمده‌ای داشته و وجوه نقد آن هم هزینه شده، مطالباتی که نوشته بودند واقعی نبودند. بدهی‌هایی که نوشته بودند -حتی بدهی‌های دولتی- بیش از چیزی بود که در صورت‌های مالی منعکس شده بود.

یک نمونه از مطالباتی که واقعی نیستند شرکت قند یاسوج است که در صورت‌های مالی منعکس کردند 3 میلیارد تومان از قند یاسوج بستانکار هستند در حالی که قند یاسوج می‌گوید نه تنها بدهکار نیست بلکه به خاطر قراردادی که داشتند مدعی خسارت هم هستند. کشف بدهی‌ها و این اطلاعات نادرست کم کم بود در شش ماهه‌ی اول حدود 8 میلیارد بود ولی تا الان میزان بدهی و انعکاس ناصحیح رویدادهای مالی به 20 میلیارد و صد میلیون تومان رسیده است. بدهی‌های افشا نشده شامل بدهی تامین اجتماعی، دارایی و یک سری اشخاص بود.

ما به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کردیم و گفتیم شرکتی که ما در اختیار گرفتیم بدهی افشانشده دارد و حساب‌های شرکت و حساب‌های مدیران ما بعد از دو سه ماه مسدود شده و مشکلات زیادی برایمان ایجاد شده و درخواست فسخ قراردادمان را کردیم. قبول نکردند و گفتند قرارداد بسته شدخ و اگر موردی همب اشد رسیدگی می‌شود و به هیئت داوری مراحعه کنید. ما یک دادخواست برای هیئت داوری نوشتیم گفتند در این مدت شما باید تعهدات مالی خود را انجام دهید، گفتیم مشکل ما با شما بر سر همین تعهدات مالی است، اگر ما بخواهیم این بدهی‌های افشانشده را بدهیم و رویدادهای ناصحیح را هم بررسی کنیم عملا به شما بدهکار نمی‌شویم چون با این اوضاع ارزش این شرکت منفی شده است.

در نهایت هیئت داوری گفت با سازمان خصوصی‌سازی مصالحه کنید زودتر به نتیجه می‌رسید، در سازمان خصوصی‌سازی گفتند شاید شرکت با همین شرایط هم متقاضی داشته باشد، بگذاریم مزایده اگر کسی خرید شما هم راحت می‌شوید. گفتیم از نظر ما ایراد ندارد. در مورد قیمت و جزییات اختلافاتی داشتیم اما در نهایت به مزایده گذاشتیم ولی متقاضی‌ای پیدا نشد. حساب‌های مدیران ما هم همچنان مسدود بود و ما عملا در شرکت‌های دیگرمان هم دچار مشکل شده بودیم، مجبور شدیم  بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کنیم و بخشی از این مشکلات را حل کنیم.»

او می‌گوید این شرکت در نهایت بدون اطلاع آنها به شخص دیگری واگذار شده و توضیح می‌دهد: «گفتیم خب ما یک مطالباتی از دولت داریم تهاتر کنیم و تا آن وقت به این مشکلات ما هم رسیدگی می‌شود. در همین فرایند بودیم که با وجود اینکه ما هم فرایند تهاتر را انجام می‌دادیم هم از طریق اجراییات سازمان امور مالیاتی برای وصول مطالباتشان  اقدام کرده بودیم به یکباره متوجه شدیم که سازمان خصوصی‌سازی دارد از سریق مزایده سهامی که متعلق به ما است را واگذار می‌کند. ما با اینها توافق کرده بودیم و مشکلات شرکت را حل کردیم و بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کردیم. گفتیم با توجه به کاریابی‌ها و مشکلاتی که حل شده ارزش این شرکت تغییر کرده و دست کم دو سه برابر ارزش سهام تغییر کرده است، نمی‌توانند بدون اطلاع ما یا قیمت‌گذاری مجدد واگذار کنند.»

ملک‌ محمدی در پایان اضافه می‌کند: «ما چند نامه نوشتیم از جمله‌ای نامه‌هایی به معاون رییس جمهور و آقای واعظی، رییس دفتر رییس جمهور و وزیر اقتصاد. نامه‌ها را به سازمان خصوصی‌سازی ارجاع دادند و گفتند سریعا بررسی کنید. یک هفته یا ده روز هم نامه‌ها را نگه داشتند و قراردادشان را نوشتند. بعد هم جواب دادند که ما دیگر واگذار کردیم و کار از کار گذشت. این واگذاری از طریق وکالت‌نامه‌ی تام‌الاختیار بود که روز اول از ما گرفتند، این وکالت‌نامه را از همه می‌گیرند که اگر تعهدات انجام نشد بتوانند واگذار کنند. ما در نهایت هم یک شکایت کیفری در دادسرا کردیم. اینها اینقدر برای واگذاری عجله داشتند که اشتباهاتی هم کرده‌اند برای مثال بخشی از سهام را که ما به صورت نقدی خریداری کرده بودیم و پولش را هم پرداخت کرده بودیم را هم واگذار کردند. ما در دادسرا با عنوان «فروش مال غیر» شکایت کرده‌ایم و در دست بررسی است. هیئت داوری هم رفتیم و دادخواستمان را پیگیری کردیم.

در حل این مشکلات هم سازمان خصوصی‌سازی همکاری‌ای نداشت که حالا این سهام را می‌فروشد. سازمان خصوصی‌سازی با وجود اینکه در رسانه‌ها خیلی می‌گوید ما حامی بخش خصوصی هستیم، اینطور نیست. شرکت‌هایی که واگذار می‌شوند دو بخش هستند یا شرکت‌هایی که سودده هستند که تحویل بخش خصوصی واقعی نمی‌شود. شرکت‌های مشکل‌دار هم که به بخش خصوصی واگذار می‌شود هم که حمایت نمی‌شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جا دارد جناب دکتر رئیسی شخصا هیئتی را برای نظارت بر نحوه خصوصی سازی، چه آنهایی که در گذشته انجام شده چه در حال حاضر انجام می شود به کار بگیرند، با این رویه هیچ سرمایه گزاری حاضر نیست با سازمانی که حرف و حدیث زیاد داره اعتماد کنه، غیر از خودی ها و نورچشمی ها که بیت المال را به تاراج می برند

  2. جا دارد جناب دکتر رئیسی شخصا هیئتی را برای نظارت بر نحوه خصوصی سازی، چه آنهایی که در گذشته انجام شده چه در حال حاضر انجام می شود به کار بگیرند، با این رویه هیچ سرمایه گزاری حاضر نیست به سازمانی که حرف و حدیث زیاد داره اعتماد کنه، غیر از خودی ها و نورچشمی ها که بیت المال را به تاراج می برند

  3. سازمان خصوصی سازی نیست شخصی سازی است هر کی هم از بخش خصوصی اشتباهی وارد شده باشد با دوستان جایگزین می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا