خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تنش‌آفرینی به حل مشکل هپکو کمکی نمی‌کند»

ایسنا نوشت: شرکت هپکو اراک به عنوان یکی از عظیم ترین قربانیان خصوصی سازی غیر اصولی مدتهاست که شاهد تجمعات کارگری است، آنگونه که نمایندگان کارگری و اعضای شورای کار این شرکت می گویند آنچه برای کارگران در اولویت است، فعال بودن هپکو و جلوگیری از توقف تولید در این واحد عظیم صنعتی است.

اینروزها نیز تجمعاتی در محوطه شرکت در حال برگزاری است.

محمدتقی آبایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در خصوص تجمعات اخیر کارگران شرکت هپکو اراک در محوطه کارخانه اظهار کرد: در حال حاضر کارگران این شرکت دو ماه حقوق معوق دارند که مدیریت شرکت در حال پیگیری برای پرداخت حقوق خردادماه سال جاری کارگران است و ظرف روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص ادعای کارگران مبنی بر اینکه در این شرکت اصلا کار نیست و عملا تولید متوقف شده است، گفت: در حال حاضر این شرکت با حداقل ظرفیت تولیدی فعالیت می‌کند و تا حدودی کار هست هرچند با میزان ظرفیت تولید همخوانی و تناسب ندارد.

آبایی به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی برای سفارش کار به این شرکت اشاره کرد و افزود: شرکت هپکو با بدهی های متعددی مواجه بوده و مشکل سرمایه در گردش و تامین ضمانت‌نامه برای قراردادهای تنظیمی سفارش کالا دارد. امیدواریم قراردادهای تنظیمی شرکت برای تولید ماشین آلات راهسازی در فاز اجرایی قرار گیرد و رونق تولید در این کارخانه شکل گرفته و مشکلات برطرف شود.

وی از کارگران شرکت هپکو خواست تا با پرهیز از هرگونه تجمع اعتراضی با صبر و بردباری اجازه دهند تا موضوع واگذاری این کارخانه به سازمان تامین اجتماعی انجام گیرد و پس از نقل و انتقال ۵۵ درصد از سهام این شرکت به همراه هشت شرکت دیگر کشور به این سازمان، به گونه‌ای مدیریت و راهکار مناسب اتخاذ شود تا مشکلات هپکو برطرف شود.

این مقام مسئول در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی خطاب به کارگران هپکو تاکید کرد: از کارگران زحمتکش این شرکت انتظار می‌رود با خویشتن داری و صبر، درخواست ها و مطالبات خویش را از طریق مراجع قانونی که همانا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار است پیگیری کنند و یقین بدانند با تجمع کردن اتفاق خاصی صورت خواهد نگرفت.

وی به برخی اتفاقاتی که روز گذشته در این شرکت بوقوع پیوست اشاره کرد و افزود: کارگران شرکت هپکو محجوب و با متانت هستند اما متاسفانه عده معدودی کارگرنما دست به تحرکات تنش زا در محوطه و ساختمان اداری شرکت زدند و اقدام به مسدود کردن راه ورودی به حوزه مدیریت کارخانه کردند که این رفتارها قابل قبول نیست و قطعا پیگیری خواهد شد تا افرادی که دست به چنین اقداماتی زدند پاسخگو باشند.

آبایی با تاکید بر اینکه قطعا با تجمعات تنش‌زا مشکلات هپکو برطرف نخواهد شد، تصریح کرد: شرکت هپکو در شرایط حساسی است و مشکلات این کارخانه در سطح ملی و در سطح سران قوای سه گانه مطرح و برای برون رفت از مشکلات در سطح ملی تصمیم گیری می‌شود و همه کارگزاران نظام حتی شخص رئیس قوه قضائیه در تلاش هستند تا موانع تولید پیش روی این شرکت برداشته شود و این کارخانه به دوران اوج تولید  برگردد.

وی تصریح کرد: در چنین فضایی که اراده ملی برای حل مشکلات هپکو شکل گرفته است، تنش آفرینی داخلی موجب خواهد شد که قدرت و جرات ریسک پذیری مدیریت کارخانه برای برآوردن مطالبات کارگران از بین برود. کارگران باید به مدیریت شرکت کمک کنند تا چرخ های تولید در این کارخانه شتابان به حرکت درآید.

گفتنی است، شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار به عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات صنعتی و کشاورزی و راه سازی در خاورمیانه با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی در اراک تاسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد.

این شرکت می‌تواند ۲۵ نوع ماشین آلات راهسازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می‌کند که هشت نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی چون ژاپن، آلمان و سوئد تولید کند.

شرکت هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار و مشکلاتی برای آن ایجاد شد. این واحد تولیدی سال گذشته از بخش خصوصی بازپس‌گرفته و به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شد.

پس از افت‌وخیزهای فراوان، با تصویب‌ هیات وزیران در تاریخ ۱۸ تیرماه و ابلاغ آن در  ۲۳ تیرماه به وزارتخانه های اقتصاد، رفاه، صمت، نفت، میراث و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد که ۵۵ درصد سهام شرکت هپکو اراک به ارزش ۵۶۰۰ میلیارد تومان از سازمان خصوصی سازی به  سازمان تامین اجتماعی واگذار شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا