خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی پرونده سد گتوند در دیوان محاسبات

رئیس دیوان محاسبات کشور از بررسی پرونده سد گتوند و برخورد با افرادی که در مطالعات اولیه با وجود گنبدهای نمکی اقدام به ساخت آن کردند، خبرداد.
به گزارش خبرنگار مهر از اهواز، امین حسین رحیمی شامگاه شنبه در شورای اداری استان خوزستان اظهار کرد: سد گتوند یکی از عظیم ترین پروژه های عمرانی کشور در چند سال اخیر بود ولی متاسفانه در مطالعات اولیه این سد، دقت کافی صورت نگرفته به گونه ای که با وجود گنبدهای نمکی در مسیر، ساخت آن اکنون با ایرادتی جدی مواجه است.
وی افزود: یکی از ایرادتی که این سد به صورت اساسی با آن مواجه است، وجود گنبدهای نمکی در مسیر آن است به همین دلیل بعد از بررسی همه جانبه پرونده این سد، با افراد خاطی که در مطالعات اولیه این موضوع را نادیده گرفته اند برخورد قانونی صورت می گیرد زیرا برای ساخت این سد مبالغ هنگفتی از بیت المال هزینه شده است. همچنین قرار شد در جلسه ای با حضور وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست کشور، راهکارهای حبران خسارت ناشی از این سد و وجود گنبدهای نمکی در آن بررسی شود.
رحیمی البته عنوان کرد که نمک های موجود در بستر این سد قابل کنترل است ولی باید اقداماتی فوری و ضرب الاجلی در این موضوع از سوی مسئولان صورت بگیرد تا از بروز هر گونه مشکل و یا فاجعه در این خصوص جلوگیری شود. بی شک پس از بازگشت به تهران مشکلات این سد به صورت جدی مورد بررسی همه جانبه قرار می گیرد.
افزایش 10 برابری بودجه کشور
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با مقایسه آماری افزایش بودجه عمومی دولت در دو سال گذشته بر بودجه ریزی عملیاتی تاکید کرد و گفت: در سال گذشته بودجه عمومی دولت 210 هزار میلیارد تومان بود که 147 هزار میلیارد تومان آن محقق شد و نسبت به بودجه سال 91 رشدی 38 درصدی داشت.
رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: از مجموع 147 هزار میلیارد تومان بودجه محقق شده در سال گذشته 35 درصد بودجه از محل درآمد مالیاتی و حقوق گمرگی،41 درصد از محل درآمدهای نفتی و 24 درصد نیز از محل سایر درآمدها تامین شده است.
رحیمی با بیان اینکه در 10 سال اخیر بودجه کل کشور 10 برابر شده است، عنوان کرد: متاسفانه روند توسعه کشور متناسب با این افزایش بودجه نبوده است. در سال 1382 بودجه کل کشور 96 هزار میلیارد تومان بوده است در حالیکه این رقم امسال به 803 هزار میلیارد تومان رسیده است این در حالی است که رقم بودجه با وجود ظرفیت های کشف نشده مالیاتی کماکان امکان افزایش دارد.
وی آهنگ کند توسعه کشور با وجود افزایش 10 برابری بودجه را نبود بودجه ریزی عملیاتی در کشور دانست و گفت: سال گذشته که 147 هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار دولت بود، 80 درصد آن به هزینه های جاری اختصاص یافت و تنها 15 درصد آن به فعالیت در پروژه های عمرانی تعلق گرفت.
رحیمی به یکی تخلفات صورت گرفته در بودجه سال گذشته اشاره کرد و گفت: بودجه هزینه های جاری کشور در سال گذشته معادل 9 هزار میلیارد تومان بود که این بودجه نیز بعد از 28 اسفند سال گذشته تحقق یافته و با برنامه ریزی های انجام شده این بودجه بعد از فرودین 93 به استان ها تعلق گرفته که هزینه کرد آن بعد از سال تخلف قانونی است. این بودجه می بایست طبق قانون توسط دستگاه های اجرایی برگشت داده می شد که خود معضل بوده است.
بودجه چانه زنی
رئیس دیوان محاسبات کشور یکی از معضلات بودجه ریزی در کشور را نبود برنامه ای منسجم برای آن عنوان کرد و گفت: متاسفانه بودجه بر اساس چانه زنی بیشتر می شود و هر کس در زمان بستن بودجه بشتر چانه بزند، اعتبار بیشتری به آن تعلق می گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، رئیس دیوان محاسبات کشور روز جمعه از نزدیک با فعالیت های صورت گرفته در سدهای گتوند و کرخه آشنا شد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا